Strömförsörjning till Oregon 300

Jag har ett problem med strömförsörjningen till Oregon 300.
Enligt forum så kopplas batterierna ifrån när man ansluter 12V till cigguttaget. d.v.s gps går direkt på 12 / 5 V Cigg-USB.
Varför:
1) Tar då batterierna slut ändå?
2) Kan man inte starta gps utan batteri och bara köra på strömkabeln?

Sätter jag i gamla batterier så den precis startat säger den ifrån, med dålig batterispänning och ingen belysning. Sätter jag då i strömkabeln. Lyser det upp, symbolen med kontakten finns MEN efter en stund stänger den av sig helt. (Batterierna är ju slut)

Jag vill den skall gå på cigguttaget i bilen hela tiden och inte tömma batterierna.
Det är Oregon kabel, garmin p/n 320-00239-24

Provat att ansluta den utan batterier?
På den gamla Garmin 76 fungerade detta vill jag minnas...men hade man batterier i fanns det risk att dom var tomma när man tog loss den.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
se #2
Den startar inte utan batteri. Ej heller när man kopplar in den på USB till datorn.

Så, ansluter jag den med cigguttagen i bilen eller på usb till datorn och tar ut batterierna slocknar den, fast den får spänning.

Jag har ett problem med strömförsörjningen till Oregon 300.
Enligt forum så kopplas batterierna ifrån när man ansluter 12V till cigguttaget. d.v.s gps går direkt på 12 / 5 V Cigg-USB.
Varför:
1) Tar då batterierna slut ändå?
2) Kan man inte starta gps utan batteri och bara köra på strömkabeln?

Sätter jag i gamla batterier så den precis startat säger den ifrån, med dålig batterispänning och ingen belysning. Sätter jag då i strömkabeln. Lyser det upp, symbolen med kontakten finns MEN efter en stund stänger den av sig helt. (Batterierna är ju slut)

Jag vill den skall gå på cigguttaget i bilen hela tiden och inte tömma batterierna.
låter som att du kanske har glapp i kabeln eller anslutningen? Om det glappar kommer GPS:en att tro att du dragit ur kabeln och stänger då av GPS:en om du inte säger ifrån inom 30 sek att du vill ha den den på.

Vad har du för cigg-kabel? Vissa 12V->5V USB ger inte tillräckligt med ström för att driva alla grejer. Min smartphone kan jag t.ex. bara ladda med sådana som ger mycket ström.

Har du Garmin original-kabel bör det förstås inte vara något problem för den är ju avpassad att kunna driva GPS:en med.

Jag har också provat med andra kablar. typ, telefon, kamera m.m. både i bilen och hemma 220/12 V, 1Amp uttag.
Av svaren att döma så är det nog fel på min Oregon då ni kan starta era utan batteri.

Har ni provat att göra som jag skrev i inledningen?
Sätt i batterierna, anslut USB och starta gpsen. låt den vara igång ett dygn. koppla nu ifrån USB och kolla hur mycket batteri som finns kvar.

Min suger batteri ändå.

Bilagor

• IMG_1472.jpg
    IMG_1472.jpg
    54.3 KB · Visningar: 661
Jag har också provat med andra kablar. typ, telefon, kamera m.m. både i bilen och hemma 220/12 V, 1Amp uttag. som jag har skrivit innan

På min Etrex ändras visningen för hur mycket det är kvar i batteriet till en laddningssymbol när jag pluggar in USB. Det borde väl vara något liknande på Oregon.

Om det inte händer och du provat med olika kablar så är det nog GPSen som det är fel på.

Ska jag vara noga så laddas ju inte min Etrex via usb men den tar i alla strömmen utfrån och visar att den gör så!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips