Stranda i Norge

Hej,
jag läste för länge sen en otroligt inspirerande artikel om byn/orten Stranda i Norge. Området har (eller hade då i alla fall) bara en lift och den var öppen under helger, skollov och skolans friluftsdagar.
En rätt isolerad liten pärla alltså, utan pister och ofta med god tillgång på fin lös, torr snö.

Stranda har nu en gång för alla satt sig i minnet och jag tänker åka dit och testa telisarna där nån gång. Undrar nu om någon av er har varit där, och i så fall hur det var, bra säsong att åka etc. Tacksam för tips!
/Anna
 
Stranda rockar

Hej Anna!
Intressant att du intresserat dig för Stranda.
Det har i dagarna kommit ut en ny tidning i Sverige som heter BRANT. En tidning för oss som inte vill gå sörmlandsleden och poängsätta våffelstugor.
Tidningen har kommit ut i ett nummer (det andra kommer 5/10) och i det var det just ett reportage om Stranda. Hur man kommer dit toppturer m.m.
Jag rekommederar dig att du skaffar ett nummer till dig själv.
Lycka till med feta svängar i vinter!
Anders
 
Sunnmöre!

Bodde ett tag inte så långt ifrån Stranda(i Langevåg). Det är ett otroligt vackert område!!! Jag var där på hösten så jag fick aldrig chansen att åka telisar där, men det blev en hel del toppturer till fots! Har drömt om att åka tillbax dit på vintern ända sen dess. Skulle tro att mars-april är bästa tiden.

Det finns oändligt med toppturer att göra! Norrmännen har dessutom ganska gott om stugor man kan övernatta i för en relativt billig slant, ett tips är i så fall att gå med i Sunnmöres turistförening (har kontor i Ålesund, kanske på fler ställen) så blir det ganska mycket billigare. De har bl a en stuga inte så långt från Stranda (Patchell hytta)i närheten av en topp som heter Slogen. Slogen är garanterat väldigt fin att åka på och har en storslagen utsikt!

En annan fin stuga att utgå ifrån ligger inte så långt ifrån Ålesund. Standal hytta heter den och ligger under Kolåstinden, runt den finns också mycket fina tuppturer.

Om ni åker förbi Ålesund så leta reda på turistföreningen där, de är ute och rör på sig mycket och har garanterat mycket att berätta!

Hittade några användbara länkar:

karta över sunnmöre
http://www.aast.no/kart-sunnmorsalpene.htm

svensk toppturssida
http://www.hnn.se/telemark/toppbeskr/

Hemsida av Ålesund-Sunnmöres Turistförening
http://www.aast.no/index.htm

Lycka till!

Mvh Samuel!
 
Puder!!!

Hej,
Av din beskrivning låter det som om det är Röldal eller nåt annat ställe du tänker på, Stranda har 4-5 liftar om jag inte kommer ihåg fel.

Jag var i Stranda i Mars för ett antal år sedan och jag har aldrig upplevt mer snö under en vecka. Om jag inte har helt fel ligger Stranda i ett område som är känt för att det kan SNÖA!!!

Vi fick över 1.5 meter på 4 dagar och detta var visst inte onormalt, störtloppstävlingen ställdes in men jag klagade inte...
Jag kommer definitivt att återvända, om inte i vinter så nästa.

Åka skidor hade en artikel i nr7/2001 med Norska orter om du är intresserad.

Lycka till
/Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.