Storulvån till Grövelsjön september-oktober

Hej på er alla!

Jag är grymt sugen på att vandra från Storulvån till Grövelsjön i höst, och har lite frågor och funderingar runt det.

Jag mätte lite snabbt på en karta och kom fram till att det är ca 15 mil. Är det någon som har en mer exakt siffra?

På grund av jobb kan jag inte starta förrän i mitten av september. Är det för sent att ge sig av då, med tanke på annalkande snö och kyla?

Nån som har tips på fina ställen och stigar längs vägen som jag inte bör missa?

Är det kanske rentav någon som har lust att hänga med på detta äventyr? :)

Theres
 
Det är i

storleksordningen 16 mil. Jag åkte skidor med min hund i motsatt riktning i vintras. Den tiden du skall göra turen kommer fjällanläggningarna att vara stängda frånsett Skarvruet men nödutrymmen finns ju normalt öppna. (Många stänger i och för sig 20/9 om jag minns rätt. Viss risk för snö och busväder är det men jag tror att turen är genomförbar.

Du kan titta på min färdberättelse och bilder via det här inlägget. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55797

Lycka till jag tror att det blir en fin upplevelse i ganska folktomma fjäll men kanske möter du några samer.

Thure
 
Senast ändrad:
Hej T!
Har gått sträckan i den riktning du ska, fast olika delar vid olika tillfällen. Jag har kommit att gilla sluttampen, från Skedbro via Rogen ner till Storrödtjärn väldigt mycket. Lite folk, mjuk och följsam fjällnatur. Väldigt trevliga stugvärdar i Skedbro och Storrödtjärn. Knallat där både sommar och vinter (fast på skidor), både lika njutbara!
Går själv en tur nu i slutet av sept, men vi håller oss i Jämtlandsfjällen.
Ha en fin tur!
Charlotte
 
Rogen

Jag vandrade samma sträcka förra sommaren. Ffa gillade jag faktiskt känslan av att man kan ta sig fram långa sträckor utan problem med allt på ryggen.

Störst intryck gjorde nog annars Rogen-området då jag inte varit där förut men känner första delen väl. Men eftersom jag klart föredrar öppna landskap så känns skogsterrängen runt Rogen som spännande att ha sett men faktiskt inget jag längtar tillbaks till.

En annan del som gjorde intryck var en tältplats vid Rödfjället efter att ha passerat Fjällnäs förbi Svanåstugan och vandrat upp över leden. Vid krönet lämnade man vyerna av Helags och Jämtland bakom krönet och bytte till utsikt över hela Rogenområdet och norra Dalarna nedanför fötterna .

God tur!
 
Det går!

Hej!

Liksom Thure tror jag att det ska gå bra att genomföra turen förutsatt att du klarar dej utan stugorna.
Gick en gång ut från Grövelsjön första veckan i oktober för några dagers vandring. Temperaturen höll sej runt nollan, det snöade lite, inget jättetrevligt vandringsväder men alls inte omöjligt! Kan du starta i mitten av september bör det gå bra, tror jag.

Jag har gått sträckan från Tänndalen till Grövelsjön, det finns många fina ställen där!

Lycka till med vandringen!

Hälsningar BrittMarie
 
Holkendurrie

Hej på er alla!
På grund av jobb kan jag inte starta förrän i mitten av september. Är det för sent att ge sig av då, med tanke på annalkande snö och kyla?

Nån som har tips på fina ställen och stigar längs vägen som jag inte bör missa?

Är det kanske rentav någon som har lust att hänga med på detta äventyr? :)

Theres

Hejsan!

Nja visst kan det bli kallt och snöa i senare delen av September men snön brukar i normalfallet bara ligga uppe på topparna. Generellt sett är vädret ofta ganska trevligt den tiden på året och har du bara ett minimum av tur kommer du troligtvis få uppleva någon eller några senhöstdagar med "hög" klar luft och kanonfint vandringsväder. Det som man däremot får räkna med är givetvis att frost och is kan täcka både stenar och spång, vilket kan bli lite halkigt. Framför allt kan lutande spång bli väldigt spännande, det har hänt mer än en gång att man stått på öronen!

Nu vet jag inte hur du tänkt att gå, men en kanonfin stig, om du kommer den vägen, är att gå från Gåsåns vindskydd till Ljungans vindskydd genom Holkendurrie. Personligen gillar jag den stigen bättre är de rösade lederna och den ligger dessutom lite väderskyddat om vädret skulle visa sig från sig tjuriga sida. Det finns dessutom mängder av kanonfina tältplatser inne i dalgången om du nu har med dig ett tält på turen.

Visst hade det varit kanontrevligt att kunna hänga på, det är inte utan att man är avundsjuk. Tyvärr matchas inte suget på fina fjällvandringar av någon möjlighet att ta ut semester.....så det får väl bli ett par små turer ut i svampskogen istället. Men lycka till på turen, förhoppningsvis blir det minst dubbelt så bra som du hoppats på :)

/ Stefan
 
Fjällnäs

Tusen tack för alla svar och bra tips. Jag tar dem till mig, och blir sugen på att lusläsa kartan :)
Jag hade ju tänkt att bo i tält, så stängda stugor blir inget problem. Hade tänkt proviantera i Fjällnäs, har ni koll på hur matvaruutbudet ser ut där?


Theres
 
Holken & Fjällnäs

Jag rekommenderar också Holkendurrie, det är en speciell känsla att vandra på kammen av rullstensåsen ner mot Ljungans vindskydd. Det känns, om inte som att gå på Kinesiska muren, åtminstone som att vandra på Hadrianervallen (i Skottland).
Jag gick dock inte vägen över Holkendurrie när jag vandrade från Storulvån till Grövelsjön, det är klart en omväg.

När jag gick genom Fjällnäs stötte jag bara på en kioskliknande lite affär vid riksvägen där jag köpte godis, jag kommer inte ihåg om de hade något slags mat tror inte det. De hade iaf inte hamburgare/korv eller dyl som jag såg fram emot!
 
Jag rekommenderar också Holkendurrie, det är en speciell känsla att vandra på kammen av rullstensåsen ner mot Ljungans vindskydd. Det känns, om inte som att gå på Kinesiska muren, åtminstone som att vandra på Hadrianervallen (i Skottland).
Jag gick dock inte vägen över Holkendurrie när jag vandrade från Storulvån till Grövelsjön, det är klart en omväg.

När jag gick genom Fjällnäs stötte jag bara på en kioskliknande lite affär vid riksvägen där jag köpte godis, jag kommer inte ihåg om de hade något slags mat tror inte det. De hade iaf inte hamburgare/korv eller dyl som jag såg fram emot!

Oki. Tack för tipsen! :)
 
Hej på er alla!

Jag är grymt sugen på att vandra från Storulvån till Grövelsjön i höst, och har lite frågor och funderingar runt det.

Jag mätte lite snabbt på en karta och kom fram till att det är ca 15 mil. Är det någon som har en mer exakt siffra?

På grund av jobb kan jag inte starta förrän i mitten av september. Är det för sent att ge sig av då, med tanke på annalkande snö och kyla?

Nån som har tips på fina ställen och stigar längs vägen som jag inte bör missa?

Är det kanske rentav någon som har lust att hänga med på detta äventyr? :)

Theres

Det där ser ju faktiskt ut att vara en riktigt intressant vandring. Hur många etapper tar du? Och var tänker du övernatta?

Det fina är ju att det är lätta att ta sig till och från både start och mål utan bil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
libo475 Storulvån till Bunnerfjället Fjällvandring 7
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
KaBaS Bil från Örebro till Storulvån 8/7 Fjällvandring 0
ToByl Från Storulvån till Östersund flygplats Fjällvandring 4
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
Sofia L Transport till Storulvån Fjällvandring 4
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
jocklind Storulvån-Ramundberget fre-sön Fjällvandring 1
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Karolina P Storulvån för sjunde gången! Fjällvandring 12
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
ToByl Storulvån Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
FlyerSword Alternativrutt Storulvån - Blåhammaren? Fjällvandring 3
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Karolina P Vattenfall Storulvån, inte Silverfallet? Fjällvandring 12
Avarage Dela taxi Duved - Storulvån torsdag 8/9? Fjällvandring 1
friluftjämtland Lift sökes Storulvån-Åre 16/7 Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
Nyingen Gamla Storulvån Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
louiseramberg Resa Storulvån - Åre Fjällvandring 1
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
tobias.nordqvist Duved - Storulvån Fjällvandring 12
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
an0rak 4.5 dagar från Storulvån Fjällvandring 1
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
aizing Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
kollebolle Hösttur från Storulvån Fjällvandring 5
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
spovin.friberg_telia.com Storulvån med barn Fjällvandring 7
Morgan Storulvån-Nedalshytta Fjällvandring 25
Mariasurfer Storulvån Inte triangeln Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...