Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget?

Hej,

förra året vandrade jag Storulvån-Sylarna-Sylarna extradag-Blåhammarn-Storulvån i slutet på sep och sov på Fjällstationerna. Mkt lyckat!

Jag funderar på att nästa september vandra i krokarna, starta i Storulvån - Sylarna - Helags- Helags extradag - ... och sen? Gå mot ljungdalen/kläppen eller via Fältjägaren och Ramundberget?

Vad tycker ni?

Mvh
/pia

Jag har gått två gånger från Ramundberget via Fältjägaren & Helags.

Bra lättgången led, med så vitt jag minns två bäckar att korsa som var lite djupare än kängorna.

Notera att Fältjägaren inte har någon butik längre.

Åker ni buss? Kilometrarna från Kläppen till Ljungdalen är lite tradig väg. Ramundberget har stigen i princip hela vägen till hotellet och hållplatsen

Går ni från Helags mot Ljungdalen kan jag rekommendera att gå längs vinterleden förbi Torkilsstöten

//Peter

Jag gillar sträckan Helags–Ramundberget, särskilt den vackra högplatån mellan Fältjägaren och Ramundberget. Dessutom är Fältjägaren en väldigt vackert belägen fjällstuga. Ramundberget kan vara lite trist att avsluta turen i, vi behövde stanna över natten där och butiken var sommarstängd… Jag skulle hellre göra den turen åt andra hållet, och avsluta i Storulvån. Då har man fin vy över Helags och Predikstolen hela dagen när man går från Fältjägarstugan. Dessutom skulle jag hellre skippa Sylarna och gå via Gåsen istället, för att det är trevligare och mindre folk. Fast det blir nog några höjdmeter extra.

Hej alla, tack för era svar!
Elin - kan du speca vilka fjällstationer du menar? Ramundberget - Fäljtjägaren - Helags - Gåsen - Storulvån? Förstår jag dig rätt?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Det var precis så jag menade.
Ser ut som sommarleden är stängd, kankse blir en sväng om Sylarna från Gåsen då.

Sedär, ja det verkar som att det har varit så en tid. Vi åkte skidor där för några veckor sedan, och vinterleden funkar ju fortfarande, så jag noterade inte att sommarleden var stängd. Synd.

Hej alla, tack för era svar!
Elin - kan du speca vilka fjällstationer du menar? Ramundberget - Fäljtjägaren - Helags - Gåsen - Storulvån? Förstår jag dig rätt?

För att slippa gå via Sylarna till Storulvån från Gåsen kan du gå Gåsen - Stensdalen - Vålådalen

Eller skippa Gåsen och gå Helags - Vålåstugorna - Vålådalen.

Då åker du hem från Vålådalens Fjällstation (Länstrafik transfer till Undersåker & tåg).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips