Stormört

Min gammelfarfar åt väldigt mycket mört under sin uppväxt. Då han var ung var det mycket tack vare mörten som familjen på 7 barn överlevde någorlunda bra (2 av dem dog vid ca 8 års ålder men men). Han själv gjorde surmört (surströmming fast med mört) på sina senare dar. Det hade varit intressant att testa.

Surmört låter spännande. Tidigare åt man ju även surgädda (och förmodligen andra sura fiskar). Surströmmingen har överlevt och blivit en delikatess, men är ju också en rest från en tid med magrare resurser. Så även lutfisken.

Jag hoppade in ett tag som restaurangchef på Arctic Bath i Harads precorona och där serverade kockarna (bl a Kristoffer Åström "samiske kocken") lokalt inspirerade 14-rättersmenyer med bl a surströmming, kalakoukku (brödinbakad fisk) m.m. till globala high-end resenärer (varav en del anländer med eget flygplan till Luleå). Surströmmingen serverades inte som vi är vana vid, men i en mer "raffinerad" form men smakerna fanns där. Det finns ett stort intresse för traditionell kunskap och metoder runt lokala råvaror men där man kanske förädlar dem i en mer nyskapande form. Mycket av framgången i Fäviken byggde ju på det.

I Boden fiskar man ju årligen upp mycket vitfisk i sjöarna för att motverka algblomning. Det hade ju varit fantastiskt om det gick att förädla en del av den, både ur ett resursperspektiv, men också för att anknyta till gamla traditioner. Dock verkar det så att den bästa mörten ur ett matperspektiv ska fiskas på våren när det är kallt i vattnet och troligen inte vara så stor. Friterar man småmört så förstörs de många små benen, vilket annars är ett problem med mört (och braxen). När jag var barn la vi då och då nät i Buddbyträsket utanför Boden och fick mycket Braxen och åt en hel del. Mycket ben, men annars helt okej.
 
Själv har jag ätit såväl id och braxen som mört och samtliga är utmärkta matfiskar. Varifrån kommer nutidssvenskens okunniga och fördomsfulla inställning till vilken fisk som passar på matbordet? Och de flesta fiskare jag känner äter inte ens gädda...
 
Själv har jag ätit såväl id och braxen som mört och samtliga är utmärkta matfiskar. Varifrån kommer nutidssvenskens okunniga och fördomsfulla inställning till vilken fisk som passar på matbordet? Och de flesta fiskare jag känner äter inte ens gädda...

Braxen är en ypperlig matfisk, och dessutom långt ner i näringsväven, därav bättre ur miljö- och energisynpunkt.

När jag var liten försökte jag nog äta de flesta fiskarna jag fick upp. Halvgott men det berodde nog på att de grillades på en pinne med lite salt på.
 
Braxen är en ypperlig matfisk, och dessutom långt ner i näringsväven, därav bättre ur miljö- och energisynpunkt.

När jag var liten försökte jag nog äta de flesta fiskarna jag fick upp. Halvgott men det berodde nog på att de grillades på en pinne med lite salt på.
En kunskap som är ännu sämre utbredd än den om vilka fiskar som är fina matfiskar är den om hur man tillagar fisk. Jag gjorde en fiskeresa med en kompis som sade sig avsky makrill men som jag lyckades omvända till makrillälskare redan den första dagens förmiddag. Säkert hade han någon gång serverats felaktigt behandlad eller odugligt tillagad makrill.
 
Min gammelfarfar åt väldigt mycket mört under sin uppväxt. Då han var ung var det mycket tack vare mörten som familjen på 7 barn överlevde någorlunda bra (2 av dem dog vid ca 8 års ålder men men). Han själv gjorde surmört (surströmming fast med mört) på sina senare dar. Det hade varit intressant att testa.

Det var likadant med min farfar som växte upp utanför Grebo, Östergötland och hans 9 syskon.
Hans föräldrar var hemmansägare men dom behövde ändå dryga ut maten från gården med mört, gädda, m. m.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.