Stormkök med pellets

Läste en artikel i NWT om företagsidéer..
http://nwt.se/karlstad/article1191151.ece?service=refresh
Två tjejer har en idé om ett stormkök där bränslet ska bestå av pellets.
Är inte särskilt insatt i energiinnehållet i pellets. Slänger därför ut frågan till utsidans alla experter.
Vad tror ni om en sådan grej? (Tyvärr är artikeln inte så utförlig om deras kök, så det är väl bara att spekulera)

Min spontana tanke är att det verkar vara osmidigare än både gas-, sprit- eller vedkök. Gas och sprit har ett ganska så högt energiinnehåll i förhållande till vikt och storlek. Ved plockar man på plats om det är torrt.. Kan pellets kanske funka i ett vedkök om veden ute är blöt?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Läste en artikel i NWT om företagsidéer..
http://nwt.se/karlstad/article1191151.ece?service=refresh
Två tjejer har en idé om ett stormkök där bränslet ska bestå av pellets.
Är inte särskilt insatt i energiinnehållet i pellets. Slänger därför ut frågan till utsidans alla experter.
Vad tror ni om en sådan grej? (Tyvärr är artikeln inte så utförlig om deras kök, så det är väl bara att spekulera)

Min spontana tanke är att det verkar vara osmidigare än både gas-, sprit- eller vedkök. Gas och sprit har ett ganska så högt energiinnehåll i förhållande till vikt och storlek. Ved plockar man på plats om det är torrt.. Kan pellets kanske funka i ett vedkök om veden ute är blöt?

Pellets är något energitätare än ved. Jämför man medtagen pellets mot ved i skogen lär dock pellets vinna stort, då den är torr.


Möjligtvis skulle denna brännare kunna fungera bra under dagsutflykter. Man får en mysig liten brasa som inte ryker speciellt mycket, samt ett kokkärlsstöd. Men till längre turer - nä. Ved finns i skogen.

Givet att de blivit rätt citerade (Efter mycket irritation över långsamma och otympliga stormkök), kan de väl inte ha mer fel. Låt gå för att vissa tycker MF-kök är krångliga, men gasol- och spritkök kan knappast sägas vara krångliga.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

avslutad210712

Gäst
Alltså en sån där mojick fixade min kusin till för en sisådär 6-7 år sedan. Köpte någon korg från IKEA om jag minns rätt.

Att påstå att man är less på stora otympliga tunga kök och sen visa upp det där känns något ogenomtänkt.
 
IKEA Ordnung

http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=ordning

23278_PE070489_S2.jpg


0087757_PE217446_S2.JPG
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.