Storlek/vikt Surly LHT?

Hej!

Vad väger en touringcykel ungefär, och hur lång är ramen (längsta stället)? Hoppas kunna bekräfta ett biljettköp idag men följande oroar mig:

BICYCLE IN HOLD SERVICE CONFIRMED - 128X75X20CM 15KG

Blir den så liten när man plockat hjul (och lagt dem på sidan i kartongen), vänt styre, plockat pedaler... Hur stor är en normal cykelkartong?

Vad brukar ni ge för info när ni bokar flygbiljett och ska ha med er cykeln?

Hej!

Vad väger en touringcykel ungefär, och hur lång är ramen (längsta stället)? Hoppas kunna bekräfta ett biljettköp idag men följande oroar mig:

BICYCLE IN HOLD SERVICE CONFIRMED - 128X75X20CM 15KG

Blir den så liten när man plockat hjul (och lagt dem på sidan i kartongen), vänt styre, plockat pedaler... Hur stor är en normal cykelkartong?

Vad brukar ni ge för info när ni bokar flygbiljett och ska ha med er cykeln?

En surly väger strax under 15 kilo, beroende på var du har för kringutrustning på (min väger ca 12.5 naken, dvs utan pakethållare eller sånt)

Jag vet inte exakta mått på en cykelkartong, och det finns många olika sorter. Vissa kartonger rymmer mest bara ramen, andra med ett hjul monterat och ytterligare andra är skitstora och båda hjulen kan sitta på.

Måtten du skrev låter rimliga. Behöver du göra cykeln ännu mindre kan du ju plocka bort styret från stammen också. Och till och med ta bort gaffeln. Då är ju cykeln inte alls stor.

Jag har aldrig behövt ge nån info vid bokningen av biljetten, betala för cykeln får man göra på flygplatsen. Jag har bara flygit med cykeln tre gånger, men jag tror att det är standardförfarande.

Just nu står min cykel nerpackad på hotellrummet, den ser ut såhär:
DSC09919.jpg
Det kanske är svårt att se, men längst bort är styrstammen. Styret ligger bredvid. Hjullen på var sin sina ramen. Pakethållaren bak sitter fortfarande på.

DSC09920.jpg
Och en bild från sidan bredvid min flippflipptoffla i storlek 46 :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips