Storlek sovsäck - hur viktigt är det?

Går som vanligt i funderingar över diverse inköp och nu ligger en vintersovsäck högt på listan.

Nu funderar jag lite på hur folk på forumet ställer sig till storlekar på sovsäckar? Hur viktigt är det att den passar närapå perfekt? Vad är marginalerna egentligen?

Jag är 178cm lång och ganska smal. Så lite mindre än norm, men ingen gigantisk skillnad i längd iaf.

Men visst märker jag att de flesta säckarna är lite längre och bredare än strikt nödvändigt.

Så nu funderar jag lite på om det är värt att korta en polsk sovsäck med kanske 10 cm eller inte.

Vad är era erfarenheter? Bredd? Längd? Vad är marginalerna, hur mycket tjänar man på att skräddarsy sin sovsäck?

(Jag äger en Cumulus lite line och den är klart stor nog åt mig, skulle antagligen kunna göra den lite mindre utan problem.)

Cumulus Lite Line är specade till max längd på 185 cm, det låter som en perfekt längd om man är 178 cm. Tycker det är trevligt att ha några centimeter extra, ger också utrymme att ha tjocka strumpor och slippa ligga och trycka mot botten.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag fick låna en för lång sovsäck under en vintertur, den var säkert 40cm för stor. Första natten frös jag helt makalöst mycket. Fötterna var som två kylklampar som frös ner benen och resten av kroppen följde därefter. Natten därefter kortade jag av sovsäcken efter ett tips. Samma kläder, i princip samma ytterförhållamden och samma mat/vätskenivå. Sov mycket bättre! Så, enligt mig, är en för lång sovsäck dåligt. Sen om 10cm spelar någon roll...?

Det beror mest på om du rör dig med sovsäcken eller i den. Rör du dig i den så måste den vara rymligare i omkrets.
Bra sovsäckar har ett extra bottengolv samt åtsnörningskragar vid midjan och axlarna.

go tur

En sovsäck bör vara några upp till runt 10cm längre i ligglängd än din kroppslängd (jag är 193cm och mina sovsäckar har ligglängd 198cm vilket känns perfekt). Samma på bredden, och speciellt om du är i-vändare (dvs vill vända dig inuti säcken eller ligga på sida med ex uppdragna knän i säcken) bör du undvika en för klaustrofobiskt skuren sovsäck.
Onödigt stort utrymme inuti säcken behöver värmas upp av din kropp, likaså en sovsäck som stramar på någon punkt trycker ihop loftet vilket ger sämre isolering.

185cm ligglängd är en vanlig ligglängd hos många fabrikat (Regular, unisex modell) och borde passa bra för dig som är 178cm lång.

mer är mer

Hellre för lång än för kort - jag vill dra upp luvan ordentligt runt huvudet på vintern - att korta av en sovsäck med en spännrem är lättare än att få upp värmen med huvudet utanför. Några extra gram att kånka på för lite extra längd men sover hellre bättre med några gram mer på ryggen.
Jag snålar därför inte heller på liggunderlagets tjocklek, bredd eller längd.

Sov gott!
/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips