Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ju större en trä eller vivelkåsa blir, ju större rörelsekrafter kommer i den och chansen för att den spricker ökar mer än propotioenligt. Så sa min gamle slöjdlärare när jag som yngling vill karva mig en matkåsa. Senare tiders frågande hos goda hantverkare har bekräftat vad han sa. Nej du nån 5 dl kåsa gör då int ja...själv har jag funnit att äta direkt ur kokkärlet dög på 1700-talet och gör det idag. En pryl mindre.
//J
Anledningen till att kåsor spricker är ofta slarv från användaren och jag har sett tillräckligt många fina storkåsor för att veta att de håller. Att äta ur grytan går väl an när man är själv, mem har man kompisar så är det trevligt om alla slipper äta ur samma gryta.
Nja jag samlar på stora skålar av vivlar, därav jag tror nog inte att det bara handlar om användarhanteringen utan oxså om att det är svårt när drag och svällkrafter adderas. Men du bär själv din trevnad.
//J
Mannen som sett det vi andra inte har sett
Vad är det egentligen vi söker när vi ger oss ut på vandring?
Frågan kan tyckas enkel, men ju längre man ...
4 kommentarer
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer