Stora kokkärl och XGK:n

XGK:n är ju allmänt känd och uppskattad, men den har en stor nackdel, nämligen den lilla bottenplattan. Det blir ett problem när man måste hantera större och tyngre kokkärl på ostadigt underlag, t.ex. på vintern in samband med snösmältningen.

Det finns ju ihopfällbara grejer som man kan klämma fast vid resp. under bottenplattan, men det är nog bara den näst bästa lösningen. Visserligen ökas XGK:ns stabilitet, men själva kastrullhållarna är ju fortfarande rätt små i diametern.

När jag googlade och letade efter stabilisationsmöjligheter hittade jag något som verkligen är exakt det jag vill ha:
12%20in%20PSS%20No%20Pot%5B1%5D.jpg

Kastrullens eller kittelns vikt vilar på ett par mkt bredare hållare som fästas direkt i den stora aluminiumbelagda plattan. Brännaren skjuts under hållarna och har inte längre kontakt med kokkärlet och dess vikt. En genialisk lösning, tycker jag.
Jag skulle utan tvekan köpa detta tillbehör, men jag upptäckte det lite för sent. Det säljs bara av en enda affär (i USA) och jag tror att att leverensen kommer att dröja för länge för mina ändamål.

Vad jag nu efterlyser är tips om liknande eller jämförbara lösningar som ni känner till eller har sett någonstans eller som ni kanske har byggt själv.

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En 4 mm plywoodskiva, fernissad med en aluminiumplåt på, att böja till en ställning av 3 mm stål samt svetsa brickor på ovansidan och gänga undersidorna för muttrar med brickor. Själv skulle jag ha hål för strumpstickorna som skall hålla vindskyddet på plats. Skall bygga en, bara jag rotat fram materialet.

Till jägargruppköken hade vi en låda med uppfällbara vindskydd på 3 sidor, en ställning som grytbärare och två 111 kök.
Köksarbete är ju oftast att ansa och rensa, samt diska, kokkonst är den minsta delen. Men det går åt mycket varmt vatten. Vintertid är det ett stort jobb att smälta snö och is.

hejsan.
tog bort de fyra kastrullpinnarna.
fäste sedan xgk underifrån med ståltråd.
lite klumpigt men mkt effektiv..

går naturligtvis göra genom att strippa brännaren och göra en snabbdemonterbar lösning.

mvh

3 mm så kallat silverstål finns att köpa i 1 m längder. Biltema, CO, fråga en smed eller en riktig järnhandel.
Brickorna kan du även hårdlöda fast. Gasollampa, fila höjdmärkena. Gänga är inte svårt om man har en sats snitt, Skruvstycke eller stor limmklämma fungerar som tredje handen. Eldfast tegel är bra att bygga upp lödhörnet av.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips