Stora eller små kullagaer?

Jag behöver köpa nya hjul och kullagaer till mina Salomon Pilot. Har nu 84 mm 83A med små kullager.

Vad är fördelar/nackdelar med stora (standard) resp små (micro) kullager? Kan lägga till att jag bara motionsåker och gärna ser att kullagren inte tar in smuts så lätt så att man slipper rengöra dem.

// Fredrik

Hjul och lager är lite speciellt. För det första så är inte belastningarna konstanta, vilket man eftersträvar med lager.
Eftersom underlag och teknik varierar så är trots massa och momentförluster större förseglade, permanentsmorda kullager bäst och dyrast.

go tur

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
De större

kullagren tål lite mera misshandel utan att rosta fast.

Jag föredrar att smörja de större med utombordarfett, då klarar de ganska många mil innan de måste smörjas om. Till och med regnväder brukar de klara då.

Microlagren spar en del vikt och för en tävlingsåkare kan de vara ett bra alternativ i bra väglag.

Thure

johankse; sa:
Hjul och lager är lite speciellt. För det första så är inte belastningarna konstanta, vilket man eftersträvar med lager.
Eftersom underlag och teknik varierar så är trots massa och momentförluster större förseglade, permanentsmorda kullager bäst och dyrast.

go tur

De förseglade lager jag sett har haft sämre rull pga friktion mellan packning och lager.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips