MinstDePaul tycker att en stor kniv ska vara uppemot 20cm.
~Paul~
MinstDePaul tycker att en stor kniv ska vara uppemot 20cm.
Ett svärd har en del särdrag som kniven inte har (utan att gå vidare på detaljer). Det är alltså inte längden som är den avgörande faktorn.När slutar en kniv vara en kniv då och blir typ.. eeh svärd eller så.
När slutar en kniv vara en kniv då och blir typ.. eeh svärd eller så.
![]()
Cirka 38 cm lång med ett blad på nästan 26 centimeter.
En samlarkniv?Vad är en megavass kniv i nyskick som aldrig används...
Har mött "knivexperter" (samlare ?), som aldrig använder kniven, för den är så fin, ( kanske går sönder ?) ,men de talar om att den tål allt, o är det bästa som går att köpa....?
Ofta är knivstålet tillverkat enligt någon fantastisk formel som aldrig får visa vad det går för...
Inom alla hantverk finns det de som fuskar hejdlöst där det inte syns, och de som är superseriösa rakt igenom.
Intressant iakttagelse.I de gamla katedrlerna finns det ofta statyer av olika helgon med mera inmurat i väggarna. Det sägs att de när de skar ut dem ur stenblocket även fullbordade statyn på den delen som skulle muras in i väggen, trotts att de aldrig skulle ses av någon. Förklaringen var att "Gud ser även inne i muren." Jag tror att det bara var en ursäkt för yrkesstolthet. Och det är ju något bra.
Många knivar har en metallplatta eller holk längst fram på skaftet som gömmer trädelarna, både fabriksgjorda och handgjorda knivar. När jag sett knivmakare på TV (Inte så ofta tyvärr), har jag de flesta gångerna sett dem borra ett runt hål med samma diameter som tångens bredd, och sedan fylla det med epoxi.
Själv borrar jag två hål med samma diameter som tångens tjocklek, och filar i en evighet. Är det en fet tånge kan det bli ett tredje hål i mitten också. Sedan fyller visserligen även jag med epoxi, men hålet är trångt.
Hur vanligt är det med ett stort, runt hål rakt igenom? Jag har en känsla för att hylsan/plattan närmast bladet ibland döljer fuskjubb. Men hur ofta? 5% eller 95%? Jag vet inte, men är nyfiken. Att köpa massor av knivar och spräcka skaften har jag inte råd med. Röntgen har jag inte tillgång till.
Inom alla hantverk finns det de som fuskar hejdlöst där det inte syns, och de som är superseriösa rakt igenom.