Stövlar som inte håller ?

Nått ja inte begriper mig på är varför moderna stövlar bara håller ett par säsonger?! Oberoende om de kostar 500, 800, eller över 1000kr, och oavsett märke håller de max 3 säsonger, däremot köpte ja för många år sedan ett par militärstövlar på öb för dryga hundralappen, som var från 1979, de höll tätt i 10 år!!

Det beror med största sannolikhet på att man inte längre använder HA-oljor i produktionen.

Kan bara instämma, äldre så väl dyrare som billigare stövlar höll (håller) betydligt längre.
 
Jag köpte mina Dunlop-stövlar för ca 3 år sen. De har gått många mil i alla väder.
Har tidigare haft flera Tretornsmodeller som alla har hållit ca ett år, oavsett pris.
Dunlop verkar hålla hur bra som helst. Har alltid ett par som står i bilen och de är lika fina som de som är inomhus.
Kostade ca 900 på granngården, men de har slutat med det märket nu.

//Helen
 
ja, å ju mer gummi av bra kvallitè desto dyrare stövlar, men mina har mest gått upp i skarvar/limningar, ska bli spännande å se va dom säger om min reklamation nr.2!

eventuellt får ja ett par nya, de har bett mig skicka stövlarna som fri retur, de vill kolla sulorns skick,

bild; julas 49-kronors, mjukbottnade, hårda å glatt grepp på sulan, men med en styv innersula/SUPERfeet funkar dom okey för kortare turer å i båtarna, ska bli intressant å se hur länge de håller tätt!
 

Bilagor

  • 013.jpg
    013.jpg
    85.7 KB · Visningar: 1,206
nu har ja fått svar angående mina läckande stövlar nr.2 som ja reklamerat å skickat åter (frifrakt) men fick nobben! säljaren åberopar vad som står i nån konsumentlag; att garantin ska utgå ifrån stövlar nr.1 som ja reklamerade å då har garantitiden gått ut för stövlar nr.2 ?!

rena snurren! snacka om "moment 22"!! men ja nöjer mig inte, ska gå vidare med saken!
 
kollade upp med konsumentrådgivare å hon visste besked; reklamation gäller max 3 år (inte 2 år som säljaren uppgav) och gäller givetvis de stövlar ja reklamerat å att ARN skulle gå på min sida om ja drog ärendet dit,
men sen ja åberopat min kontakt med konsumentrådgivningen till säljaren har de blivit medgörligare å ja får troligen ett par nya stövlar, men då inte av samma tillverkare euro-hunt, eller ha stålarna innestående till nåra andra varor, skam den som ger sig!, men ja va på väg att ge upp, idiotresonemang är alltid svåra att bemöta, å man blir så trött i anden!
 
Jag har också dåliga erfarenheter av Tretorn. Deras "scout" hittas på närmaste stormarknad för en knapp 500 och sitter som en smäck på mina fötter, men håller som bäst ett år, innan de spricker lite här och där. Jag har provat tre par nu i hopp om att det skulle bli bättre, men icke. Kan inte rekommendera dem.

Nokia funkar bättre, deras Tuura har visserligen ett fastsatt filtfoder, men håller en torr och torkar rätt snabbt. Kan lagas rätt bra med Liquisol. Dessutom verkar fodret rätt brandsäkert (kör inte en skoter utan att plocka ur parkeringsbromsen... ;).
 
Det lönade sig att tjöta! garanti/reklamation gällde inte?! men fick tillbaka 500 spänn ändå, de tackar man ju för :) å efter ett maratonsökande hittade ja ett/sista paret Le Chameau country all tracks för 712kr å fri frakt, bra pris! ordinarie pris dryga 1000-lappen,
 
Köpte efter mycket frågande och letande i lådor på ett överskottslager ett par från Gislaveds gummifabrik till sambon. Känns som att det kan vara bra kvalitet i gummit på dom. När slutade Gislaved göra stövlar? Traktorkärrorna hemma har originaldäck från Viskafors och Trelleborg. Börjar spricka men säkert från 50-60- talet. Gården hade varit övergiven i decennier och jag fick pumpa ett däck.
 
Slutet gott ...., trotts att firman ansåg att min reklamation inte gällde, så för att "bli av med mig" fick ja 500kr, det ihop med mitt maratonsökande på nätet efter nya stövlar där ja till slut hittade ett par Le Chameau för 712kr fri frakt till dören med UPS (ordinarie pris runt 1.300kr) å har haft gratis stövlar i mer än 3 år + de nya lyxdito för 212kr, absolut min bästa affär 2014!
GOTT NYTT 2015
 

Bilagor

  • Rotation of 043.jpg
    Rotation of 043.jpg
    68.3 KB · Visningar: 864
Gummistövlar som håller år efter år... och kostar ingen förmögenhet, finns på div. surplus för under 500-lappen. Rekommenderas varmt! :)

P.S.glöm inte titta på undersidan av sulan, där är tillverkningsåret stämplat och företaget, ta så nya som möjligt och välj stövlar som gjorde av NOKIA (NOKIAN) i Finland och undvik de från den kanadensiska tillverkaren: ACTON, dom är bra också men håller inte lika hög kvalité som de från Finland.

Läs mer här: http://troswe.wordpress.com/2014/09/28/m90-gummistovlar/

Mvh troswe
 

Bilagor

  • wpid-424497_234484799978528_294238476_n.jpg
    wpid-424497_234484799978528_294238476_n.jpg
    56.2 KB · Visningar: 875
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.