Stockholm till ÅkersbergaP

Hur tar jag mig enklast och snabbast till Åkersberga (med cykel)? Gärna en så lugn och säker väg som möjligt. Hur långt kan det vara?
 
cykel

kolla med SL om du inte kan ta cykeln på tåget (Roslagsbanan) tar ca 40 min från Stockholm. Om du däremot vill cykla så finns det MÅNGA alternativ men det beror ju på om du vill cykla på asfalt, grusväg eller om du har mountainbike så vill cykla på sigar/leder?
 
Roslagsbanan är inte aktuell, jag ska cykla. Om det bara vore för att få cykelt till Åkersberga skulle jag ta den på bilen. Någon som hittar?
 
cykelspåret

det finns en vacker cykelled från roslagstull, tror jag det är, som kallas cykelspåret. Om det är den snabbaste vägen vet jag inte, men man åker längs vattnet och på lugna vägar genom stocksund, djursholm och Arninge, där man åker över motorvägen och mot Vaxholm. Nu har jag i ärlighetens namn inte svängt av till Åkersberga utan fortsatt mot Vaxholm, så jag kan inte uttala mej om kvalitén på resten av spåret. Man följer iallafall svarta skyltar med vit text och det är tämligen välskyltat.
 
Om du har tänkt att cykla sträckan flera gånger rekommenderar jag att du skaffar en cykelkarta http://www.liber.se/kartor/produkt/sthlm/cykel.html

Jag brukar cykla via Täby centrum, genom Gribbylund och norr om Ullnasjön. Den sträckan är lite drygt tre mil från Roslagstull till Åkersberga centrum.

276:an är rätt bra att cykla då man ju har en "egen fil". Eftersom du ville ha en snabb och enkel väg är inte grusvägen längs Roslagsbanan mellan Rydbo och Täljö aktuell. Den borde för övrigt asfalteras!
 
Waxholmsvägen

Om du följer cykelspåret så är vägen från Waxholmsvägen förbi Svinninge trevlig upp till Åkersberga. Det är dock närmare att ta vägen via Ullnasjön som föreslås ovan.
Ett alternativ är att ta Waxholmsbåt till Waxholm och cykla därifrån. Ett längre alternativ för den som vill cykla lite längre är vägen ut på Värmdö via Gustavsberg och Hemmesta och så färjor via Rindö till Waxholm och så till Åkersberga via Svinninge. Trevlig halv till heldagstur.

Thure
 
Tack för era tips. någr av dem kom dock lite sent. Det blev "cykelspåret" upp till Arninge och sedan "grusvägen" mellan Rydbo och Täljö vilken jag snarare skulle vilja kalla sämre stig. Påtillbaka vägen blev det Thures väg, mycket trevlig och betydligt snabbare
 
Rydbo - Åkersberga

Cykla genom Rydbo ut mot Waxholm ta vägen mot vänster till Åkersberga, mycket rolig och backig väg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
narfstrom En liten sväng på cykeln från Stockholm till Sydafrika Långcykling 0
Vandrande Lo Stockholm till Nordkap Långcykling 4
djp276 stockholm till chamonix Långcykling 0
thureb Rösthjälp för att följa rutt i Stockholm och andra större städer Långcykling 9
thureb Liggcykelträff Medborgarplatsen Stockholm Långcykling 4
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
takats Veckotur från Stockholm Långcykling 5
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
thureb Ny cykelplan Stockholm Långcykling 0
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
hijk Stockholm - Italien Långcykling 12
ztoobez Stockholm - Västervik (vägval?) Långcykling 6
LesGarcons Stockholm-Gibraltar Långcykling 8
pezeta Vemdalen - Stockholm Långcykling 3
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
DownUnder81 Sykkel fra Voss til Stockholm via Danmark Långcykling 0
ellep69 västerås-stockholm Långcykling 3
DownUnder81 Sykle fra Bergen til Stockholm - Mai 2010 Långcykling 2
thureb Stockholm sämst i landet på cykelinfrastruktur Långcykling 11
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
rimn Göteborg-Stockholm sällskap/tips? Långcykling 12
bebben_ericson_hotmail.com Cykla London - Stockholm? Långcykling 2
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
alatar79 Stockholm Göteborg Långcykling 1
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
tebasile Stockholm - Dalsland Långcykling 0
Avslut090305 Trafikantveckan i Stockholm! Långcykling 2
pettter ressällskap stockholm - istanbul Långcykling 0
Mattias Lundblad Stockholm-Ransäter Långcykling 0
liquidmonkey cykel affären i stockholm??? Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
Swedish Berman Stockholm - åkersberga... rutthjälp! Långcykling 7
Cyklisten2005 Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 3
perosen sällskap Göteborg-Stockholm nästa helg? Långcykling 0
Albertsson Cykelväg Stockholm->Uddevalla ? Långcykling 1
perosen sällskap Uppsala - Stockholm på lördag? Långcykling 1
salevik Erfarenheter Oslo - Stockholm Långcykling 5
forzaforza Stockholm-Gibraltar Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Stockholm-Spanien? sällskap? Långcykling 3
sissus Cykeluthyrning från Stockholm Långcykling 4
krisitan Stockholm Recykling 2004 Långcykling 2
Alfaullis Cykla Riksgränsen – Stockholm Långcykling 6
_rikard_ Helgturer kring Stockholm Långcykling 10
oxr Vägval Stockholm-Åre? Långcykling 3
Haddock Cykla Stockholm-Uppsala? Långcykling 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.