Stighudarna hugger i nerförsbackar

Sen några år är mina turskidor ett par Åsens Amundsen, med snabbfäste för korta stighudar. Jag har inte åkt med stighudar innan jag skaffade dessa. När jag pratar med folk om stighudar säger de flesta att de är bra även i nerförsbackar, då de bromsar lite lagom. Men det är inte alls min upplevelse. När jag åker utför så bromsar det ojämnt, det hugger och släpper. Så det är mest otäckt att ha hudarna på utför.
Det är ju inga problem att sätta på hudarna inför en lång, jämn stigning och sen ta av dem. Men ofta är det ju mer blandat, mest uppför men några kortare nerförsbackar här och där, och då kan man ju inte hålla på och ta av och på hela tiden.
Är det någon som vet varför det blir så? Kan stighudarna vara för korta eller för långa, eller är det något annat som är fel?
Bromsar det jämnare med hellånga stighudar?
 
Det är syntethudar. Hur blir det med mohair respektive valla, blir det lika mycket sämre fäste uppför som det blir bättre glid nerför?
 
Nej, jag tycker mohair är överlägset på alla sätt. Nackdelen är att de är dyrare och slits lite snabbare, men det finns kompromisser med en viss andel syntet. Jag har dock syntet på mina korta Åsnes och de hugger främst när det fastnar snö, men jag brukar valla dem och det blir bättre så jag skulle rekommendera det först. Håren/fibrerna biter bakåt även när det är vallat. Alpint kör jag uteslutande med mohair då glidet blir outhärdligt dåligt med syntet eftersom det är så stor yta på randoskidorna.
 
Så här skriver Åsnes om sina stighudar citat: Mohair er det beste alternativet for kaldt føre og nysnø. Nylon fellen egner seg utmerket til våt og tung snø, samt på skarpt føre.
Så kolla om dom stighudar du har är för det före du skall ut på, och det går ju å korta av dom lite för bättre glid, men obs på då tappar en fäste, så det är ju en avvägning en får göra.
 
Så här skriver Åsnes om sina stighudar citat: Mohair er det beste alternativet for kaldt føre og nysnø. Nylon fellen egner seg utmerket til våt og tung snø, samt på skarpt føre.
Så kolla om dom stighudar du har är för det före du skall ut på, och det går ju å korta av dom lite för bättre glid, men obs på då tappar en fäste, så det är ju en avvägning en får göra.

Jag skulle rekommendera mohair även vid våt snö och skarpt (hårt?) före. Se till att de är impregnerade/vallade så att de inte suger åt sig vatten. Nackdelen vid hårt före är väl att de slits snabbare, men det extra glidet är helt klart värt det ändå i mina ögon.
 
Mohair är från Angorageten och googlar man på mohair framgår det att djurhållningen har ifrågasatts, så flera klädkedjor har fasat ut mohair t ex HM och Åhlens.

Thure
 
Ju mer man vet, desto svårare blir det, som vanligt. När jag köpte nylonhudarna var det bara den bättre slitstyrkan som försäljaren pratade om, inte olika fören. Men på en veckotur har man ju oftast alla slags fören, och så vill man bära så lite som möjligt. Så jag håller nog fast vid nylonhudarna även på nästa tur, och testar med lite valla. Så slipper jag bidra till dålig djurhållning också.
 
Vi har Fischers easy skin i mohair. Upplever att de kan hugga rätt rejält i visst före också. Speciellt om det är hårt, vasst och ojämnheter. Då hugger de på ojämnheterna. Att valla hudarna, mohair, korta dem så de inte ligger i glidzonen bak på skidorna och en gnutta teknik där man har "bakvikt" på skidorna kan nog hjälpa för att minska risken för hugg när man glider utför. Dock tror jag att det är svårt att undvika hugg helt, det hör helt enkelt till baksidan med kortfeller.

Ett alternativ är att ha lite vanlig burkvalla med och köra på den så länge det bara är mindre backar. Funkar bra så länge det är kallföre då det är lätt att få fäste och man klarar sig med kall burk. Då kan tycker iaf jag att man kan sätta hudarna ovanpå utan att rengöra (har kört upp till lila burk, sen blir det för kladdigt och sätter sig i klistret för hudarna). Som bonus får man enormt mycket bättre glid och kan staka på en del på platta partier.
 
Dock tror jag att det är svårt att undvika hugg helt, det hör helt enkelt till baksidan med kortfeller.
Det är alltså så att korta hugger mer än hellånga? Nå, jag tror maken ska skaffa hellånga till nästa tur, då kanske jag lånar hans och testar.
Ett alternativ är att ha lite vanlig burkvalla med och köra på den så länge det bara är mindre backar.
Valla är kladdigt och jobbigt, det undviker jag helst…
 
Det är alltså så att korta hugger mer än hellånga? Nå, jag tror maken ska skaffa hellånga till nästa tur, då kanske jag lånar hans och testar.

Valla är kladdigt och jobbigt, det undviker jag helst…

Inte provat med hellånga men kan nog vara så att "kanten" i fram på korta skins bidrar till hugg. Dock tror jag att hellånga glider så dåligt att man inte behöver oroa sig för hugg...

Förstår att valla kan kännas meckigt och det är upp till var och en förstås. Kallvalla (under -5 ca) är dock inte speciellt kladdig och ger ändå hyggligt fäste när det är kallt. En blå burk och klots väger inte många gram heller. Jämfört med skins kan det för egen del betyda kanske dubbla hastigheten på platten när det är snabbfört.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.