Stickad tröja med vindfoder....

Dale har

Norska Dale har ylletröjor med Windstopper. Snygga och ganska funktionella, men tunga.
http://www.dale.no

Jag skulle vilja varna en smula dock, eftersom konstruktionen inte är så superlyckad om man har vindtätt foder innanför ullen. Om det inte lamineras på ullen så blir det ett löst foder som tenderar att vrängas när man tar på och av.
Dessutom blåser vinden rätt igenom stickningen, och då försvinner ju all isolering, även om det inte blåser igenom hela plagget. Så fodret (som är av syntet) kommer att kylas av, och hela nyttan med windstopper försvinner.
 
vaude

Hej!
Vaude har till i år gjort en tröja i ylle med deras eget windstopper som heter windproof.
samma som en vanlig fleecewindstopper, men i ylle.
/Johan
 
Jag håller...

med Nordesjö.Fast jag vill gå ännu längre och säga att denna typ av tröjor är rena skräpet!!Jag fick en Norsktillverkad sådan för ett tag sedan.Jätte snygg att se på men helt oduglig när det gäller att hålla värmen.Då jag provade med en skaljacka så märks att den är kallare än motsvarande tröja utan windstopper.Jag avråder bestämt ifrån att köpa sådant skräp!!
 
Vindstopper?

Jag har en vävd, inte stickad, ylletröja. Sådana finns dock inte att köpa vad jag vet. Eftersom den är vävd och därmed tätare behövs ingen vindstopper. Visst drar det något lite igenom den men det är bra, det ventilerar ut ev fukt. Det enda jag har under den ned till -8C under vandring, är ett tunt ullunderställ. Om det kniper och det behövs förstärkning drar jag på en regnjacka utanpå.


Hans
 
Vadmal

Vill man ha en tröja i ull som är hyfsat vindtät så är vadmal ett utmärkt alternativ. Dessutom väldigt snyggt.
/Thomas J
 
Ylletröja med windstopper

Hej

Jag köpte mig en stickad tröja i ull, med windstopper under en resa till färöarna i somras. Jag tror att de säljer sina tröjor även i norge o sverige. Kan kolla vad de hette om du vill! Den kostade ca 1200 spänn där!

Uffe
 
Re: Vadmal

doug_reed; sa:
Vill man ha en tröja i ull som är hyfsat vindtät så är vadmal ett utmärkt alternativ. Dessutom väldigt snyggt.
/Thomas J

Jag har en jacka i riktig Vadmal som är otroligt varm. På de senaste åren har det fortfarande knappt inte varit så kallt i Göteborg att den varit lagom. Inget innefoder alls. Vadmal är så gott som helt vindtätt och vattentätt men har alla ullens fina egenskaper. Ganska tungt material dock. Men man behöver nästan aldrig mer än en undertröja under. Detta var materialet som de svenska Karolinernas uniformer var sydda i. Snacka om HighTech :)

Hans
 
Rukka

Jag har en som heter Rukka. Winstopper är populärt bland golfare, kolla i deras butiker, så hittade jag min. Snyggt marinblå och väldigt skön. /RB
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Tjock stickad tröja som foder Kläder 8
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
dave333 Tröja Kläder 1
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
kfn Klättermusen Mithril-tröja Kläder 4
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
Mtess Varm tröja Kläder 20
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.