Varm tröja

Hej!

Jag behöver en supervarm tröja.
Tips på varmast tänkbara?
Är Haglöfs Syberia eller Ullfrottés 600 nåt att ha?

MVH Marie-Therése
 
Med referanse til Ullfrotte´600 er jeg litt usikker på hva det menes med trøja, men dette her:

http://www.vinjeklaer.no/
, bruker jeg som trøja/underställ under vintertid. Varm,tørr og det lukter ikke ille selv etter 5 uker over Finmarka i februar-mars uten å ta dem av seg.
 
Min varmaste

Min varmaste tröja är en stickad ulltröja från Brothers. Polartec må var hur dyrt som helst och göra hur mycket reklam dom vill, min ulltröja är varmare ändå. Sen har väl fleecen har andra fördelar, men det var ju inte det det frågades om. Köp ingen windstopperfleece bara, det blir mer svettigt än varmt.

(Jo, jag har en polartectröja. Och har haft windstopper.)
 
Jag använder Ullfrottés 200 ställ, en del sockor och tunna balaklavan, och tycker det är verkligt bra grejor. Däremot gillar jag inte 600 tröjan speciellt. Den känns inte särskilt fluffig, tjock, utan den är mer tät och platt, kompakt. Och tung. Min väger 875 gram. Precis lika mycket som en av mina tjocka sköna varma ylletröjor från farmor. En klassisk tjock ylletröja tycker jag värmer bättre relativt vikten än ullfrottés 600 tröja.

Mvh Raskesven
 
Kommer inte till GBG tyvärr, så jag kan inte kolla på den från Millet. Ingen som testat Haglöfs Syberia? Tröjan ska alltså inte användas som underställ, utan bara vara väldigt varm (och skön).
 
HH

Helly Hansen gör också fiberpälströjor, du vet kanske vilka jag menar, finns åtminstone en i nån låda från 70-talet. Dom har tumgrepp och kostar inte fullt som en haglöfs. Annars finns Arc'teryx lurvtröjor, dessa är kända för att vara dyra men ändå inte värre än Haglöfs, var är vi på väg?

Hannes
 
M3tess; sa:
Kommer inte till GBG tyvärr, så jag kan inte kolla på den från Millet. Ingen som testat Haglöfs Syberia? Tröjan ska alltså inte användas som underställ, utan bara vara väldigt varm (och skön).
Hej igjen.
Sjekk: http://www.devold.no/ , finn sweaters i meny og gå til Nansen genseren. Dette er bra greier. Har brukt denne på Hardangervidda ned til -40 og på Finnmarksvidda i langt under -52. Tjock mycket luft og varm. Enda minus er for halsen, den er litt for fluffig i ekstreme tempraturer.
I Beiaren i Nordland er det en tjei som lager tovete vamser etter mål, Lisbet Monsen, har ikke lengre telefonnummer til henne, men hun er tilgjengelig gjennom brukskunstforening i nord.
Har dessuten erfaring med gensere laget på Færøyene, dette er tunge, men ack så gode og varme plagg, tåler dessuten endel fukt utenfra uten å miste isoleringen.
 
Varma tröjor

Har lite varianter:

Färöisk tröja: Bylsig, fluffig stickad med ull från får som är annat än mjukt. Kultig! Påminner mer om svinto ibland;-) VARM

Norsk ylletröja av standardkvalite vadmal över axlarna: För tunn, mest snygg.

Ullfrotte 600: Perfekt om man vill vara varm men skall jobba, jag tycker att den är varm för åtminstonde -30.

Vadmalskjorta: hemmsydd, inte så varm men helt vindtät. Mycket skön på hösten. Softshell orginalet:)

Ullskjorta Peak Performance: Tunn, snygg, varm men ej vindtät.

Ylletröja Ivanhoe: Merinoull, Skön, tunn varm och snygg, mest afterski tröja men skulle nog funka bra på tur.

Patagonia Synchilla: Snygg, klassisk, värmer bra men blåser rakt igenom. Ingen höjdare om den blir fuktig.

Polartech 200 tröja hemsydd: Snygg (då jag sydde den 1990, kanske inte längre...), blåser rakt igenom. Tar stor plats. Passar bra för innomhusbruk...

Polastretch Haglöfs: Mycket skön tröja sitter tight. Använder den nästan alltid som underställ på vintern.

Själv använder jag på vintern Polarstretch, kombinerad med Ullfrote (speciellt om det är fuktigt ute) eller dunjacka (anpassad för klimatet, varm eller jävulsvarm).

Sommar/höst tunnt underställ (syntet eller ull beroende på temperatur) med Ullfrote 600 som förstärkningsplagg.

Sen är ju den enkla devisen, det är luften som värmer inte fel. Det vill säga:
Desto fluffigare och tjockare (och behåller luften stilla) - Desto varmare.

Och att Polarteck skulle vara dubbelt så varm än Ull - Jag är skeptsisk...

Tag en lite fuktig ulltröja/Polartec tryck in den under ett skal samt dra på dig en ryggsäck så får du se hur mycket den värmer. När den sen fryser ihop med GTX skalet så blir du bra förbannad!

Sen är syntet ej så bra om du skall leka med elden! Har en kompis som råkade komma nära en högspänningsledning och han hade ullunderställ och när GTX jacken brinner och smälter så är det skönt att inte ha syntetunderställ!
[Ändrat av fafner 2003-12-14 kl 11:11]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
andersmossing Tjock stickad tröja som foder Kläder 8
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
dave333 Tröja Kläder 1
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
kfn Klättermusen Mithril-tröja Kläder 4
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
oleb Stickad tröja med vindfoder.... Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.