STF och högalpin verksamhet?

Läste i NSD:s nätupplaga om familjen Pysch som miste sin son i en glaciärolycka i Tafala 2001. länk här:http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=28339
Dom hoppas nu att Jk eller JO ska ta upp och granska fallet och även granska den linbaneolycka som skedde i Abisko 2004.

Vad som skulle vara intressant att veta är vad STF under dom 5 år som gått sen olyckan skedde har vidtagit för åtgärder för att öka säkerheten vid sina kurser och guidade turer. Jag har flertalet gånger besökt Kebnekaise fjällstation och det har ofta slagit mig hur lite guidade aktiviteter som erbjuds där uppe. Den guidade verksamhet som sköts av sportavdelningen på fjällstationen verkar i huvudsak bestå av bestigning av sydtoppen via östra leden och ett fåtal veckokurser (mest på vintern).

På STF;s hemsida får man information om dom olika aktiviterna som erbjuds vid stationen men jag hittar ingen information vilka som jobbar som guider. Detta finner jag lite märkligt, om jag köper en veckokurs av STF för 8000kr borde jag väl ha rätt att veta vem som ska guida mig? Guiderna i Kebnekaise är nog ytterst kompetenta men för mig som konsument är det ju svårt att veta det när jag inte har en aning vad dom har för utbildning och vilken erfarenhet som krävs för att få jobba som guide.

Att det idag i Sverige inte finns några lagar vilka som får guida i fallriskmiljö och på glaciär krånglar också till det hela.
I den nya fjälledarnormen som Naturvårdsverket introducerat och som STF;s guider i framtiden skall vara utbildade efter är fallriskmiljö- och glaciär undantagna. Det borde väl betyda att endast certifierade bergsguider har rätt att jobba som guider i högalpin terräng i STF;s regi i framtiden??

Sveriges Bergsguide organisation SBO utbildar fler och fler bergsguider men idag verkar det inte vara särskilt attraktivt att varken som bergsguide eller som aspirantguide arbeta i Kebnekaise. Överhuvudtaget verkar SBO och STF stå rätt långt ifrån varandra. Självklart handlar mycket om ekonomi, en guide på Kebnekaise jobbar ju för STF som är en idell organisation. Att höja statusen på verksamheten borde dock vara vara värt dom extra kronor det kostar. Jag tror att Kebnekaise Fjällstation i framtiden har möjlighet att utöka sin högalpina verksamhet och locka till sig turister från hela Europa. Att då kunna visa att man har kompetent och välutbildad personal är en viktig del i marknadsföringen. En kompetenshöjning skulle vara positiv ur både ekonomisk och säkerhetsmässig synvinkel.
[Ändrat av TedBerger28 2006-07-22 kl 22:40]
 
Kebnekaise Fjällstation

Intressant läsning. Här är min erfarenhet:

Jag var med på guidad tur till sydtoppen av Kebnekaise 1993. Det användes inte rep eller ens hjälmar på den tiden, men jag upplevde att turen var säker. Guiderna visade väg och gav förhållningsregler för glaciären och "klättringen".
1995 gjorde vi om turen, men vi gick utan guide, men försäkrade oss om att vi kunde följa någons spår över glaciären och att vi inte gick i "fallsonen" för lös sten från andra klättrare.

Det var stor skillnad när vi på nytt besökte Keb i år! Numera gås Björlingsglaciären i replag, alla har hjälm och klätteretappen är säkrad med wire hela vägen upp (alla går i sele och klipper sig in på wiren). Detta efter en olycka då en guide omkom (2002?).

Säkerheten skall självklart prioriteras, men jag ser också en nackdel med att säkerheten överdrivs. Jag och min partner har samlat på oss en del fjällerfarenhet och klättrar aktivt (både is- och fjäll). Eftersom jag har gått Östra leden 2 gånger förut var det självklart för oss att vi skulle gå utan guide denna gången. Alla andra gäster vi talade med tvivlade på om detta verkligen var "tillåtet". Självklart. STF äger ju inte Kebnekaise.

Det verkar som fjällstationen är så rädda för att ställas till ansvar att det är svårt att få nån vettig information om snö och isförhållanden på glaciären och traversen till Nordtoppen. Wiren är lika mycket en snubbeltråd, som säkring om man önskar att gå osäkrad. Dessutom är klätteretappen nedskräpad av skyfflar, piasavakvastar och diverse repstumpar efter STF's framfart.
Vi bor i Norge och är vana vid "Fjellvettreglene" som bland annat säger att man skall tala om för någon vart man går. Det praktiseras inte på Kebnekaise fjällstation. Reseptionen ville helst inte veta om vad vi skulle göra. (Rädda för att behöva ta ansvar?Självklart klättrar vi på egen risk)

Det är synd om utvecklingen går i den riktningen att det blir "förbjudet" eller svårt att uppleva naturen och spänningen på egen hand om man har kunnskapen till det. Samtidigt är det självklart viktigt att de guidade turer som erbjuds sker på ett kompetent vis.

Maria
[Ändrat av mariakristina 2006-07-22 kl 23:52]
 
Re: Kebnekaise Fjällstation

Vi bor i Norge och är vana vid "Fjellvettreglene" som bland annat säger att man skall tala om för någon vart man går. Det praktiseras inte på Kebnekaise fjällstation. Reseptionen ville helst inte veta om vad vi skulle göra. (Rädda för att behöva ta ansvar?Självklart klättrar vi på egen risk)

Hej. Ska bara förklara ur en stationspersonals synvinkel. På storulvån fjällstation så avråder vi personal till att ta emot muntliga färdmeddelanden och uppmuntrar till skriftligt. Varför kan tyckas? Jo, om en söt liten gumma kommer fram till en tjej i serveringen och säger: hej jag ska bara ut och plocka svamp en timme, jag kommer in och säger till när jag är klar. Javisst säger nyanställd, servicemainded tjej. Gumman kommer in och hittar inte sin servitris som är i disken eller tömmer sopor. Om nu personen kommer in över huvudtaget och inte går direkt till bilen. Efter två timmar kommer tjejen på att gumman ej kommit. Nr1: en oro i flera dygn kan infinna sig (har haft folk som kommit gråtandes av oro) nr2 nu är det upp till personen att avgöra om man ska blåsa på ett räddningspådrag. Full utryckning efter svampgumma som är någonstans inom en timme runt stationen. Mycket olustig situation. Utan skriv i färdboken, berätta för någon anhörig vart ni ska. Självklart ska personal på plats hjälpa till med info om väder senaste dagarna, turtips, förhållanden i terrängen om man har kunskapen och ev aktuella snö och glaciärinfo.

Hoppas du förstår vår tanke att det inte bara är någon feghet utan ett måste för är många som springer runt. O det gillar jag!
Väl mött /Simon J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raderad04 Konsumentverket granskar STF kurs. Säkerhet och räddning 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.