STF Kebnekaise verkar inte bry sig nämnvärt över Corona

Jag är inte så naiv att jag tror att folk överlag sköter sig och tar ansvar. Det har vi ju sett att det inte funkade med 6000 döda pga utebliva åtgärder från politikerna. Det är något som Löfven och FHM kommer få bära med sig lång lång tid framöver. Estonia och Tsunamin var ju ingenting jämfört med den usla skötseln av Corona.

Att Tegnell sitter och poserar i blomsterkrans inför ett sommarprat när han och FHM samtidigt har 6000 liv på sitt samvete är jävligt provocerande tycker jag. Maken till ineffektiv och saktfärdig man på så viktig post har jag knappt sett.

Jag håller inte alls med.

Det börjar redan nu trilla in rapporter om att en hel del av de äldre som dött med Corona/Covid i kroppen dog med andra bakomliggande orsaker än själva influensan och dessutom så har han personligen inte infört Corona varken med eller utan vilje i Sverige så han har inte några 6000 liv på sitt samvete.

Dessutom kan jag tycka att det kan kännas trygga med en sådan som Tegnell som inte låter sig kuvas av senaste tongångarna i sensationsmedia på den positionen.

Jag vill minnas att det kan varit runt en halv miljon som dukade under globalt av Svininfluensan, då var det
business as usual från start till mål och ingen gnällde.
 
Senast ändrad:
FHM rekommendationer mer förminskar medborgarna än nåt annat. De tror att de sitter på nån första-hands-information/kunskap som medborgarna inte redan känner till och verkar leva kvar i gamla tiders auktoritetstro. Medvetet folk idag läser tidningar och information från hela världen och bildar sig egna uppfattningar om vad som händer mycket snabbare idag än förr. Tegnell verkar inte fatta detta, troligen pga att han sitter på en "viktig post" och anser sig stå över de andra lägre stående och okunniga människorna. Han tror att han kommer med viktig information när han säger åt oss att tvätta händer och hålla avstånd ytterligare en gång.

Jag är inte så naiv att jag tror att folk överlag sköter sig och tar ansvar. Det har vi ju sett att det inte funkade med 6000 döda pga utebliva åtgärder från politikerna. Det är något som Löfven och FHM kommer få bära med sig lång lång tid framöver. Estonia och Tsunamin var ju ingenting jämfört med den usla skötseln av Corona.

Att Tegnell sitter och poserar i blomsterkrans inför ett sommarprat när han och FHM samtidigt har 6000 liv på sitt samvete är jävligt provocerande tycker jag. Maken till ineffektiv och saktfärdig man på så viktig post har jag knappt sett.

Folkhälsomyndigheten förminskar inte medborgarna. Snarare tillämpas frihet under ansvar, vilket är raka motsatsen. Folkhälsomyndigheten har som uppgift att vara expertmyndighet inom folkhälsa. Du säger att folket vet bättre. Jag tror inte vi hade varit i ett bättre läge om var och en hade varit sin egen expert. Det finns några rekommendationer som ständigt upprepas just för att de är viktiga, ja avgörande.
Nej, alla tar inte sitt ansvar. Du behöver inte lämna tråden för att hitta exempel.
Du vill ha tydliga order uppifrån om vad som gäller. Men är inte det en längtan efter just auktoritet?
Det finns saker som fungerat dåligt. Vi kommer att få bättre svar längre fram. Det är över alla gränser att ge Löfven, Tegnell och FHM skulden för alla dödsfall. Jag tvivlar inte en sekund på att alla inom myndigheten gör sitt allra bästa. (Det finns dock andra myndigheter som jag har lägre tilltro till.)
Jag känner igen allt du skriver: misstron, längtan efter en stark ledare, behovet av syndabockar, och övertygelsen om att du tänker bäst själv. Inget gott kommer ur den brygden.
Vill du ha tydliga regler att följa? Kolla forumets regler!
 
Dessutom kan jag tycka att det kan kännas trygga med en sådan som Tegnell som inte låter sig kuvas av tongångarna i media på den positionen.

Nu blir det ju OT här då tråden handlade om STF och jag bemötte ett gammalt inlägg...men men so what!

Ja, sen han grät ut i Skavlan och Sommar så väcktes ju en hel del modersinstinkter hos folk. Och det var ju ett taktiskt drag att köra det kortet för att vinna sympati hos folket. Själv köper jag inte snyfthistorer från personer med makt över oss, speciellt inte när de inte levererar. Han är en typisk teoretiker/statistiker som sitter på läktaren och observerar, raka motsatsen satsen till det jag vill ha - en "doer" som tar kampen mot fienden/corona.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.