STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(...) Så jag anser att en fjällstation måste ställa sig frågan: hur ska vi förmedla en gedigen och ansvarsfull fjällkultur så att stationen inte enbart blir ett aktivitetscenter med hotell & restaurang?

Joanna, om du kan lyckas fånga upp denna gemenskaps- och ansvarsaspekt och kortfattat få med det i skrivelsen så skulle jag bli glad. Inklusive uppgiften att föra detta arv vidare till nya generationer av fjällbesökare. Möjligen kan jag själv kasta ner en formulering men inte ikväll. Tankarna börjar sina...
Har själv tänkt i de banorna, men det blev lite väl luddigt och känslomässigt, när jag försökt klä dem i ord, jag ville inte spä ut texten med sådant och gav upp i första vändan. Men nu levererar ju skogsfia och du riktigt vässade och koncisa formuleringar kring dessa aspekter, som jag absolut tycker ska med!

Har själv flugit & farit lite till i helgen,anlänt precis nu mitt i natten så inget mer nu från mig heller. Naturligtvis tacksamt om du känner att du vill slipa färdigt på ett avsnitt att foga in, annars jobbar jag gärna vidare på detta i veckan som kommer.
 
Om kvikkjokk

Har inte följt tråden från start, men läste det utkast till brev som formulerats. Vad jag förstod så vill man lyfta Kvikkjokk som ett gott exempel som erbjuder flera olika boendealternativ och ser en ökande besökstrend. Detta vet jag själv inget om, däremot så gjorde jag en sökning för att få fram bolagets ekonomi.
Kollar man på perioden 2013-2017 så har man inte lyckats gå med vinst något år. Det ser också ut som att stationen ingår ett en större företagsorganisation som kan täcka dessa förluster.

Ett argument för Sylarnas del kan vara att matservering är efterfrågat från en av kundgrupperna och STF agerar därefter. Då blir ju följden mera klirr i kassan vilket främjar STF's ekonomi och möjliggör satsningar på andra ställen i fjällvärlden. I en jämförelse från ekonomisk aspekt blir då kvikkjokk inte ett gott exempel gentemot sylarna.
Länk allabolag.

I övrigt så håller jag med författaren i utkastet om behovet av att erbjuda olika boenden och matmöjligheter för flera olika målgrupper. När jag var på Sylarna i vintras, innan dom öppnat nya kök&serveringen så kändes det som jag var förpassad till ett litet hörn av anläggningen istället för att som tidigare kunna njuta av min egenlagad middag med storslagen fjällutsikt från stora fönster.
 
(...) Vad jag förstod så vill man lyfta Kvikkjokk som ett gott exempel som erbjuder flera olika boendealternativ och ser en ökande besökstrend. (...)
Vi är numera mycket överens om att hänvisningar till konkreta exempel, och inte minst Kvikkjokk, ska utgå ur texten; risken är stor då att diskussionen handlar om fel saker på fel nivå. Det handlar om långsiktiga principfrågor.
Ett argument för Sylarnas del kan vara att matservering är efterfrågat från en av kundgrupperna och STF agerar därefter. Då blir ju följden mera klirr i kassan vilket främjar STF's ekonomi och möjliggör satsningar på andra ställen i fjällvärlden. (...)
Därför tyckte jag det var bra attt vi inte alltför kategoriskt vänder oss mot att även sådana "kundgrupper" (fast ordet i sig väcker mina inre protester...) får sitt, utan mot att denna modell tränger ut den mer traditionella, som det finns många skäl att värna. Dess stora värde är ju att det är både ekonomiskt, psykologiskt och socialt inkluderande (mckt förenklat sammanfattat, men de mer resonemangen finns ju i tråden).
I övrigt så håller jag med författaren i utkastet om behovet av att erbjuda olika boenden och matmöjligheter för flera olika målgrupper. När jag var på Sylarna i vintras, innan dom öppnat nya kök&serveringen så kändes det som jag var förpassad till ett litet hörn av anläggningen istället för att som tidigare kunna njuta av min egenlagad middag med storslagen fjällutsikt från stora fönster.
Precis.
 
Hej alla,
nu har vi fått ett litet intro med tillhörande länkar i nyhetskolumnen på Utsidans förstasida. Jag tänkte uppdatera länken till själva texten i kommentarsfältet, så det alltid går att hitta senaste textversionen (som jag inte hinner med nu under arbetstid, utan tar itu med någon av de närmsta kvällarna).

Hoppas vi kan bredda kretsen av diskussionsdeltagare, synpunktslämnare och villiga undertecknare på detta sätt. Tack Ulrika!
 
Högst förvånande att inte STF eller någon av dess representanter har kommenterat i denna tråden, eller har jag bara missat det? Skulle förvåna mig om de inte regelbundet besöker Sveriges största forum för friluftsliv.

//Jocke
 
Har följt tråden sporadiskt men har ont om tid att delta.

Mycket bra med öppet brev, oavsett ståndpunkt - intressant att få STF:s klargörande! Jag skriver gärna under.

Personligen turistar jag sådär polariserat som någon nämnde. Jag kör gärna både frystorkat utanför led och Michelinrestaurang! Men mellanalternativet är superviktigt! Det var i fjällstugorna som jag som barn fick lära mig hur det funkar när alla hjälper till! Hemma ville man väl inte diska, men där var det obligatoriskt att tömma den äckliga slaskhinken och det fostrade på ett bra sätt! :)

Jag är generellt skeptisk till hur fjällstationerna blivit som hotell som kräver rumsbokning. Typ till Helags kan man inte bara ta vägarna förbi som det väl funkade en gång i tiden när man liksom i fjällstugorna ordnade plats åt alla. Jag kan alltså improvisera en fjälltur förbi Vålåstugan och Gåsen, men när jag kommer till Helags kan det vara fullbokat. Jag kan ha missuppfattat, men såhär tolkade jag att det funkade i somras, och det blev ingen Helagstur för det var fullt.

Jag hade gärna sett att ekonomibäddarna kostade lika på fjällstugor och fjällstationer. För den som behöver ta sig från punkt A till B går det ju inte att hoppa över vissa övernattningar bara för att de är dyrare fjällstationer.

Jag har sovit i halvfull sovsal på Sylarna för ett par år sedan. Upplevde självhushållsköken röriga och köiga redan då, så man kan ju undra hur det blivit, men har ingen erfarenhet av denna sommar.
 
Jag undrar om det inte skulle räcka med att ordna en stor uppvärmd fönster-matsal (högt i tak) med utsikt över fjällen med gott om bord och stolar där det även står V.I.P. ovanför. Där får bara de som lagar egen mat sitta och njuta av utsikten när de äter sin mat och hjälper till att tömma slaskhinkar och hålla rent i de kök som finns i anslutning till denna stora matsal.

Det skall alltså kännas som att man som förbipasserande traditionsenlig erfaren vandrare, utan extra bokning eller egentligt vip-pass, är en Very Important(interesting) Person, bara för att man varit med länge och är The Real Deal, och inte söndagscampare med stor plånbok.

Söndagscampare och rika wannabees i restaurangen får gärna beundra oss erfarna traditionsstarka fjällvandrar-ess i vår rustika och häftigt antika, ofta egentillverkade, utrustning. Gärna från en slags safari liknande glas bur.

Det hade jag gillat.
 
Högst förvånande att inte STF eller någon av dess representanter har kommenterat i denna tråden, eller har jag bara missat det? Skulle förvåna mig om de inte regelbundet besöker Sveriges största forum för friluftsliv.

//Jocke

De kanske inväntar den färdiga skrivelsen och vill inte lägga sig i arbetet att ta fram den. vore ju ganska smart av dem.
 
Förslag på en formulering

Fint Joanna och Ulrika att detta samarbete kunde bli av. Heja Utsidan!

Jag har filat lite på några meningar. Om ni tycker att de uttrycker vad vi vill säga så kanske de skulle passa i stycket som börjar "Som ideell förening...". Så här kanske:

"Som ideell förening med unik position i fjällvärlden har STF ett ansvar att förvalta. Genom sina vandrarhem och fjällstugor har föreningen främjat en friluftskultur som betonar sådant som enkla medel, ansvarstagande, egna arbetsinsatser, samarbete och att förmedla kunskapen vidare till andra. Vi är oroliga för att detta traditionella sätt att bedriva friluftsliv och fjällvistelse håller på att nedprioriteras av STF, åtminstone vad gäller fjällstationerna. Vi skulle inte vilja se dessa förvandlas till enbart avancerade aktivitetscenter med hotell & restaurang, och där självhushåll och enkelt boende har förpassats till periferin. Vi önskar och hoppas, att portalparagrafens stolta mål fortsatt omfamnar även måttligt välbeställda nybörjare, barnfamiljer, studenter och förortsungdomar från hem utan friluftstradition. Och att det då inte främst handlar om att få folk att "konsumera fjällvistelse" utan att pröva på, lära sig, ta ansvar och förmedla vidare."

Säkert inte perfekt, men det kanske kan ge en idé till något ännu tydligare. Skrivelsen som helhet innehåller ganska många ord (och nu blev jag nog skuld till ännu fler), så kanske det går att göra den mer komprimerad och försöka rensa ut sådant som känns som upprepningar.
 
(O)hållbar utveckling

I mina ögon är det orimligt att ytterligare öka behovet av helikoptertransporter till fjälls med ÄNNU en restaurang. Det är INTE en hållbar utveckling, vilket STF borde stå för.
Lika orimligt är det att det går att hyra sänglinne som flygs ut, används (oftast bara) EN natt, flygs ner för tvätt och sen upp på fjället igen. Gäller även grannen Blåhammaren. Märkligt att detta ens erbjuds då föreningen i övrigt pushar för miljövänligt resande med tåg etc.

(Har inte läst hela denna tråd, endast 6 sidor av 24, och det är möjligt att detta varit uppe i diskussionen tidigare.)
 
Joanna och Fowwe gör ett utmärkt arbete i något som kan jämföras med en redaktionskommite där man redigerar förslag till textskrivning för exempelvis ett program, uttalande eller liknande.

Det är fantastiskt att se hur engagerade människor, i ovanligtvis ett forum som detta, på ett rätt så demokratiskt sätt kan arbeta fram något som det här. Något som berör och engagerar oss alla med ett genuint engagemang för svenskt friluftsliv för framtiden.

Att koka ned intentionerna, visionerna och hela konkarongen till en kraftfull essens som berättar vad vi vill säga är inte helt lätt men här är vi/ni en bra bit på väg.

Med Sveriges största friluftsforum i bakgrunden är det nog dags för STF att ”komma ut” snart. Välkommen!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.