Stekpanna med 15cm innermått?

Har ett Trangia-27 som inte används så ofta då det är i största laget. Så på nästa tur tänkte jag använda de två 1l kastrullerna med ett Westwind Trangia kök + folievindskydd.
Men packmåttet minskar inte särdeles då sidorna på 27:ans stekpanna sticker ut flera centimetrar på sidorna och gör det svårt att packa. Trangia-28 Mini har en som är 15 cm i ytter diameter men den säljs mig veterligen inte löst. Finns det någon annan stekpanna som skulle passa som lock?
Gärna nonstick och i butik för snart bär det iväg.
 
Ska den bara funka som lock och inte för stekning så köper du en engångspajform i aluminium på ica eller motsvarande. Då spar du vikt, pengar och tid jämfört med att leta efter andra lock.

/Ala

Edit: Såg att du ville ha nonstick så jag gissar att du ska steka med den och då faller ovanstående men du skrev också att den skulle passa som lock och det var det jag gick på i första läget.
 
Men fungerar det verkligen att använda en nonstickpanna som lock, skavs inte beläggningen snabbt upp av kastrullens kant?
 
Jag har en Trangia multidisc, en sån som är sil och skärbräda mm.
Den skyddar beläggningen på teflonstekpannan, MEN jag har slutat bära med mig stekpannan eftersom jag aldrig använder den. Dom gånger jag har Trangiat spänner jag bara fast multidiscen som lock. Det som behöver stekas går bra att steka i den vanliga kastrullen (teflon eller duossal).

/Ulf
 
nema problema

Men fungerar det verkligen att använda en nonstickpanna som lock, skavs inte beläggningen snabbt upp av kastrullens kant?

Inget problem om man har stekpannan rättvänd. Dessutom blir det då lättare att greppa stekpannan samt lättare att varmhålla mat i stekpannan under kokning. Har du stekpannan upp och ner skavs beläggningen bort, men bara vid kanten där inget bränner fast ändå.
 
Tack för era synpunkter men det blir nog att ge sig av utan stekpanna. Någon som vill göra sig av med sitt Mini Trangia får gärna höra av sig. Räcker för övrigt med en liten plastpåse eller Wettex duk i stekpannan så slipper man slitage vid transport.
 
En mylarpåse

Dvs en av prasselplast håller länge...
Bachos stekpannor till 71 köket är av rätt storlekar, Loppisjakt rekommenderas.
//J
 
Rätt eller fel? Upp eller ner?

Inget problem om man har stekpannan rättvänd. Dessutom blir det då lättare att greppa stekpannan samt lättare att varmhålla mat i stekpannan under kokning. Har du stekpannan upp och ner skavs beläggningen bort, men bara vid kanten där inget bränner fast ändå.

Som lock betraktat så är rätt håll med kanterna neråt då Trangia köket är konstruerat för detta (hetluften tvingas runt hela kastrullen= bättre bränsleekonomi)

Som stekpanna, ja det är ju tydligt åt vilket håll den bör vara och varför:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.