Stekpanna

Någon som har ett bra tips på en bra och smidig stekpanna att till friluftsliv.
Funderar lite på Trangias modeller med fällbart handtag är dom något att ha?
 
Någon som har ett bra tips på en bra och smidig stekpanna att till friluftsliv.
Funderar lite på Trangias modeller med fällbart handtag är dom något att ha?

jag har satsat på en rostfri och en i "vanligt" svart-stål. det tråkiga med trangia alu panna är att du inte kan ställa in den i elden på samma sätt, samt får en annan (tråkigare) känsla vid stekningen.

min i vanligt stål heter "luffarpanna"
 
Trangias pannor är absolut "något att ha", men som sagt inte om man vill laga mat över ett stort bål. Jag har lagat mat över mindre eldar typ kaffevattenvärmareld med min gamla trangiapanna, och det funkar utmärkt. Min enda synpunkt är att den är lite i djupaste laget för viss typ av stekning, men den är nog en ok kompromiss, och det finns väl olika modeller. Alla vanliga pekfingrar vad gäller teflonbeläggning gäller givetvis...

Om du inte ska få en massa spretiga och känslomässigt motiverade svar på detta forum, bör du kanske precisera dig mer. Vill du laga över öppen eld, eller på kök? Är låg vikt nödvändigt? Packmått? Gillar du nonstick eller gjutjärn? Är designen rent estetiskt viktig för dig, för att passa in i nån sorts bushcraftutstyrsel, eller rymdåldermaterialsportutrustning? Jag lovar att du kan få tips på en stekpanna baserat på alla de ovanstående kriterierna...
 
Locket till snuskburken funkar att använda som stekpanna. Liten, smidig och kan slängas rakt in i elden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.