Steglös navväxling

Igår kunde jag äntligen hämta ut min Tunturi Prego med Nuvinci N360 nav. Anledningen att det tog sådan tid, var att ramen fick svetsas om för att bakgafflarna skulle passa till Nuvinci-navet och framför allt rullbromsen..

Idag gjordes en kortare premiärtur (ca 1 mil) och det steglösa navet kändes mycket bra. Vrid-reglaget känns lite ovant och ibland vrider jag åt fel håll.t

Även den bakre rullbromsen verkar fungera bra, varför jag nu även funderar på en rullbroms i fram. Då är min fråga vilket av Shimanos rullbromsanpassade framnav som rekomenderas? Vill ju helst inte bygga hjulet på ett nav med stålflänsar...
/Niklas
 
Det har jag ännu inte haft tid att testa, men det går ju till viss del att justera via storleken på framdrev och bakdrev.
/Niklas
 
Blir ju nyfiken. Ifall poängen med navet är att växlarna ligger steglöst, är det då en person som jag som gillar "entandsväxling" på bakkransen som uppskattar navet, eller är det andra egenskaper som främst är fördelarna? Fungerar det att enkelt göra små justeringar av utväxlingen?

Med ett omfång på 3,6 borde det vara svårt att undvika att få en lätt "etta" om utväxlingen är någorlunda vettigt vald. Det där med val av framnav har jag ingen direkt koll på annat än att jag skulle välja något av dessa.
 
Den stora fördelen med Nuvinci är ju att det är lätt att hela tiden hålla rätt kadens. Med traditionella växlar, både inbyggda och utanpåliggande, så sker ju hela tiden växlingen i flera steg, vilket hindrar rytmen.

Gillar du fördelarna med single speed (d.v.s. att inga växlar som kan strula), samtidigt som du vill kunna variera utväxlingen efter fart etc., så lär du gilla Nuvinci-navet. Det bästa av två världar, om du frågar mig.

Angående framnav för rullbroms utan dynamo, så tar Shimano Nordic bara in Nexus HB-IM40, så det var inte mycket att välja på... Ska bygga ett hjul på det framnavet tillsammans med DT Comp (vänster) + DT revolution (höger) + Ambrosio Keba.
/Niklas
 
Det har jag ännu inte haft tid att testa, men det går ju till viss del att justera via storleken på framdrev och bakdrev.
/Niklas

Från början hade jag utväxlingen 38/18, vilket kändes väl tungt. Sedan bytte jag snabbt till 21-tandat drev i bak, vilket blev betydligt lättare. 38/21 är f.ö. den lägsta utväxlingen som rekommenderas för Nuvinci-navet. Vid ca 10,5 km/h fordras då en kadens på ca 80 rpm, när lägsta "växeln" är ilagd.
/Niklas
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.