• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stavtält, tipi, kåta, pyramid... vad heter tältet egentligen...?

Diskussionen föranledd av denna tråd.
Det verkar rörigt med usus, även bland försäljarna, och språknörden i mig tycker att det vore funktionellt och konsumentvänligt med entydiga definitioner.
Hur definieras "kåta", är det de som har den "riktiga" tipi-konstruktionen med i toppen kopplade stavar som spänner ut tyget?
Man kanske borde kalla Anders variant för "pyramidtält" för att skilja dem från flerkantiga varianter?
Och riktiga tipi-tält för "kåta" för att skilja dem från försäljarnas försök att lägga rabarber på "tipi" genom att kalla sina tält för "Tentipi"?

Notera att du får aktivt välja bevakning för denna tråd, om du vill se nya inlägg. Trådar i Fritt Forum dyker INTE upp i "senast"- eller "oläst"-listorna.
 
Senast ändrad:
Diskussionen föranledd av denna tråd.
Det verkar rörigt med usus, även bland försäljarna, och språknörden i mig tycker att det vore funktionellt och konsumentvänligt med entydiga definitioner.
Hur definieras "kåta", är det de som har den "riktiga" tipi-konstruktionen med i toppen kopplade stavarm som spänner ut tyget?
Man kanske borde kalla Anders variant för "pyramidtält" för att skilja dem från flerkantiga varianter?
Och riktiga tipi-tält för "kåta" för att skilja dem från försäljarnas försök att lägga rabarber på "tipi" genom att kalla sina tält för "Tentipi"?

Notera att du får aktivt välja bevakning för denna tråd, om du vill se nya inlägg. Trådar i Fritt Forum dyker INTE upp i "senast"- eller "oläst"-listorna.

Mittstångskåta respektive mittstångstipi verkar vettigt för mig. Men det vore intressant att höra vad en same anser om ordet ”mittstångskåta”.
 
Är det skillnad på om mittstången är en kaminskorsten eller "bara att stag"?

Jag tänker på militärens tält 12 respektive tält 20, där mittstången är kaminskorsten.

Kallades inte "indiantältmodellen" för wigwam (i alla fall i någon serietidning på 1970-talet), kan stämma enligt:

Eller faller denna modell utanför tråden då den ju har många långa vägg-köppar och ingen central mittpinne.
Är inte klassika samiska tältkåtor av samma princip med många väggstänger och ingen mittstång?

/Patrik
 
Är det skillnad på om mittstången är en kaminskorsten eller "bara att stag"?
Jag tänker på militärens tält 12 respektive tält 20, där mittstången är kaminskorsten.
Jag är ju yrkesskadad och tänker primärt på den bärande konstruktionen, när jag vill definiera skillnader. Det är också de skillnaderna som är mest relevanta för användaren. Men det finns tydligen två varianter (rätta mig om Hygglo har fel):
Hygglo sa:
Det finns två olika typer av konstruktioner, den ena är med ett centrerat stag som håller upp tältduken och tältlinor spänner ut tältduken och håller fast tältet. Den andra konstruktioner är där långa tältpinnar går från hörnen i botten och inåt mot toppen av tältet, och att tältduken hålls ut av dessa.
...där den med kamin verkar ha skorstensröret (eller ngt annat där?) som lastbärande, fast Hygglo felaktigt kallar det "stag" ("stag" är något som tar dragkrafter, medan mittstången/kaminröret ju behöver ta tryck/knäcklast).
Stämmer det, så skulle jag ju klassa tältet som "stavtält", men inte "pyramidtält", som bara är en delmängd av alla möjliga stavtält.
Hygglo klassar dock dessa tält som "tältkåtor"...
Kallades inte "indiantältmodellen" för wigwam (i alla fall i någon serietidning på 1970-talet), kan stämma enligt:
Eller faller denna modell utanför tråden då den ju har många långa vägg-köppar och ingen central mittpinne.
Ha, här har vi en typ till :). Nja, "wigwam" skulle jag klassa som en båg- eller kryssvalvskonstruktion, med tanke på hur man använder de böjda stomslanornas egenskaper.
Är inte klassika samiska tältkåtor av samma princip med många väggstänger och ingen mittstång?
/Patrik
Det är de jag själv alltid kallat för "kåta", men jag är ju inte svensk...
Problemet är att namnet numera används även för de mer mångkantiga varianterna av stavtält... Men "lavvu" verkar användas mer konsekvent om dessa, så det vore kanske bra att främja det namnet?

Hmm, nu har vi också "lavvu" att tänka på ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.