Startvikten

(...) var brukar du vandra? Du brukar ha mat för 5 dagar?
Har hittills varit allt möjligt - från fjällen (fast inte så ofta på sista tiden) via Tatra (fast där får man inte tälta, vilket jag *nästan* alltid rättar mig efter ;)), övriga Karpaterna, diverse mindre bergskedjor i sydöstra Polen, Slovakien och Ukraina, Alperna med tonvikt på Slovenien, Balkanhalvön (rekommenderar Montenegro!), och ner till Nordarfrika (Atlasbergen i Kabylien är nog det vackraste jag upplevt) och Mellanöstern (finns en del spännande i t ex Jordanien).
Det längsta jag gått ensam i fjällen var nog två veckor, och då hade jag all maten med. Det blir ju åndå inte mer än ca 11 kg med min nuvarande utrustning. Då var dock vissa av mina grejor tyngre, så vad jag minns låg initialvikten på nästan 14 kg.
På kontinenten går det ju att proviantera oftare, men ibland blir det ändå bekvämare att ta med eget - till förra höstens kamvandring längs Nizke Tatry och Mala Fatra i Slovenien hade jag med all mat för den veckan turen varade, jag hade helt enkelt ingen lust att traska ner till byarna och upp igen (plus att min egentorkade mat naturligtvis blev mer vikteffektiv).
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.