starta guideföretag - feedback

Hej
Efter att ha varit arbetslös ett tag så funderar jag på att starta ett guideföretag. Jag skulle då guida folk på olika äventyr. Det jag hade tänkt mig var:

Cykelturer i skogen, cykla på stigar i ett par timmar med fikapaus, cyklar tillhandahåller jag med(är sen flera år mtb-nörd så har ca 10 cyklar för skog hemma)

Vandring i fjällen, man startar tex vid storulvån och går till blåhammaren, vid blåhammaren så har jag sen tidigare satt upp ett basläger med muurika pannor och mat som redan finns där. där äter vi en middag som vi lagar tillsammans och sen sover vi över en natt. dagen efter så går vi tillbaka. under vandringen gör vi stop och pratar om blommor, berg som ligger i närheten etc.

Kanotutfärder, vi paddlar i sjöar och längs kusten. stannar och lagar mat, sover i vindskydd etc.

Man ska även kunna sätta ihop sitt eget äventyr, vandra jämtlandstriangeln etc.

Jag vet att det är många fjällstationer som har egna guider med för att locka folk så kommer jag dels att ha lägre priser, och dessutom kommer jag ha mer all-inclusive. det tror jag lockar storstadsmäniskan mer.

Vad tror ni om detta, är det en bra hållbar ide??

Om, så har jag lite frågor:
*Är det ok att ha ett stort baslägertält uppsatt på fjällen en sommar??
*Hur funkar det med matlagning och livsmedelsverket?
*Vad kommer stf tycka om att ha mig i närheten av fjällstationerna och guida folk?
*Vad tycker ni är ett rimligt pris för guidningen?

Jag har stor erfarenhet av vandring och paddling sommartid. har även gjort lite ledarskapsutbildningar. Min tanke är att under 2010 och 2011 endast bedriva vår/sommar/höst aktiviteter för att sedan också börja med snöskovandringar etc.

Tacksam för feedback, bra som dålig!

MVH Emil
 
Företag!

Hej!
Jag lurar lite på samma sak. Fast lite mer inriktat på typ firma fester. Bäversafari, och en matbit i mitt Tentipi efteråt. Torkat renkött och en Lapin kulta. Jag tror att det finns marknad för sådant. Upplevelser är så mycke mer än en present.
Jag tror närheten spelar roll, vissa äventyr ska vara lättåtkommliga och och inte så långdragna. Över helgen typ. Jag tänkte börja att öva på kamrater och familjen, Och förhoppnings vis så sprider sig ryktet om hur bra och trevligt vi har haft.
Priset är svårt, Men jag tror det löser sig när man väl har kört igång. Man får nog räkna med en viss förlust i början.
Jag spånar gärna vidare med mer ideèr tillsammans.

Hälsningar / Andreas alias Gromykow
 
Allt går. Men det är en bransch med fullständigt mördande konkurrens. Något lite vet jag om saken, eftersom jag dels jobbar med reklam, och följaktligen vet en del om marknadsföring, dels har haft några gamla kollegor som försökte dra igång en liknande verskamhet, sedan de tröttnat på reklambranschen.
För dem gick det inte.

Att locka enstaka turistfamiljer tror jag helt enkelt inte lönar sig. Du måste i så fall ha en synnerligen exklusiv målgrupp, och den tror jag inte du hittar i Jämtland på sommaren. För att få ihop en lön på 20 000 i månaden, behöver du dra in åtminstone 40 000 plus omkostnader, i snitt per månad. Och du lär inte ha jättemånga turistkunder under höst, vinter och vår.

Företagskunderna är betydligt mindre priskänsliga, men kraven på dig som leverantör är också mycket högre. De tar inte med sig sovsäck och liggunderlag och så vidare. De vill ha bra mat, bra dricka, bra underhållning och aktiviteter. Men då kan de också pröjsa för kalaset. Problemet är att det kräver en ganska rejäl investering. Du behöver en anläggning som heter duga, en kock som kan sina saker...

Dessutom behöver du marknadsföra skiten i Tjockhult och lite andra ställen. Det kostar.

Så, nä. Det där tror jag tyvärr inte på. Vad som krävs för att locka folk, utöver ren service (sådant går ju alltid att ordna på något sätt) är ett erbjudande som skiljer sig från det en massa andra människor redan erbjuder. Garanterad björsighting (importera dresserad björn från Ryssland). Nakna samer. Inte fan vet jag, men något som skapar uppmärksamhet, intresse, betalningsvilja.

Men en promenad på fjället tror jag blir svår att ta betalt för. ens med muurikka.
 
Tack för respons

Hej!
Tack för svaren!
Jag förstår vad du säger och har istället kommit på en ny ide. Det skulle vara att jag fortsätter att leta jobb och under sommaren så åker jag upp till jämtland under semestern och driver guidning. Som ett extra jobb. om jag tar lite sånna extra jobb under nått år framöver så kommer jag att kunna genomföra förslaget med företag som du hade. Det där med kocken, jag har själv gjort lumpen som kokgruppschef så laga mat kan jag.

/Emil
 
Jag kan också laga mat. Men inte samtidigt som jag tar hand om mina kunder. Det funkar liksom inte att lämna dem i sticket i en timme eller två för att ställa sig och laga viltgryta, eller vad man nu ska bjuda på. Tror jag.

Men som extraknäck kan det kanske funka.
 
Vad tror ni om detta, är det en bra hållbar ide??

Om, så har jag lite frågor:
*Är det ok att ha ett stort baslägertält uppsatt på fjällen en sommar??
*Hur funkar det med matlagning och livsmedelsverket?
*Vad kommer stf tycka om att ha mig i närheten av fjällstationerna och guida folk?
*Vad tycker ni är ett rimligt pris för guidningen?

För att börja längst upp (Och för att hålla med spöket) så nej tyvärr, du behöver kapital för att dra in pengar, du måste vara fler än du själv som du beskriver det. Jag driver själv företag i friluftsvärlden och det är knallhårt här. Jag tar in ungefär 10% av min inkomst via mitt klätterföretag och 90% via mitt IT-företag, men ligger närmare 40/60 i arbetstid. Det är svårt att jobba med större grupper själv.

På dina andra frågor:

* Nej, det är inte ok, du får inte ha tält uppslagna mer än något dygn i taget och Allemansrätten gäller inte hur som helst för företag. (Sök på andra trådar om allemansrätten, det finns ganska mycket om den). Allemansrätten gäller också enbart för enstaka personer... Det finns en hel del prejudikat och juridiska tolkningar ute på nätet, googla, läs och ta till dig.
* Jag vet inte, men det finns en massa regler för utspisning och hur man förvarar mat. Om du ska jobba med en grupp så brukar dock en bra teambuilding funktion vara matlagning i grupper. Det bygger gemenskap och det går att göra en massa med en grupp i just matlagningssammanhang. Tänk bara på som Lillspöet sa att DU måste ha utrustning. Jag har guidat några få gånger på fjället i egen regi och det är rätt mycket utrustning som ska fram till dom som inte har det normalt. Har svensken prylarna så tycker svensken inte att han behöver betala för en guide! Tyskar kan vara en bra målgrupp, men då har du en hel del annat spännande att tänka på.
* Varför ska du vara nära fjällstationerna? STF kommer inte gilla det, du får inte bygga BC i svenska fjällen, se till att ha olika rutter, läs på om på eco-tourism. En bra marknadsfunktion kan ju vara att du inte har en fast punkt utan kan vara flexibel och rörlig.
* Beroende på vad du lägger för typ av verksamhet så behöver man mellan 1000 och 4000 per dag för att gå med vinst. sex till åtta personer är max på en grupp för en guide om du inte bara ska vara kartläsare åt gruppen...

Om du ska starta ett företag så börja med att planera.

- Målgrupp
- Affärsidé (varför skulle folk välja dig, vad kan du erbjuda som är annorlunda)
- Utrustning och ekonomi
- Egen utveckling

Som friluftsbolag så måste du också tänka på
- Säkerhet & sjukvård
- Juridiska begräsningar och försäkringar till deltagare
- Slitage på naturen
- Utrustning
- Din egen krishantering och krisplan vid olyckor, sjukdomar etc

Läs på starta eget sajter om marknadsföring, affärsplaner osv. Det är inte bara BS, men måste ha det för att ha en chans.

Jag är ledsen att jag inte kan vara mer positiv, men jag vill verkligen inte invagga dig i falska förhoppningar.

Det här är heller inget framgångskoncept! Det finns hundratals med hyllmeter skrivna i ämnet...

Lycka till.
 
Det är många visa ord här, men ibland så får man bara offra sin semester och fritid för att göra det man drömmer om. Kanske man misslyckas, eller kanske man lyckas. Men provar man inte kommer man alltid undra om det hade gått...

Ett tips är att satsa på Holländare, trevligare än tyskar och mycket mer rädda om den svenska naturen. Men sen klarar man aldrig av att gör allt själv, matlagning kan vara en lika stor del av upplevelsen som att vandra och kan vara en trevlig gruppuppgift.

Saker som kan vara bra att ha i bagaget är en bra Första Hjälpen utbildning och ledarskap, det är viktigt att kunna ta kunder.
 
Glöm privatpersoner...
Hur mycket skulle Du betala för en cykeltur med guide i skogen? Jag tror inte någon är beredd att betala tillräckiigt för att ens täcka dina resekostnader.

Just i Jämtlandstriangeln så har ju STF "monopol" på aktiviteter och jag tror att det är svårt att som egenföretagare lyckas med marknadsföringen då alla börjar leta på STF´s hemsida och sedan nöjer sig med deras utbud. En privatguide för valfri aktivitet kostar 430 kr/h. Tror inte att du kan slå deras pris om du vill ha täckning för resa, boende, skatt, försäkringar mm.

Gissar att årsinkomsten ska dras in på 2 sommarmånader och varje helg under maj-september.
 
Usch, jag hatar att negga när folk kommer med företagarinitiativ. Men den här gången måste jag nog.

Bortsett från alla praktiska problem kring utrustning osv; juridiska problem i form av försäkringar och allemansrättens begränsningar; osv...

...så återstår ett mycket mer grundläggande problem. Det är helt enkelt ingen bra afffärsidé. Du är sist i kön på en marknad som är pytteliten Kundunderlaget är minimalt, konkurrensen är enorm. Och du har hittills inte presenterat en enda sak som skulle ge dig en edge i jämförelse med konkurrenterna.

Varför välja dig, när det finns folk som har erfarenhet, utrustning, juridik och faktureringsrutiner på plats – och lyckade case att visa upp? Du kan inte prisa in dig, för billigare än STF kan man inte vara (du skulle snarare behöva ta det dubbla). Du kan inte konkurrera med servicenivå. Du har inga extra upplevelser. Du har helt enkelt ingen unique selling proposition.

Du får hitta en annan affärsidé. Kanske kan du på något sätt bli underleverantör till guidefirmor som faktiskt har en fungerande verksamhet? Kan du erbjuda dem något, som skulle öka deras konkurrenskraft, som kan öka deras värde för slutkunderna?Behöver de smidigare lösningar för mat och dryck? Någon form av underhållning (fjällbalett eller något, spåna). Kan du ta jobb som bärare? Exkursionsspecialist? Eller nåt.

Kanske kan du göra något under vintern, när det finns mer pengar i omlopp. Låta skidturister sova i snöbivack? Badtunna på medar mitt ute på fjället? Du måste helt enkelt hitta en egen nisch. Och helst skall den vara svår att kopiera, annars kommer större aktörer sno marknaden av dig.
 
Lillspöket talar inte med kluven tunga..... (gammalt indianordspråk).

Du ska vara unik på något, iaf där du ska ha kunderna.

Varför inte som mål på färden med diverse nakenseanser i kolmörk svetthydda, med mumlande framtidsutsikter för kunderna, ett avslut helgrillad renkalv med Jockbrus till ?

Vad Jockbruset ska innehålla måste du nischa själv, alt alkoholfritt....
Ha gärna ett tema som har anknytning till området, forska mystiska farliga ?,spännande händelser som utspelats förr i området...?
Därefter utdelning av något minnesvärt handtillverkad pryl som de själva varit delaktiga i, som de kan dekorera väggen hemma med o visa på jobbet o inspirera andra att kontakta dig för att få upplevelsen... ?
Ps var inte för billig, men ha kvalite på produkten, överträffa förväntningarna...
mvh peter
 
Senast ändrad:
För att spinna vidare på "bra" förslag.
Kanske någon typ av kombinerad packalätt-överlevnad-bantnings kurs kanske kan gå att driva?
Kursdeltagaren får kniv, eldstål, enkel karta med markerad upphämtningsplats. Kursdeltagare släpps ut på olika ställe på fjället långt från varandra gärna olika dagar (med ögonbindel så de ej vet var de är). Upphämtning kan ske ex. lördagar. Avstånd och tid av utplacering är individuell, beroende på önskad viktnedgång kontra lokalsinne.
Ev. kan någon enklare tarp ingå.
Detta ger små problem vad gäller utrustning, ingen matlagning, deltagaren bestämmer själv hur länge de är ute, inga klagomål från de som ej "klarat" kursen.
 
Där har vi det. Här kommer infomercial-manuset.


VISUAL: Feta människor i de situationer VO:n beskriver.

VO: Sitter minnet av förra årets julbord fortfarande kvar i midjehöjd? Har alla dina kläder krympt? Blir det allt svårare att komma till efter Så skall det låta?

FJÄLLBANTNING (TM) är lösningen på dina problem. Våra bantnings- och motionsprogram ger garanterade resultat, till en kostnad som går att leva med.

FJÄLLBANTNING (TM) är en metod, helt utan kemiska tillsatser eller dyra preparat. Fjälljockarnas klara vatten, fjällsidornas branter och ren luft är allt du behöver.

FJÄLLBANTNING (TM) kostar bara 2499:- per vecka och du väljer själv hur länge du vill delta. Vi lovar att du går ner i vikt, får bättre kondition och minnen för livet.

FJÄLLBANTNING (TM) är ingen lek. Ska man bli fin får man lida pin, men våra erfarna guider ser till att smärta, hunger och förtvivlan aldrig övergår i livsfara



Du har tjockmagen, vi har lösningen.

Vågar du anta utmaningen?


Anmäl dig till FJÄLLBANTNING (TM) nu, så får du en extra dag utan mat, utan extra kostnad.

FJÄLLBANTNING (TM). Det som inte dödar gör dig smalare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.