Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Start och stopp Ritsem
- Trådstartare danielm71
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Tänker åka bil upp då jag ska göra några stopp på vägen. Behöver inte nödvänditvis vara Ritsem men jag vill ha mer fjäll än lågland. Van friluftsmänniska och har vandrat väldigt mycket även om det var några år sedan. Både i Lappland och Härjedalsfjällen. Dagsetapper kanske runt 15km (beroende på lutning och svårighet) Tält har jag med mig ja. Jag tänker solovandra och vara ute runt 1 vecka.
/D
/D
Ett vanligt råd - med dina förutsättningar - är att ställa bilen i Suorva, ta bussen till Ritsem och sen gå tillbaka genom Sarek och Stora Sjöfallets nationalparker. En fin tur som tar ungefär en vecka utan stress.
Från Ritsem tar du båten till Änonjalme, går sen till Treparksmötet och vidare in i Ruohtesvágge till Skarja. Fortsätter sen längs Övre Rapadalen till Bierikjávrre, vidare till Gukkesbron och sen åter till Suorva.
Ett annat alternativ är att ställa bilen i Ritsem, gå västerut längs Gränsleden, sen söderut längs rösad led. Fortsätt utan rösning väster om Rautåive och följ sedan Sieberjåhkå till STF-stugan i Kutjaure. Åter till Vaisaluokta och båten till Ritsem.
Lycka till önskar Pelle
Från Ritsem tar du båten till Änonjalme, går sen till Treparksmötet och vidare in i Ruohtesvágge till Skarja. Fortsätter sen längs Övre Rapadalen till Bierikjávrre, vidare till Gukkesbron och sen åter till Suorva.
Ett annat alternativ är att ställa bilen i Ritsem, gå västerut längs Gränsleden, sen söderut längs rösad led. Fortsätt utan rösning väster om Rautåive och följ sedan Sieberjåhkå till STF-stugan i Kutjaure. Åter till Vaisaluokta och båten till Ritsem.
Lycka till önskar Pelle
Hejsan.
Varför inte ta gränsleden till tysfjord?
Mvh
Varför inte ta gränsleden till tysfjord?
Mvh
Tack!! Ritsem -Sourva känns som en trevlig tur. Hur lång är den mellan tummen och pekfingret om man tar den vägen du beskrivit? Några svåra vad? Löser man det själv?
Du har väl egentligen bara Tjågnorisjåhka som kan vara besvärlig vid mycket vatten, finns massor med trådar om just den. De gånger jag passerat har det varit hyffsat enkelt, men vet att den har halvtaskigt rykte.
Sarekturen är ungefär 8 mil fågelvägen, dvs. utan slingertillägg. I praktiken går man kanske 20 % längre.
Din fundering kring svåra vad är berättigad, eftersom det är vaden som begränsar framkomligheten i dalgångarna. Du har förstås med dig en eller två stavar.
Som Almgren skriver är Tjåggnårisjåhkå normalt den svåraste, men om du går tidigt på säsongen, före mitten av juli, så brukar det finnas en rejäl snöbrygga en bit ovanför platsen där stigen kommer fram. Jag tror att bryggan ofta duger även senare, men det beror naturligtvis på väderleken. Finns ingen brygga är den säkraste vadplatsen nere på svämkäglan före utloppet i Rapajåhkå. Om det är mycket vatten i markerna så planerar du in en övernattning omedelbart före jokken, så att du kan vada tidigt på morgonen, då avsmältningen från glaciären är som minst. Men ibland måste man ha tålamod och vänta ut t. ex. ett regnväder. Det kan ta ett dygn extra.
Smajlajjåhå i Ruothesvágge är förmodligen nummer två på listan, men jokken delar upp sig i många armar med grusbotten, så det brukar lösa sig. Men att vada tidigt på morgonen är även här en bra idé.
När du närmar dig Suorva kan Njavvejågåsj ställa till problem, men då går du bara uppströms tills den blir lagom liten.
Din fundering kring svåra vad är berättigad, eftersom det är vaden som begränsar framkomligheten i dalgångarna. Du har förstås med dig en eller två stavar.
Som Almgren skriver är Tjåggnårisjåhkå normalt den svåraste, men om du går tidigt på säsongen, före mitten av juli, så brukar det finnas en rejäl snöbrygga en bit ovanför platsen där stigen kommer fram. Jag tror att bryggan ofta duger även senare, men det beror naturligtvis på väderleken. Finns ingen brygga är den säkraste vadplatsen nere på svämkäglan före utloppet i Rapajåhkå. Om det är mycket vatten i markerna så planerar du in en övernattning omedelbart före jokken, så att du kan vada tidigt på morgonen, då avsmältningen från glaciären är som minst. Men ibland måste man ha tålamod och vänta ut t. ex. ett regnväder. Det kan ta ett dygn extra.
Smajlajjåhå i Ruothesvágge är förmodligen nummer två på listan, men jokken delar upp sig i många armar med grusbotten, så det brukar lösa sig. Men att vada tidigt på morgonen är även här en bra idé.
När du närmar dig Suorva kan Njavvejågåsj ställa till problem, men då går du bara uppströms tills den blir lagom liten.
Misstänker att det gäller att hålla höjd mellan Bierikjávrre och Gukkesbron? Ingen stig där vad jag kan se på fjällkartan?!
Vi gick den vägen i somras, och normalt går det fint att hålla sig kring 820-840 m kurvan med lättgången terräng. Stigen går upp mellan Vuojnesskajdde och Vuojnesvarasj. Lite brant nerfart på norrsidan, men tydlig att följa ner i ravinen.
Samtidigt som vi gick var det några andra vandrare som tog höjd och gick norr om Vuojnesvarasj, men de tappade rejält med tid mot vårt vägval.
Instämmer i att Tjåggnårisjåhkå kan vara krävande och definitivt det svåraste vadet på sträckan. Smajlajjåhkå som vadas strax efter vattendelaren i Rouhtesvagge går normalt fint att vada i svämkäglan, men välj vägval noga och var vaksam på att vissa strömfåror kan ha djuphålor så tips är att känna efter med staven innan ni kliver vidare för att inte överraskas.
Jag har ett annat förslag:
Dag 1, Ritsem - Sitasjaure
Dag 2, Sitasjaure - Hukejaure
Dag 3, Hukejaure - Gautelis
Dag 4, Gautelis - Skoaddajarvi
Dag 5, Skoaddajarvi - Sitasjaure (på norska sidan)
Dag 6, Sitasjaure - Pauro
Dag 7, Pauro - Roysvatn (28km)
Dag 8, Roysvatn - Gränseleden till Akkajaure
Dag 9, Akkajaure - Ritsem
Det kanske är för många dagar men kan kortas ner med att få skjuts eller med cykel från Ritsem till Sitasjaure och vandra samma dag till Hukejaure.
Från Akkajaure kan man låta sig hämtas med båt, den sista sträckan är inte så roligt ändå. På så sätt kan man spara in 2 dagar.
Etapperna är lågom utmanande, rätt folktomt och mycke vackra. Dock har jag själv inte gått från Ritsem till Gautelis, jag startete i Katterat.
Ett annat bra förslag är som redan nämts, Gränseleden till Sörfjorden. Den tar bara 2 - 3 dagar men kan kombineras följande:
Dag1, Ritsem - Akkajaure
Dag 2, Akkajaure - Roysvatn
Dag 3, Roysvatn - Sörfjorden
Dag 4, Sörfjorden - Pauro (orösat)
Dag 5, Pauro - Roysvatn (28km)
Dag 6, Roysvatn - Vaisaluokta (ca. 54 km)
Från Vaisaluokta med båt till Ritsem. Kan kortas ner med en dag om man beställa båtskjuts från Ritsem till Akkajaure.
Mvh Veni
Dag 1, Ritsem - Sitasjaure
Dag 2, Sitasjaure - Hukejaure
Dag 3, Hukejaure - Gautelis
Dag 4, Gautelis - Skoaddajarvi
Dag 5, Skoaddajarvi - Sitasjaure (på norska sidan)
Dag 6, Sitasjaure - Pauro
Dag 7, Pauro - Roysvatn (28km)
Dag 8, Roysvatn - Gränseleden till Akkajaure
Dag 9, Akkajaure - Ritsem
Det kanske är för många dagar men kan kortas ner med att få skjuts eller med cykel från Ritsem till Sitasjaure och vandra samma dag till Hukejaure.
Från Akkajaure kan man låta sig hämtas med båt, den sista sträckan är inte så roligt ändå. På så sätt kan man spara in 2 dagar.
Etapperna är lågom utmanande, rätt folktomt och mycke vackra. Dock har jag själv inte gått från Ritsem till Gautelis, jag startete i Katterat.
Ett annat bra förslag är som redan nämts, Gränseleden till Sörfjorden. Den tar bara 2 - 3 dagar men kan kombineras följande:
Dag1, Ritsem - Akkajaure
Dag 2, Akkajaure - Roysvatn
Dag 3, Roysvatn - Sörfjorden
Dag 4, Sörfjorden - Pauro (orösat)
Dag 5, Pauro - Roysvatn (28km)
Dag 6, Roysvatn - Vaisaluokta (ca. 54 km)
Från Vaisaluokta med båt till Ritsem. Kan kortas ner med en dag om man beställa båtskjuts från Ritsem till Akkajaure.
Mvh Veni
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg