stänkskärm på racergaffel?

Hej!

Jag har en cykel med "racergaffel", dvs rätt tight om plats och kort caliper-broms, som ska användas för audax och lätt-touring, och givetvis då ha framskärm. Den har, som brukligt är på racer, en "indragen" bromsmutter. Vet någon var man kan köpa en sådan bromsaxelmutter som också är gängad "från baksidan", och därmed tillåter att man monterar en riktig skärm? Har för mig det finns på sheldonbrown / harris, men borde finnas i sverige också ...

tack i förväg!
/Per Eric

Alla gafflar jag sett hittills har ju varit öppna rakt igenom styrröret, så bara skärmen ryms mellan däck och gaffelkrona så kan man trä skärmhängaren på bromsbulten inne i styrröret. Ev. behöver man komplettera med några gummikuddar eller så för att det inte skall skramla.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack. Tyvärr funkar det inte riktigt; min (kolfiber)gaffel är mer eller mindre sluten, plus att det är så tight att fästörat inte får plats. Så jag letar fortfarande efter bromsmutter :)

/Per Eric

Kan du inte gänga den själv? Eller måste den vara längre? Ett gängskär borde vara billigare än att beställa en mutter från sheldon brown. Eller be en (mekanisk) verkstad göra det åt dig. Förmodligen inte många korvören..

Två funderingar

Du skulle kunna välja en kort skärm enbart bakom gaffeln som fästs på framgaffeln.

SKS Raceblade tycker jag fungerar tillräckligt bra på asfalt under sommarförhållanden men är det riktigt blött blir skorna och föltterna ordentligt nedstänkta. Jag har satt på en gummilapp i nederändan vilket minskar problemet något.

Vill du ha bra skyddseffekt av framstänkskärmen behövs en längre stänkskärm med rejäl lapp i nederändan. Kan du inte bara byta bulten genom framgaffelröret till en längre samt en standardmutter och lägga en bricka emellan för att inte skada kolfiberröret?

Thure

När det gäller att hitta 'udda' cykelprylar finns det två ställen som man alltid bör kolla:
http://www.sjscycles.co.uk/
och
http://www.sheldonbrown.com

Sheldons hemsida är bättre och lättare att hitta på, där hittade jag snabbt den här
BO1505.jpg

http://www.sheldonbrown.com/harris/fenders.html#sheldon

Är det en sådan som du letar efter?

Ja, på sjs fanns en artikel under bromstillbehör "Thorn extended c/sunk brake nut for m/g fixing on aero carbon forks". Kan det var något? Jag är själv spekulant på en sådan grej till min audaxcykel med kolfibergaffel. £5 kostade den visst.

Mange

tack

Tack, jo, en sådan var det :). Letade på sheldon tidigare, men inte på Harris-sidorna direkt. Det skulle nog funka att byta axel också. Att "bara" gänga upp är jag rädd förstör sexkantigheten lite, men det kan vara värt att prova.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips