sprit på flyget?

Vad drycker ni for sprit som ar sa brandfarligt ??
Det mesta sprit overstiger inte 40% ethanol och flampunkten ar langt over
rumstemperatur. T-rod a andrasidan brinner latt vid 20 graders.
Starka dricker (tex Everclear, 95%) ar faktiskt forbudna pa flygplan
under brandfarligt gods reglarna.
Jag oroa mig nar jag ser nagon som roker och drycker whisky samtidigt, men inte pga explosionsrisken...

Re: Re: sprit

f_nic; sa:
Det lustiga är ju att man tillåter brandfarliga vätskor i form av dryckessprit och t.o.m. säljer och serverar det.

Undrar om det är ok att ta med metanol till spritköket om man häller upp den på en tom absolutflaska............

Det du handlar TaxFree på planet får du ju inte öppna innan du kliver av. De gånger jag har flugit delar de inte ens ut det förrän man nästan är framme. I och med att det är oöppnade flaskor som i de flesta fall även har kapsylen säkrad med krympplast eller liknande så är väl risken för läckage ganska minimerad.

Lite grann handlar det väl också om att det som är i spritflaskorna VET de vad det är. Din påstådda T-sprit kan ju vara nåt annat som är mycket farligare.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Re: Re: sprit

nermander; sa:
Det du handlar TaxFree på planet får du ju inte öppna innan du kliver av. De gånger jag har flugit delar de inte ens ut det förrän man nästan är framme. I och med att det är oöppnade flaskor som i de flesta fall även har kapsylen säkrad med krympplast eller liknande så är väl risken för läckage ganska minimerad.

Lite grann handlar det väl också om att det som är i spritflaskorna VET de vad det är. Din påstådda T-sprit kan ju vara nåt annat som är mycket farligare.

....men det är ju (väll?) inte förbjuet att ta med sig en öppnad spritpava i handbagaget. I den kan det
oxå vara vad som helst.....

Risken för att t-sprit skulle orsaka en brand är väll ganska minimal. Även om flammpunkten för ren etanol ligger på +13° C så är den inte så lättflyktig och jag tror inte att rödspriten är speciellt torr. Det är ju knappast något som man råkar antända med en gnista och jag har aldrig varit med om att rödspriten tagit eld bara för att nån rökt i närheten.

För att klargöra det ännu mer enligt de regler som finns (om de följs däremot är en annan femma) så får man ha 5 l alkolhol med en alkoholhalt mellan 24-70% i kabinen, över 70 så är det förbjudet. Under 24 får man ha hur mycket som helst (sen vad tullen säger är ju en helt annan sak :) ).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips