Sprickor i ram på Freke

Hej!
Har en Crescent Freke av -00:ans modell där ramen spruckit på tre ställen vid fästet upp mot styret. Det är på den korta rörstump som är sammansvetsad med övriga ramen som det har uppstått sprickor.
Det knepiga är att den inte varit utsatt för några påfrestningar sen den kom i min ägo före sommaren och enligt förre ägaren hade han knappt använt den alls eftersom han hellre cyklade långdistanser. Man kan nästan tro att ramen torkat sönder!!
Hur sjutton gör jag för att få fart på cykeln igen, har hört mig för i en cykelaffär och där fick jag ingen större hjälp (hänvisade mig bara vidare till där jag köpt den, men jag har köpt den begagnad så det funkar inte).
Har någon ett råd, ett tips så tages de tacksamt emot! Vill dock helst slippa köpa en helt ny hoj...
Hälsningar Linda
 
Konstigt ställe för en ram att spricka!
Styrröret utsätts inte för några jättestora påfrestingar...
Mitt tips är att ta kontakt med Crescent direkt, om du inte kan få hjälp via någon återförsäljare.
Kan ju vara värt ett försök i alla fall.
 
Som sagt, det där måste vara ett mycket ovanligt ställe för en ram att spricka!
Sprickan går även över svetsen och jag antar att det är där den började...
Tag kontakt med tillverkaren, även om cykeln är fem år gammal kanske dom tar på sig det, vem vet?

Och bara för att vara helt säker; det är alltså röret som styrlagret är i eller hur?
 
Jepp, det är där styrlagret är. Men om man kör nerför tex en trottoarkant, och står upp på cykeln...är det inte där som påfrestningen blir?
Skit samma, sprickorna är där och det är för j-a retligt - ville ju vart ute och hojjat med den!! Ska ta kontakt med tillverkaren och prata med dom, fast jag hyser inget större hopp...det var ju ett tag sen den tillverkades och allt vad garantier etc har väl gått ut för längesen.

Hörde by the way om en kille vars ram spruckit på ungefär samma ställe, killen for dessvärre i asfalten vid smällen - inga skador som blev bestående, men Scott som det märket var fixade ut en helt ny cykel till honom. Misstänker att det är känsligare för tillverkaren om en 16-åring demolerar ansiktet än att min cykel är sprucken...
 
Men om man kör nerför tex en trottoarkant, och står upp på cykeln...är det inte där som påfrestningen blir?
Är inte påfrestningen större så SKA det hålla!

Misstänker att det är känsligare för tillverkaren om en 16-åring demolerar ansiktet än att min cykel är sprucken...
Flera tillverkare har livstidsgarranti, så de kanske byter in din också..
[Ändrat av Jonas P 2005-08-01 kl 23:47]
 
Jonas P; sa:
Flera tillverkare har livstidsgarranti, så de kanske byter in din också..
[Ändrat av Jonas P 2005-08-01 kl 23:47]

Jag har för mig att Crescent ger en jäkla garanti på sina ramar - men det var kanske bara rostgaranti?
Jag minns att det sköts om det när jag köpte min Hamra, men jag la det aldrg på minnet för att jag tänkte att den där garantin lär jag aldrig utnyttja
 
Är du säker på att det inte bara är färgen som spruckigt?

Jag har skälv vart med om det och kollar man inte noga så kan man förhasta sig.

Men det låter som du är säker och isf är det väl bara tillvärkaren som kan rädda dig. Det ser ut som det inte är möjligt att laga för en smed men du kanske kan höra med någon och se vad de säger.
 
Livstidsgaranti är ett lite osvenskt begrepp och jag vill minnas att det inte finns beskrivet i konsumentköplagen.

Det skulle i så fall bero på att livstidgarantin kan var hur kort som helst - eftersom den är kopplad till förste ägaren enbart. En vanlig tvåårsgaranti som alla produkter har där annat inte särskilt avtalats gäller även om ägarbyte sker. Om en cykelram istället har t ex 10 års garanti, anges antagligen i specifika regler om detta är kopplat till förste ägare, återförsäljare eller nåt annat. För Crescents del skulle förstås den här tråden kunna vara anledning till att agera med rambyte även om garantin inte nödvändigtvis tvingar dem.

Hade en DBS för hundra år sen där svetsen mellan ditt beskrivna rör och det horisontala brast. De bytte ramen, men jag fick betala cykelhandlaren för montaget. Jag utgår ifrån att jag hade kunnat montera själv om jag föredragit detta, men minns inte.
 
Sprickorna...

Jag tycker att det ser ut som om det har hänt nåt med lacken, att det är den som har spruckit eller nåt... Fast ioförsej, när det är på flera ställen.

Har haft lite strul med en Bianchiram å fick en ny. De tillhör ju samma koncern å de är ganska snälla... Frågan är vad du ska få för motsvarande ram eftersom det där var den näst sista eller sista Frekemodellen. Nu ser Crescents modellprogram lite annorlunda ut och Frekes motsvarighet hittar man nog nu på Bianchisidan. Jag tycker att du ska ta med cykeln till en Crescent-handlare så kan han/hon sköta kontakten med reklamationskillen nere i Varberg.

Du kanske redan har fått en ny ram förresten eller hur går det för dej?
 
Här kommer fortsättningen på historien om Freke!!

Jag fick på lite krångliga omvägar tag i killen som sålde cykeln till mig - och helt otroligt nog så jobbade han på Monark/Crescent i Varberg. Inte bara det...han hade ett stort hjärta också!! Blev uppriktigt ledsen över vad som hänt och lovade försöka hjälpa mig!
Så han lät kolla med sin kompis som var ansvarig för verkstadsbiten där och på nåt vis så fick han loss en ny ram. Han ringde mig igår och erbjöd mig således en ny ram (som troligen kommer att passa med vissa mindre justeringar). Jag blev överlycklig såklart!!!Och undrade om det var ok att den lackades i orange...

Enda kostaden blir troligen för ihopmontering och de komponenter som måste justeras/bytas. Snacka om flax!!
Och det finns verkligen supersnälla människor!

//Linda
 
Jönsson72; sa:
Här kommer fortsättningen på historien om Freke!!

Syftningsfel på vem som undrade om det var ok att lacka i orange.

....Jag blev överlycklig såklart!!!Och undrade om det var ok att den lackades i orange...(han frågade alltså om det var ok med den färgen!)

//Linda
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Ny mtb-ram för seriös cross country Mountainbike 6
najp Skydda ram med helikoptertejp Mountainbike 6
LasseN Dämpare på 'stel' ram. Mountainbike 3
Joje Knak i ram? Mountainbike 9
jonas_E Ram storlek Mountainbike 4
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
perlowdin Vilken MTB ram är bäst? Mountainbike 6
Rosebuddy Långa cyklister och Columbus Al-ram Mountainbike 18
ursuz Vilken ram? Mountainbike 18
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.