Långa cyklister och Columbus Al-ram

Tjena! Körde förr omkring på en Scott Comp Racing men hade alltid känslan av att ligga nära gränsen att fara fram över styret. Speciellt så fort det gick nerför på studsigt underlag. Jag antar att jag fick en körställning med tp. lång fram över styret. Jag är 192 cm och undrar vad ni andra långa MTB-cyklister har för cyklar och i vilka storlekar. Ger en slopad ram lättare känslan att gå framöver?

En annan sak - kände på en Columbusram nyligen och det kändes som att ta i en ölburk. Det var ju nästan så jag kunde klämma ihop underrörem med fingrarna. Är det rätt att väga 96 kila och satsa på en sådan ram. Håller den för tuffa tag i skogen??
///Lars
 
Vilken Columbusram?

Rosebuddy; sa:
...
En annan sak - kände på en Columbusram nyligen
.....
///Lars

Menar du en ram i rör av rörtillverkaren Columbus?
Det hjälper tyvärr inte särskilt mycket de tillverkar väldigt många olika rör, både stål och aluminium och med alika diametrar och godstjocklek, se själv:
http://www.columbustubi.com/english/index.htm

Om du menar en ram från CykelCity med namnet Columbus så kan jag tyvärr inte hjälpa dig där heller, jag trodde dessutom att det bara var landsvägs och CX-ramar.
Ett bra test av olika ramar finns här:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm
http://www.efbe.de/ehomepag.htm

Skulle jag köpa en dyr ram så skulle jag köpa den av en tillverkare som har varit länge i branschen, dvs ingen 'lycksökare'. Klein har byggt OS-alu-ramar sedan mitten/slutet av 70-talet och Cannondale sedan mitten av 80-talet.
Men det som är allra viktigast är att köpa ramen av en tillverkare som ger bra garantier. Klein och Cannondale lämnar livstidsgaranti på sina ramar. Se:
http://www.kleinbikes.com/tech_guide/warranty.asp
[url]http://www.cannondale.com/policies/bike_warr_policy.html[/url]

Viktigt för livslängden är alltså:
- En tillverkare som har byggt ramar i samma material sedan lång tid.
- En tillverkare som tror så mycket på sina produkter att de lämnar livstidsgaranti på ramen.
- En tillverkare som fortfarande tillverkar ramar själv(dvs inte som ett namn på OEM ramar).

Både Klein och Cannondale, mfl, passar in på de tre punkterna ovan.

En sak till:
Om din cykelhandlare inte kan fixa en cykel åt dig som passar så skall du gå till en annan handlare. Att den cykel du köper passar just dig är trots allt det som är absolut viktigast. För långa och tunga personer så är det extra viktigt med en vridstyv ram, se testet:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/rinard_frametest.html
Ramar som flexar gör också att du förlorar kraft, se:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/fea.htm
 
Bra cykelhandlare är A och O

En bra cykelhandlare ska veta vad som håller och inte håller samt kunna prova ut rätt ramstorlek åt dig.

När jag köpte min första (och hittills enda) racer för ett år sedan, gick jag till Racerdepan (www.racerdepan.se) och tog ett rejält snack med dem, för jag var rädd för framtida rambrott då jag väger ca 100 kg och är 196 cm lång. Då både den nuvarande ägaren och den f.d. ägaren var elitcyklister på sin tid, vissde de vad so funkar och inte funkar. Bl.a. vissa ramar i tunna rör tar de inte he i större storlek än ca 55 cm. Vidare tog de noggranna mått från en storleksmäsig ställbar cykelutprovarmodell (eller vad det nu heter på fackspråk...), något som jag värdesätter mycket högt. Nu vet jag att jag fick en kannonram i rätt storlek som kommer att hålla i många sköna år.

OK, det finns lättare ramar, men jag har inga behov av ta spurtpriser o dyl i Tour de France o dyl.

Nu är det ju inte riktigt lika viktig med storleken på mtb som på racersidan, men visst borde det även där finnas en bra cykelutprovarmodell för seiösa mtb-cyklister. Någon som har sett någon sådan makapär?

Ett annat tips är att titta på http://www.mtbr.com samt maila cykelfabrikatörer vad de tror kan vara rätt storlek för dig.

/Niklas
 
Tyngdpunkten

Rosebuddy; sa:
Tjena! Körde förr omkring på en Scott Comp Racing men hade alltid känslan av att ligga nära gränsen att fara fram över styret. Speciellt så fort det gick nerför på studsigt underlag. Jag antar att jag fick en körställning med tp. lång fram över styret. Jag är 192 cm och undrar vad ni andra långa MTB-cyklister har för cyklar och i vilka storlekar. Ger en slopad ram lättare känslan att gå framöver?

En annan sak - kände på en Columbusram nyligen och det kändes som att ta i en ölburk. Det var ju nästan så jag kunde klämma ihop underrörem med fingrarna. Är det rätt att väga 96 kila och satsa på en sådan ram. Håller den för tuffa tag i skogen??
///Lars

Verkar konstigt att du skulle komma för långt fram. Delvis gäller det naturligtvis att vara bakom sadeln, och det är ju lättare om ramen är liten. Men de flesta kullerbyttor över styret beror, enligt min erfarenhet, på att man sitter på sadeln istället för att stå på pedalerna vilket radikalt flyttar tyngdpunkten nedåt.

De finaste columbusrören används för att göra tävlingscyklar som är i ngn mening elastiska. Nackdelen med dessa fina rör är att efter en säsong eller mindre blir de som spagetti.

192 lång borde nog ha 19-20"s ram.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Per Löwdin: Okunnig och fördomsfull?

ipg289h; sa:
[
....
De finaste columbusrören används för att göra tävlingscyklar som är i ngn mening elastiska. Nackdelen med dessa fina rör är att efter en säsong eller mindre blir de som spagetti.
...

Betyder detta att du anser att Columbusrörens styvhet minskar efter en tids belastning?

Om det är det du menar så har du FEL!
Så länge du inte belastar rören så mycket att de deformeras permanent så ändras INTE styvheten hos röret.

Att rören blir mjuka efter en tids användning är en fördom som har spritts under LÅNG tid. Antagligen kommer den ursprungligen från cykelhandlare som vill få folk att byta cyklar ofta, även om det inte behövs.

Den som är lättlurad bir ju enkelt övertygad av sin handlare eller 'kompisar' att det är dags att byta cykel. Men man behöver inte vara ingenjör för att förstå att ett sådant påstående är helt felaktigt!
Exempel:
Eifeltornet svajar när det blåser, riktigt mycket tom.
Det har svajat imer än 100år, varför är det inte som spagetti?

Det finns en bra artikelserie om metallurgi för cyklister här:
http://biketrail.318.nu/mek/metals/metal.asp

Det finns säkert många som läser det här som kan rekommendera en svensk nybörjarbok i metallurgi.

OBS:
Naturligtvis så händer det att ramar går sönder, jag har själv varit med om det ett flertal ggr. Men att ramar spricker och går av är INTE samma sak som att ramens styvhet har blivit lägre! Och borde det inte vara så att om gamla ramar blev mjuka så vore det mindre risk för att de skulle spricka? Att ramar spricker beror oftast på att metallen har blivit försvagad vid lödning/svetsning.
 
Ta det lugnt

User; sa:
Betyder detta att du anser att Columbusrörens styvhet minskar efter en tids belastning?

Om det är det du menar så har du FEL!
Så länge du inte belastar rören så mycket att de deformeras permanent så ändras INTE styvheten hos röret.

Det är väl just det som händer vid flitig hård XC-åkning. Har själv en Tangeram (såld i Sverige som Crescent Ultima) av chromo stål. En härlig, väl reducerad, spänstig och bekväm ram. Men det är ingen tvekan om att den blivit något svajigare med åren. Eiffeltorn eller ej!

Per
 
Very metal

Nu snackar vi faktiskt om olika metaller. Eiffeltornet och Pers Tangeram är stål, Columbusramar som känns som ölburkar är aluminium. Och enligt Scott Nicols utmärkta metallurgikurs på Biketrail så har faktiskt aluminium en utmattningsgräns, till skillnad från stål. Både stål och aluminium kan deformeras, dvs böjas permanent. Men böjer man stålet under deformationsgränsen påverkas det inte, däremot försvagas aluminium av varje rörelse och går till slut av. Det är därför Eiffeltornet har stått och svajat sedan artonhundratalet och kommer att fortsätta med det tills rosten tar det.
 
Metallurgi 'for Dummies'

Metallurgi är svårt, det ska erkännas, men de senaste inlägget i den här tråden får mig osökt att tänka på ett talesätt som lyder (ungefär):
Ingen kunskap är farligt, men lite kunskap är värre


Att aluminium inte har ngn sträckgräns innebär inte att styheten ändras med belastningen.
Att aluminiumramar skulle ha en begränsad livslängd pga att aluminium inte har en sträckgräns är också en av de omhuldade fördomarna bland (o)kunniga cyklister.
Man cyklar inte på ett material eller ett rör i ett specifikt material. Man cyklar på en ram i ett ett visst material (ibland flera material).
En korrekt dimensionerad ram får en låång livslängs oavsett om den är gjord i aluminium, stål eller något annat material.

Att Peter upplever sin ram som flexig efter några års användning kan bero på flera olika saker:
-Peter är nu starkare och mer vältränad och/eller tyngre.
-Ramen är slarvigt byggd, tex överhettning i svetsningarna är inte ovanligt, och håller nu på att spricka där.
-Inbillning, det är inte ramen som flexar utan ngt annat tex vevpartiet/vevlagret, styret/styrtappen osv.
Men det beror i vilket fall som helst inte på att rören har tappat i styvhet pga 'flitig' användning.

En korrekt dimensionerad aluminiumram kan både vara lättare, styvare och ha en längre livslängd än en stålram, se:
http://groups.google.com/groups?selm=20011126151609.02520.00001100@mb-fi.aol.com&output=gplain
och
http://groups.google.com/groups?selm=m2bshprmaq.fsf@localhost.bitstream.net&output=gplain
och
http://groups.google.com/groups?selm=20011127092627.29672.00002025@mb-cj.aol.com&output=gplain
 
Stålayatollah

Vilken charm, HK (Hong Kong?). Man övertygar knappast genom att debattera anonymt och tillskriva folk epitet som "fördomsfull" och "dummies".

Det är förvisso så, att stål en längre tid varit på väg ut för att ersättas främst av aluminium. Det är kanske synd, och en och annan ayatolla som betraktar stål som det enda rätta gräms. Själv gillar jag att åka på stål, särskilt på långa resor, dels för att det är aningen mer elastiskt och bekvämt, dels och faktiskt främst för att det är mycket enklare att reparera under mycket primitiva omständigheter.

Det finns också en del verkligt fina stålramar, Ibis tror jag ligger bland de främsta amerikanska och tydligen finns det en del helt fantastiska brittiska förstår jag från en post Markus gjorde i en annan tråd. För egen del föredrar jag att köra på stig med min aluminiumram, känns kvickare och livligare. Det innebär inte att jag tagit ställning för eller mot det ena eller andra materialet. Tänker använda Tangeramen för många långa resor även i framtiden.

När det gäller att köpa ny cykel tror jag att det i Sverige idag dessvärre faktiskt är svårt att hitta riktigt fina stålramar för MTB. Det har säkert en del att göra med utvecklingen av dämpningen. Finns knappt några heldämpade stålramar.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
kanske stål

Hej Lars
Det finns ett par stålalternativ som man bör titta över om man är lite längre. (Själv är jag 199cm )

Kona Explosif är tillbaka i stålkostym... som enligt uppgift även kan köpas som ram. (kolla på deras hemsida http://www.konaworld.com)


Synd att det inte finns någon svensk återförsäljare för Rocky Mountain. Deras Blizzard såg ut och passa mig men pga ovanstående så blev det en Trek.
(Nog för att jag har svårt att tänka mig en skönare cykel än Treks Elite9.8)

RM Blizzard är i stort sätt oförändrad genom åren och det säger en del. De tester som jag läst är de smått lyriska kring Blizzard Jag tror säkert att det finns ngn webbutik för de som törs...


Mvh Thomas
 
Hett till

Jag lŠgger ner mitt deltagande i den hŠr trŒden.
Fšr mycket Šggkastning.Ska ringa tomten och svartlista nŒgra. GŒr och skaffar mig ett extrajobb och kšper en Explosif-ram till vŒren istŠllet....
 
Re: Hett till

2190; sa:
Jag lägger ner mitt deltagande i den här tråden.
För mycket äggkastning. Ska ringa tomten och svartlista några. Går och skaffar mig ett extrajobb och köper en Explosif-ram till våren istället....
Det blev visst lite fel..har nu ändrat inställningen på datorn till den mer läsbara ISO-8859-1. Ber om ursäkt och skyller på att ungarna har skrivit önskelistor!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.