Ram storlek

Hej!
Jag skall köpa mig en mountainbike och det är faktiskt inte det lättaste. Finns ju så många olika märken och olika komponenter mm. Nu har jag dock satt mig in i komponent djungeln.
Men nu så finns det ju många olika ramstorlekar att välja på också. 16, 17, 18, 19, 20 mm.

Vilken storlek på ram bör man välja om man som jag är
179 cm låmg?

Sedan undrar jag om någon har en mountainbike i 10000 kronors klassen att rekommendera. Jag tänkte använda cykeln till att cykla i skogen samt till jobbet.

Tack på förhand!
/jonas
 
Du får prova eftersom det inte bara beror på ramhöjden utan även vinklarna som ramen har plus att tillverkare kan mäta lite olika.

En tumregel att börja med är att stå upp på cykeln med vevarmarna vågrätt och då luta cykeln i sidled och ramröret ska då hamna i höjd med knävecket.
Det finns väl tusen invändningar mot denna metod men det funkar för mig.

Tomas
 
Känner igen dilemmat

Jag sitter i nästan samma sits som dig, Jonas, med skillnaden att jag bestämt mig för en hoj och sitter i skrivande stund och väntar på att den ska dimpa ner i brevlådan (!).

Mitt val föll på en Scott Expert Racing (9990:-, http://www.evaldsmtb.se), den kändes lagom i komponenter och pris. Jag (också 179 cm) köpte min cykel utan att testa den, men skulle det bli fel kan jag faktiskt byta den, dock med lite krångel. Det är antagligen alltid bäst att köpa från den lokala cykelhandlaren med tanke på bland annat storlek, men av olika anledningar gjorde jag uppenbarligen inte det.

Utan erfaren vägledare, helst en i "det verkliga livet", kändes det bättre att köpa nytt som första cykel. Då kan man, som sagt, alltid reklamera eller byta.

Lycka till!

/Anders
 
En riktlinje borde vara 18 tum...

Jag är 175 cm och min ram är 17.75 tum, den passar mig perfekt, men som någon tidigare nämde så är det så mycket mer som påverkar om cykeln (ramen) passar. längden på ramen är egentligen viktigare att få rätt, nu förhåller ju sig dessa mått till varandra men det skiljer sig självklart från modell till modell beroende på ramvinklar.

Sen är skiljer vi människor oss åt också. Detta gör ju att olika rammodeller passar olika människor olika bra även om man skulle vara av samma längd. Jag är själv ganska lång i ryggen i föhållande till min längd vilket gör att en lite längre ram passar mig rätt bra.

Som riktlinje kan du räkna med att rätt storlek för dig borde ligga runt 18 tum.

Om det är viktigt för dig att cykeln ska kännas bra i skogen (teknisk terräng) så ska du hellre köpa en ram som känns lite liten än en som känns lite för stor.

Viktigt är givetvis att du provcyklar cykeln litegrand. så att du känner om positionen på cykel känns för utsträckt eller för hopkrupen. Om du hade tänkt att köpa dig en riktigt seriös MTB (10.000 kr och uppåt) så kan du definitivt kräva att butiken byter styrstammen på cykeln till en lite längre eller lite kortare om du inte kan få cykeln att passa perfekt. Observera dock att man på detta sätt bara finjusterar storleken på cykeln. Det är inte ett sätt att få en 18 tums ram att passa som en 19 tums ram eller tvärt om.
 
Tips på cykel ville du ju ha oxå...

För 10.000 får du ganska mycket cykel. De flesta märken har säkert en vettig modell i denna prisklass, det är bara att prova och välja den som passar bäst. Jag skulle själv kolla bland följande märken:
(Du verkar ju bo i Stockholms län så jag nämner butiker här där du kan finna dem.)

Scott - finns bla på cykloteket och cyklorama (gamla velodrom på kongsholmen)

Sunn - Ett fransk cykelmärke med bra kvalitet på ramarna, finns hos Cykelcity på söder.

Giant - Mer cykel för pengarna får man oftast leta efter, jag är tyvärr lite osäker i vilka butiker man kan finna dessa, jag tror att cykloteket har några modeller.

Slutligen skulle jag kanske kolla Cannondale (finns bla på cykloteket och cyklorama) vars modeller ofta är lite dyrare men det är svårt att finna finare aluminiumramar.

När det gäller Cannondale så får man oftast sämre komponenter för pengarna men i gengäld är ramarna mycket bättre. I prisklassen 10.000 kan dock Cannondale vara lite tveksamt...

Givetvis finns det fler märken att välja mellan, försök hitta någon cykeltidning där de provat cyklar i din prisklass för att få fler tips.

Slutligen så kan jag nämna att Cyklorama som nyligen bytt namn från Velodrom också har bytt ägare, de har för tillfället utförsäljning med 20-30% rabatt på många av sina cyklar. Åkt dit och titta...
[Ändrat av meldert 2002-06-10 kl 13:07]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.