Språkfel i Garmin Quest

Rapportera till Sportmanship Service

Jag har rapporterat språkfel till Sportmanship Service och får trevliga svar som:
"Hej!

Vi tackar för dina iakttagelser! Vi kommer att meddela Garmin dessa översättnings missar så att de förhoppningsvis blir ändrade till nästa mjukvara uppdatering"

Det skulle doch vara fint att kunna hacka texterna i mjukvaruversionerna. Har försökt att dekoda en mjukvarufil, men hittar inga svenska texter där.
 
Hacka mjukvaran...

Jo, nu tittade jag i senaste mjukvaruversionen till Garmin 276C (028501000320.rgn) och hittar en svensk odlista. Här bör det finnas möjlighet till egna korrektioner - om man vågar ladda upp en modifierad fil i sin GPS
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Rapportera till Sportmanship Service

sådärja; sa:
Jag har rapporterat språkfel till Sportmanship Service och får trevliga svar som:
"Hej!

Vi tackar för dina iakttagelser! Vi kommer att meddela Garmin dessa översättnings missar så att de förhoppningsvis blir ändrade till nästa mjukvara uppdatering"

Det skulle doch vara fint att kunna hacka texterna i mjukvaruversionerna. Har försökt att dekoda en mjukvarufil, men hittar inga svenska texter där.
"...översättnings missar..." --- Tja, om det är Sportmanship som står för språkgranskningen så lär vi inte bli av med särskrivningarna i alla fall ;-)
 
PR; sa:
Nordesjö; sa:
Om de inte ens kan rekrytera översättare som är bättre än en genomsnittlig prao-elev så kan man ju misstänka att deras ingenjörer inte heller är duktiga.
Jag har inte upplevt problem som tyder på bristande ingenjörskonst. Det är nog snarare just för att det är ett extremt ingenjörsdrivet och utvecklingsfokuserat företag som marknadsanpassningar och kosmetiska buggar får lite för dålig prioritet.
Om man vill hitta något som tyder på att deras ingenjörer inte är så duktiga, så är det bara att titta på hur dom löst ETE.....fungerar inte alls i praktiken.
 
gwaihir; sa:
Om man vill hitta något som tyder på att deras ingenjörer inte är så duktiga, så är det bara att titta på hur dom löst ETE.....fungerar inte alls i praktiken.
Ja nu inser jag äntligen hur misslyckade de är. Följ rådet som din själsfrände Martin gav och gör dig av med enheten som bara orsakar dig stort besvär.
 
Re: Re: Rapportera till Sportmanship Service

Haddock; sa:
"...översättnings missar..." --- Tja, om det är Sportmanship som står för språkgranskningen så lär vi inte bli av med särskrivningarna i alla fall ;-)

Hihi...

Problemet som jag ser det är att vissa tror att det är billigare att göra en dålig översättning än en bra.
Det kostar naturligtvis lika mycket. Jobbet måste göras, och då kan man lika gärna göra det bra.
Det kostar mer för Garmin att rätta till en sån här grej via firmware-patchar än att göra det rätt från början (det står på sidan ett i "Produktutveckling för dummies").

Sen vill jag ju inflika att jag faktiskt inte är helt rabiat och tycker att man ska skicka Spanska Inkvisitionen för att kasta Garmins personal i vattnet för att se om de flyter.
Men det är vettigare att säga till än att bara punga ut sina slantar för saker som har sämre kvalitet än man faktiskt kan förvänta sig.

Jag är själv produktutvecklare och ställer inte högre krav på andra produktutvecklare än på mig själv.

Alla utvecklare VILL veta vad användarna tycker, och lägger ner många sköna slantar på marknadsundersökningar. Därför är reklamationer och gnäll från användarna en guldgruva.
 
PR; sa:
gwaihir; sa:
Om man vill hitta något som tyder på att deras ingenjörer inte är så duktiga, så är det bara att titta på hur dom löst ETE.....fungerar inte alls i praktiken.
Ja nu inser jag äntligen hur misslyckade de är. Följ rådet som din själsfrände Martin gav och gör dig av med enheten som bara orsakar dig stort besvär.

Garmin skulle skulle säkert bli jätteglada om jag kastade min gamla och köpte en ny.. :) ..men jag tror inte att jag skulle vara hjälpt av det.
En kompis tog upp problematiken http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28290
 
Hej på Er!

Det har varit synnerligen intressant att följa diskussionen. KUL.
Nu har jag fått svar från Garmin sverige. Saxat från mailet:

"Hej

Tack för informationen. Vi kommer att vidare befordra den till Garmin i USA för att få en förbättrad version av texten.

Om vi har tur kommer detta med i nästa mjukvara uppdatering.


Med vänliga hälsningar

Sportmanship service avd."

Jag tycker Quest är en så pass bra produkt så jag behåller den i vilket fall som helst. Skärmen är verkligen knivskarp och den hittar satteliterna snabbt som attan. Jag har kört med en handdator lösning innan, men Quest passar mig bättre eftersom jag kör en hel del motorcykel. Jag har precis skaffat mig ett fäste till hojen från Ram Mounting System.

/Nils
 
gwaihir; sa:
Garmin skulle skulle säkert bli jätteglada om jag kastade min gamla och köpte en ny.. :) ..men jag tror inte att jag skulle vara hjälpt av det.
Nej men jag nämnde inget alls om att köpa en ny. Den lär med stor sannolikhet ha samma ETE-algoritm så det vore ogenomtänkt.

Trevligt förresten att Martin efter ett drygt dygns eftertanke valde att betydligt nyansera gårdagens vilda överord som du senare hakade på.
En kompis tog upp problematiken...
Eftersom du och din polare upplever en förändrad ETE som ett problem hävdar du att funktionen "fungerar inte alls i praktiken" och anser att det är ett exempel på misslyckad ingenjörskonst. Frågan är vem det säger mest om, dig eller Garmins ingenjörer?

En ETE direkt kopplad till VMG som ni vill ha kanske är bra vid flygning och segling men vid användning på land blir det mest ett nervöst fladdrande och en dämpning är önskvärd. Där är det bättre med en hyggligt stabil uppskattning än en momentant exakt uppgift som ständigt förändras.

Nu gissar jag bara men kanske är den förändrade ETE-funktionen ett resultat av att man säljer betydligt många fler enheter för vägnavigation? Kanske är det t.o.m. så att Garmin lagt ner resurserna på att göra en dämpad och därmed egentligen mer avancerad ETE därför att det är så många som klagat på att den fladdrade och därmed upplevdes som opålitlig?

Att få tillbaka den gamla ETE-funktion är nog optimistiskt i överkant eftersom det nog fanns ganska goda skäl till att man förändrade den men ni kunde väl föreslå Garmin att det fanns ett val? Ute i stora världen kanske det finns fler än er två som känner så starkt för detta och föreslår samma sak...
 
PR; sa:
En kompis tog upp problematiken...
Eftersom du och din polare upplever en förändrad ETE som ett problem hävdar du att funktionen "fungerar inte alls i praktiken" och anser att det är ett exempel på misslyckad ingenjörskonst. Frågan är vem det säger mest om, dig eller Garmins ingenjörer?

---------------------------------------------
Gwaihir

Hur man löst ETE-funktionen på en etrex eller på min 76:a är definitivt prov på dålig/misslyckad ingenjörskonst. Om man använder ETE med dessa enheter på land,vatten eller i luften kan man bara konstatera..det fungerar inte. Och egentligen är det inget konstigt med det,för det går nämligen inte att göra en dämpning på det sätt dom har gjort.
---------------------------------------------------


En ETE direkt kopplad till VMG som ni vill ha kanske är bra vid flygning och segling men vid användning på land blir det mest ett nervöst fladdrande och en dämpning är önskvärd. Där är det bättre med en hyggligt stabil uppskattning än en momentant exakt uppgift som ständigt förändras.

Nu gissar jag bara men kanske är den förändrade ETE-funktionen ett resultat av att man säljer betydligt många fler enheter för vägnavigation? Kanske är det t.o.m. så att Garmin lagt ner resurserna på att göra en dämpad och därmed egentligen mer avancerad ETE därför att det är så många som klagat på att den fladdrade och därmed upplevdes som opålitlig?

Att få tillbaka den gamla ETE-funktion är nog optimistiskt i överkant eftersom det nog fanns ganska goda skäl till att man förändrade den men ni kunde väl föreslå Garmin att det fanns ett val? Ute i stora världen kanske det finns fler än er två som känner så starkt för detta och föreslår samma sak...

Du använder många kanske,gissar,nog och antar saker..ut och testa själv istället så får du se.

En av/på möjlighet hade inte skadat...eller en ställbar dämpning liknande fartfiltret.
[Ändrat av gwaihir 2005-04-15 kl 20:01]
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips