Spottande Nova

Köpte ett Nova-kök för ett tag sedan som har använts flitigt. Jag har dock märkt efter en tvåveckorstur i Sarek att det liksom spottade när man efter förvärmingen ställde på kastrullen. Tog man bort kastrullen slutade det spotta och brann med fin låga. Efter ett par minuter slutade det spotta och fungerade fint.
Jag kör på alkylatbensin i vanliga fall men provade med en reskamrats kemiskt rena bensin, som inhandlats på en färgaffär, men köket vägrade fungera på detta bränsle. Det är väl det som man brukar kalla "white gas". Har någon annan liknande erfarenheter??

Kolla med Optimus, vettja!

Nog tycker man att Nova ska funka med ren bensin.
Jag föreslår att du slår en pling till Optimus utvecklare. De är hjälpsamma, har örnkoll och rätar nog ut alla frågetecken.

08-556 989 50
outdoor@optimus.se

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Spottande och kemiskt ren bensin

Spottandet kanske uppstår för att det finns vattendroppar under kastrullen? Det kan både fräsa och spotta om man ställer våta grytor på brännaren (gäller inte bara Nova).

Det där med att köket vägrade gå med kemiskt ren bensin låter onekligen skumt. Själv har jag haft mitt Nova i 3 månader och uteslutande använt kemiskt ren bensin från färgaffären med suveränt resultat.

/J.

Spottande kök

Har också haft erfarenhet av spottande kök och det kan tänkas vara droppar under kastrullen, men också i bränsle flaskan om man t ex tvättade den precis innan man fyllde på bensin.

Goa hälsningar

Fabian

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips