Sportklättring GBG

Hej, Var finns den bästa sportklättringen i Göteborg?
Tack för hjälpen!

Nu sportklättrar jag iofs ganska sällan i Sverige men kan helt klart rekommendera Aspen, speciellt om man rör sig i de lägre graderna (4-6). I övrigt räknas väl Hyltebergen som Göteborg sportklätterområde #1. Där kan man hitta allt från 10 m grad 5 till 25 m grad 9.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Den helt absolut alla kategorier mest helt överlägsna, alla kategorier, oavsett kategori måste väl ändå vara Trellebystrands sportklättring? :)

Bilagor

• image5.jpg
    image5.jpg
    63.8 KB · Visningar: 1,164
Finns det någon förare för trellebystrand?

Jag vet inte om din fråga är seriös eller inte, men jag tror det finns en lapp/förare på plats när du är där. Jag vet också om att Tomasz (som skriver förare för göteborgsområdet) har fotograferat Trellebystrand... Trellebystrands camping är det väl bara att googla på...

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.
För att undvika potentiellt olustiga missförstånd kan jag förtydiga att det fanns en god portion ironi i lyckegårds rekommendation.

För att undvika potentiellt olustiga missförstånd kan jag förtydiga att det fanns en god portion ironi i lyckegårds rekommendation.

Man kan ju också fråga sig hur folk på Stångenäset/Lysekil skulle ställa sig till att finna sig annekterade av Göteborg?

Det väckte ju ett visst rabalder när det ställdes upp "Välkommen till Göteborg"-skyltar i Mölndal.

Anneli Hultén = västkustens Putin?

Man kan ju också fråga sig hur folk på Stångenäset/Lysekil skulle ställa sig till att finna sig annekterade av Göteborg?

Det väckte ju ett visst rabalder när det ställdes upp "Välkommen till Göteborg"-skyltar i Mölndal.

Inte så noga, alltsammans ligger ändå där någonstans strax söder om (huvud)stan :)

Lite fel i rubriken. Jag behöver inte klättra alldeles inpå GBG.
Jag kör gärna runt lite i Bohuslän som ju är en av våra absolut vackraste landskap.

Jag fråga mest pga den strikta bultpolicyn.

Även Hyltebergen ligger tekniskt sett utanför Göteborg, precis som alla klippor i Kungälv och kommunen strax norr om Kungälv, eller kommunen bortanför Partille, eller söder om Göteborg (som faktiskt har åtminstone en okej kvällsklippa). Härryda/Rävlanda-kommunen har mig veterligen också ett sportklätterberg, alldeles inpå gränsen till Göteborg... (Om den inte tillhör någon kommun som heter Landvetter kommun??).

Även Hyltebergen ligger tekniskt sett utanför Göteborg, precis som alla klippor i Kungälv och kommunen strax norr om Kungälv, eller kommunen bortanför Partille, eller söder om Göteborg (som faktiskt har åtminstone en okej kvällsklippa). Härryda/Rävlanda-kommunen har mig veterligen också ett sportklätterberg, alldeles inpå gränsen till Göteborg... (Om den inte tillhör någon kommun som heter Landvetter kommun??).

Jag kan tänka mig att vara såpass generös att jag faktiskt räknar klippor som ligger i GBG kommun som tillhörande Göteborg :)

Annars tänkte jag mest att det borde vara skillnad på ställen som ligger 5-10 km för stan/kommungränsen, och de som ligger 10-12 mil bort. Men visst håller jag med dig, Trellebystrand torde vara den överlägsnaste klätterdestinationen någonsin, alla kategorier, alltid. (Förutom möjligtvis Granitgrottan, dårå)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.