Sportklättring Australien

Ska i väg på en 10v semester till Australien från mitten av januari o framåt.

Nån som varit där och sportklättrat och har några bra tips. Har hittat följande ställen : Nowra, Blue mountains ( delar därav är sport i alla fall ) och Kangaroo Point i Brisbane.

Några andra ställen??

Hur plågsam är värmen den här perioden?

Alla tips mottas med glädje även om det var länge sedan ni var där.

/Marcus
 
Nowra är bra för korta och intensiva leder, men i januari lär du få värmeslag där... Vintern är bäst, för å si det sånn.

Blue Mountains är suveränt, där finns mycket sportklättring i världsklass. Kan funka under sommaren, iaf på klippor som inte ligger i solen.

Kangaroo point är bra om man inte orkar åka ut ur staden, gilla att klättra framför picknickande familjer i strålkastarnas sken och inte har nåt emot chippad sprängklippa :)

Ska du till Melbourne-trakten? Uppe i Grampians finns det sportklättring, men jag vet inte om det också är för varmt i januari.

God resa!
 
I Blue Mountains har de använt sig ganska mycket av så kallade carrots. De är typ bultar som man själv får trä på hängaren när man klättrar. Jag vet inte hur mycket 'riktigt' bultade leder de har där, den klippan jag spenderade min tid på hade en bultad led, alla andra var antingen läskiga tradleder eller carrots. Det är kanske bättre nu, det var ett tag sen, men du borde skaffa dig en handfull av dessa hängare från någon klätterbutik i Sydney.
I Sydney trakten så tror jag att Point Perpendicular är bland det lämpligaste vad det gäller väder. Jag har inte varit där själv men det är en havsklippa och enligt vad jag fick höra så fläktar det ganska friskt där. Ska du klättra i januari så lär du behöva det. Det ska finnas blandat trad/mix, bultat och carrots där också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.