Sportklättring i Umeå

Hej, hej!

Jag bor nere i Göteborg och klättrar så mycket jag kan, har möjlighet och tid till. Nu har jag sökt jobb i Umeå och det verkar närma sig en flytt norröver till våren. Jag hoppas på att kunna fortsätta klättra både inom- och utomhus.

Finns det bra och lättillgängliga områden med sportklättring i närheten av Umeå?

Någon som har internetadressen till Umeå Klätterklubb?

//Erika
 
Massor av bra klättring kan förstås diskuteras om du är ute efter just sportklättring och kommer från Gtb, men det finns en del åtminstone.

Det bästa är att införskaffa den förare som finns för Umeå-regionen skriven av Jonas Wiklund. Saxar från Ukhk's hemsida:
Köp föraren
Köp den på Utebutiken i Umeå eller genom att sätta in 150 kr på klubbens Plusgiro, 518863-6. Glöm inte skriva ditt namn och din adress.

Kortfattat kan man väl säga att det numer finns fyra klippor med sportklättring.

1. Starberget
Trevlig klippa med närmast vertikal klättring med ett 20-tal leder i registret 3-7a med de flesta i rangen 5b-6c
3 mil från umeå

2. Vallberget
Runt 40 leder, dock är det väldigt kort mellan lederna och de flesta avsedda för topprep. Det finns dock ett 10-tal leder med varierande kvalitet uppbultade. Det kan bli väldigt varmt här då klippan ligger som i en gryta.
3 mil från umeå

3. Tavelsjöberget
Umeås hårdaste klippa med de flesta lederna i registret 7a-7c+.
Ständigt i skugga och en lite längre anmarsch men bjuder på klättring med lustiga rörelser om man kan tänka sig att ta i lite mer.
3.5 mil från umeå

4. Tkak-klippan
Ett 15-tal leder varav hälften är ~7b men även ett flertal leder 6b och neråt. Vertikal klättring, med imo några av de finaste lederna i trakten.
5 mil från umeå

Tidigare fanns även en trevlig klippa med namnet tunnelutloppet. Denna finns också beskriven i föraren men är numer avstängd då den låg i en älvfåra nedanför en vattenkraftsdamm, tyvärr stängd pga risker i samband med detta.
5 mil från umeå

I övrigt är det bouldringen som nog är Umeås stolthet med flera områden av mkt bra kvalitet med mycket arbete bakom.
Skravelsjö1, skravelsjö 2, ökberget, håkmark är alla ganska stora områden med många problem upp till 7b/+ och även några lite hårdare.
Det finns även några mindre områden, även de värda ett besök i form av Obbola, afrikastenen och I20-stenen (relativt centralt)

Vill du klättra på egna säkringar får du åka en bit inåt i landet till blåberget. En ungefär 80 meter hög klippa med en mängd leder två replängder långa.

De områden jag inte nämnt nu har jag mindre bra koll på men fråga gärna på Ukhk's forum så svarar de så gott det går.
Ett forum till finns för klättringen kring Umeå: Tkak.mine.nu, denna är helt fristående från klätterklubbar men de flesta aktiva hänger där vid kassa väderförhållande för klättring.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.