Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen?

Hej

Vill genomföra en vandring, i en spektakulär miljö, gärna nära Stockholmsområdet om möjligt. Jag vet att det inte finns jättemycket häftigt som erbjuds i Mälardalen men jag har bil och kan ta mig uppåt eller nedåt ett par timmar, dvs. inga problem att förflytta sig 5h med bil.

Är vad vid Sarek/Padjelanta/Kungsleden motsvarande.

Tiveden är besökt. Jag funderar på Fulufjället? Finns det något i Dalarna? Är Hamra nationalpark något att hänga i julgranen?

Stigar och leder är ett plus men ej nödvändigt. Kommer tälta.
 
Fulufjälket är helt OK. Tar typ 5h med bil från Stockholm. Tresticklan kan vara ett annat bra mål.

Thure
 
Funderar på upplägget: Garphyttans nationalpark sedan Silverleden vid Hällefors. Vad tycks? Inga Schweizdalar men lite kullar att få upp pulsen med?

Sedan kan man fortsätta rakt västerut och kryssa Tresticklan och Kosterhavet? Sedan bränna hem igen på E45E18 till Hufvudstaden.
 
HeHe, Tyvärr, finns inget spektakulärt. Bara att ge upp och börja vandra på tråkiga låglandsleder och besöka trista vindskydd vid små ointressanta sjöar --- Börja paddla & fiska kanske ?
 
HeHe, Tyvärr, finns inget spektakulärt. Bara att ge upp och börja vandra på tråkiga låglandsleder och besöka trista vindskydd vid små ointressanta sjöar --- Börja paddla & fiska kanske ?

Ja tyvärr har vi ju inget Grand Canyon eller Zion i Mälardalen. Men jag kan tänka mig att köra bil en 5h i alla fall. Fulufjället lutar det åt, och smacka in Hamra nationalpark på vägen dit eller hem.

Jag håller med om att alla dessa låglandsleder typ Södermanlands- eller Upplandsleden är rätt mosiga och trista. Mest för den kulturintresserade kanske... mycket gruvor och bruk, gårdar o.s.v...

Men Silverleden bjöd på lite utsikter såg det ut som. Någon som varit där?
 
Lägg till två timmar till bilresan och du är i Ljungdalen...

Lär vara snö så här års? Förvisso ingen begränsning men är lite mer meckigt. Passar det bra till en fyra dagars vandring med tält? Finns någon slinga så man kan gå A - B - A och slipper gå fram och tillbaka till bilen?


Den här sidan var bra. Vilken led (L1, L2, L3 osv.) tycker du är bäst? Tänk 4 dagar med tält! Mvh! :)
 
Lär vara snö så här års? Förvisso ingen begränsning men är lite mer meckigt. Passar det bra till en fyra dagars vandring med tält? Finns någon slinga så man kan gå A - B - A och slipper gå fram och tillbaka till bilen?


Den här sidan var bra. Vilken led (L1, L2, L3 osv.) tycker du är bäst? Tänk 4 dagar med tält! Mvh! :)
Med start i Kläppen eller Torkilstöten så kan du knalla runt Helags genom Ekorrpasset och kanske även passa på att gå runt Sylarnas fjällstation också. Men möjligt att det börjar bli långt för fyra dagar då?
Jag har inte vandrat i Sarek så jag kan inte jämföra, men Helags och Sylarna är fantastiskt vackert enligt min mening. Och om du inte har något emot att gå oledat så kan du ju korsa lite hur du vill i området och bygga upp din egen rutt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.