spanien

Hej!
Vecka 27 eller 28 startar jag och min tjej våran resa från Montpellier(syd Frankrike) till Gibraltar.Är det någon som har gjort den resan så man kunde få lite tips på campingar och sevärdheter eller någon som ska cykla där under samma period ?
mvh Jocke/Ingrid
 
Har cyklat från Barcelona och hem via Frankrike och var några mil från Montpellier. Vi var nere i Gibraltar först men pga den extrema värmen i juli så valde vi efter några dagars cykling att ta tåg & buss till Barcelona och fortsätta därifrån. Vi tog egentligen buss från Gibraltar ner till Tarifa och började där. Jag vet i tusan hur folk cyklar till och från Gibraltar, tyckte bara jag såg många stora och farliga vägar när vi åka buss ut. Såg iofs några som cyklade men det såg verkligen inte kul ut pga trafiken.

En mycket fin väg över Pyreneerna är väg N152 mot Ripoll. Detta var den finaste sträckan på hel resan tyckte vi och kan varmt rekommenderas. Det är inte så farlig lutning om man jämför med många andra bergspass också.
 
Jag har inte mycket att tillföra, men jag planerar en liknande rutt. Tänkte cykla över pyrenéerna från bordeaux-hållet dock. Jag börjar i Sassnitz i norra tyskland vecka 27. Beroende på hur fort ni cyklar så kanske vi stöter på varandra nånstans i spanien! Jag skulle i alla fall också vilja ha tips på det ni efterfrågar!
 
Lång omväg men... cyklar ni norra sidan av Pyreneerna genom San Sebastistain, Bilbao, Santander, Gijon, Ribadeo och Lugo fram till Santiago de Compostela (norra delen av Camino de Santiago) får ni dels uppleva en av Europas vackraste västräckor och dessutom möjlighet att utnyttja billigt boende i form av de billiga härbärgen som finns ungefär var tredje mil.
Därifrån kan ni följa portugisiska kusten söderut genom bl.a. Porto (en av världens vackraste städer!), Lissabon och vidare österut genom Andalusien ner till Gibraltar.

Ett antal extra kilometrar i pedalerna men.. absolut värda varenda svettdroppe.
Kör hårt!
Anders Forselius
 
Lång omväg men... cyklar ni norra sidan av Pyreneerna genom San Sebastistain, Bilbao, Santander, Gijon, Ribadeo och Lugo fram till Santiago de Compostela (norra delen av Camino de Santiago) får ni dels uppleva en av Europas vackraste västräckor och dessutom möjlighet att utnyttja billigt boende i form av de billiga härbärgen som finns ungefär var tredje mil.
Därifrån kan ni följa portugisiska kusten söderut genom bl.a. Porto (en av världens vackraste städer!), Lissabon och vidare österut genom Andalusien ner till Gibraltar.

Ett antal extra kilometrar i pedalerna men.. absolut värda varenda svettdroppe.
Kör hårt!
Anders Forselius

Väldigt intressant tips för mig som planerat att cykla i de trakterna, dock utan några egentliga andra skäl än att det råkade bli så när jag tittade på en europakarta. Men det bådar ju gott det du säger! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.