Spännen till avbärarbälten

Hel. Jag tänkte byta mina spännen på ryggorna. Vill hitta något pålitligare än "hane-hone i plast". Jag är ute efter något som påminner om antingen klättermusens lösning eller det som haglöfs har gjort på sin nya abs väska "vojd". En metallbit som förs in i en annan likt spännet i flygplansbälten, fast enklare. Någon som har tips på vart man kan hitta sån här utrustning?

Tapatalk for ios

Du kanske kan kolla om du hittar nån avdankad eller billig bil barnstol och norpa ifrån.
Hade ett sådant spänne på ryggsäcken ett tag - använde det även sen till bältet till byxorna.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hitta du något får du gärna lägga ut en länk. Har själv en arcteryx altra75 och på min första fjällvandring gick spännet sönder sedan dess har jag alltid ett extra med mig varje fjällvandring.
Skulle gärna oxå ha ett i metall som man kan lita på.

Med vänlig hälsning, Peter

Hel. Jag tänkte byta mina spännen på ryggorna. Vill hitta något pålitligare än "hane-hone i plast". Jag är ute efter något som påminner om antingen klättermusens lösning eller det som haglöfs har gjort på sin nya abs väska "vojd". En metallbit som förs in i en annan likt spännet i flygplansbälten, fast enklare. Någon som har tips på vart man kan hitta sån här utrustning?

Tapatalk for ios

Varför inte köpa ett spänne av Klättermusen?

Varför inte köpa ett spänne av Klättermusen?

Jag tror inte att det skulle funka utan en hel del mek. Deras typ är av den sorten där man spänner bältet genom att "dra ifrån höfterna" medan min väska inte har den typen, utan man drar isär från spännet.

Jag har hittat en tillverkare http://www.duraflexgroup.com/product.aspx
Under metallspännen. Där finns det ett par intressanta varianter under "aluminium". Nästa steg blir att importera eller kolla med svenska agenten.

Hade ju varit smidigare attt gå in i butik och köpa på plats

Tapatalk for ios

Jag tycker vanliga rullsöljor och läderband är bättre än plastskiten. Ebay finns det mycket på också.

Jag har en liknande konstruktion som ni söker på min gamla Berghaus säck från sent 80-tal, dock i plast. En riktigt bra kontruktion som verkar hålla för evigt, undrar om Berghaus har kvar den lösningen på dagens säckar?

Ja, de har kvar sitt gamla "bergbuckle".. Finns att köpa på Recon.
http://www.recon.se/somnadsmaterial/spannen/berghaus-bergbuckle-bandlas

Tack för tipset, hade nästan bestämt mig för att ta hem några som reservdel till våra andra ryggsäckar då de är betydligt bättre än vanliga hane-hona spännen när jag noterade minimiorder 500kr:(
Kan även notera att shelby har dem i 40mm och 50mm bandbredd:
http://www.shelby.fi/catalog/default.php?cPath=33_64_258

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips