Sovsäckssytem - tjocka säcken inuti eller utanpå?

Undrar lite över vilken väg som är den "rätta"?

1) Typ Sovsäck 2000 - tunna säcken utanpå som enbart förstärkning

2 Typ Carinthia Sleeping Bag System - tunna säcken inuti vintersäcken
men dubblerar som liner.

Typ 2) gör att den tunnare säcken fungerar som en liner vilket gör att
den tjockare säcken inte behöver tvättas så ofta eftersom den tar upp
nedsmutsning från kroppen. Men frågan jag undrar lite över är var
daggpunkten hamnar i de olika typerna och vad som är att föredra.
Ibland dyker det ju upp olika former av fukttäta liners för att förhindra
att själva sovsäcken ackumulerar fukt under vintern och fungerar sämre
och sämre vid längre tids kontinuerlig användning. Vissa förespråkare av
att sova i en "plastpåse" hävdar att kroppen skulle sluta avge fukt vid
en "mättnadshalt" av fukt i "plastpåsen"

Fuktproblemet är kanske viktigare vid dunsäck än vid syntet men i alla
fall?
 
Såvitt jag känner till är de flesta sovsäckssystem skapade för att den varmaste säcken ska vara innerst. Fukt är enligt min erfarenhet ett ganska litet problem. Jag blev osäker när du ställde frågan då jag inte har stött på system som just Carinthias där den varma säcken är ytterst. Verkar inte optimalt, men tanken är nog som du säger, att kunna lägga sig i säcken t ex. med kläder på i akut läge och på så sätt bara tvätta den tunna vid hemkomst.

Huruvida detta är optimalt är jag mer tveksam till. I min värld borde det vara den varma som ska vara innerst. Beklagar det vaga svaret, men det verkar bara mest logiskt. Jag är också nyfiken på övriga svar i den här tråden.
 
Undrar lite över vilken väg som är den "rätta"?

Fuktproblemet är kanske viktigare vid dunsäck än vid syntet men i alla
fall?

Dunsäckar är mycket mer fuktkänsliga än syntetsäckar.

En syntetsäck kan vara rejält fuktig men fortfarande värma.
När dun blir för fuktigt klumpar det ihop sig och förlorar loftet helt och hållet.
 
Vilken som skall vara ytterst repektive innerst bestämms av säckskärningen, principen är att intet loft skall komprimeras i onödan. Det är svårt att undvika på undersidan.
 
oftast har ju den tjockare säcken en krage som tätar kring hals. Säcken med krage bör vara innerst. Precis som tango och seobserver nämner skall den yttre säcken vara större!

Vill man slippa tvätta (vädra gör man i normalfallet. har ännu inte tvättat min säck som är 6 år gammal. Skulle bara tvätta den om jag hade kräkts i den... ) använd sovsäckslakan.
 
Temperaturfallen genom resp. säck summeras linjärt, så teoretiskt skall turordningen inte spela någon roll, jfr diagrammet (y-axel = temperatur, x-axel = tvärsnitt genom två säckar, med insidan till vänster; den tjocka linjen är det genomsnittliga sammanlagda temperaturfallet, vilket ju blir samma om man vänder på turordningen).

Ev. daggpunkt hamnar i o f s olika långt ut i "konstruktionen", om säckarna har sinsemellan olika isoleringsförmåga "per cm loft", vilket är fallet i det illustrerade exemplet (temperaturen faller snabbare genom den tunnare säcken). Är säckarna av ungefär samma tjocklek och kvalitet, skall inte heller det spela någon roll, bortsett från att man ju kan välja, vilken säck man helst vill ha kondens i ;).

Som flera i tråden skriver är det därmed mest andra hänsyn som fäller utslaget i praktiken, fr a storleken på resp. säck så att man undviker att trycka ihop det sammanlagda loftet.
Själv har jag en 400 g + en 600 g dunsäck, som jag ibland använt tillsammans, och tycker spontant att det helt enkelt blir skönare med den tunna säcken innerst, eftersom den lägger sig mjukare kring kroppen. Det "genomsnittliga" loftet blir kanske högre, om innersäcken fyller ut alla kurvorna ;).
Daggpunkten/kondensen har hamnat lite olika beroende på väderförhållanden, men den stora fördelen jag ser med att kombinera två tunnare säckar är att man kan vädra ut fukten så mycket snabbare genom att ta isär "systemet".
 

Bilagor

  • sovsäckar1.jpg
    sovsäckar1.jpg
    29.6 KB · Visningar: 867
Du får nog inte plats med en tunn säck utanpå en stor, om den inte är alldeles för stor normalt. :)

Jag rekommenderar att ha tunna säcken lös och öppen i den tjocka säcken, så kan du flytta den som du känner att du behöver och det blir myyycket lättare att kliva i och ur sovsäcken :)
 
Fmv system 2000

Vintersäcken, det vill säga den säcken som har invändig krage och väger mest har du innerst och Sommarsäcken utan krage och som väger minst och är större än Vintersäcken skall användas ytterst i sovsäcksystemet 2000.

Bonus tips:

Använd sovsäckslakan, då behöver du inte tvätta säckarna lika ofta och förlänger livstiden på dina säckar och så ökar du isolationen någon/några grader också...

Ett billigt påslakan fungerar väl, sen finns det en uppsjö med sovsäckslakan att köpa från div. Frilufts tillverkare, men då kostar detta en stor slant! Så ta dig till t.ex. Jysk, IKEA etc. så fyndar du...

Brukar du sovsäcks överdrag bidrar du också med ökad livslängd bl.a. mot fukt, eldflugor, mekanisk slitage etc. och ökad isolation.

När det gäller sovsäcksöverdrag så rekomenderar jag att köpa ett från någon känt märke, man får vad man betalar efter... och kvalite är att föredra här!

För den kunniga så finns alltid symaskinen till hands och överskottet kan brukas på annan kulig utrustning...

Mvh troswe
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...