sovsäckslakan lågbudget

Jag köpte Alewalds egna liner då den var både lättare och billigare än de kända märkena som de också sålde. Dock andades den inte alls vilket ledde till ett massivt svettande. Det slutade med att jag i en natts desperation tog fram kniven och ömsom skar ömsom rev upp den längs långsidan. Kanske blir den bättre om man tvättar den?
 
Sidenlakan till sovsäcken kanske är onödig lyx.

Det beror väl lite på. Om du bara ska ut några sommarnätter i de svenska fjällen, och ändå har på dig någon typ av tvättbara nattkläder (underställ, yllesockar, mössa), så verkar det lite overkill i mina ögon att ha sidenlakan i sovsäcken. Både ekonomiskt och utrymmes/viktmässigt.
 
Tips i tråden

Vi har inte skaffat några sidenlakan än...men
kanske det här kan vara något:
reselakan i siden

De är billiga och väger inte så mycket.
Jag snubblade över sidan och tipsar i tråden.
/daniel
 
Nått jags kulle ivlja ha är sovsäckslakan i Pertex Quantom, maket till mjukt tyg får man leta efter.
Nästan så jag sover utan lakan i sovsäcken bara för det..

Synd att jag itne beställde ett från polen när jag ändå ebställde sovsäcken, undra vad det skulle kosta..
 
Keep it simple...

I början gjorde jag som seobserver, sydde eget av gamla lakansrester och/eller stuvbitar. Blev marginellt tyngre än sidenlakan från SidenSelma/motsv.

Det lättaste, och det som jag själv kör sen flera år (utom i stugor, men nu har jag ju förmånen att vara ihop med en som sitter på två sidenreselakan...), är ju att sova i understället. Jag har alltid med torrt ombyte (helt underställ, eller underställsbyxor + värmetröja), och det funkar ju perfekt att sova i. Det dubblerar även bra som tork-ställ efter att man bada/motsv. Bara att byta om, bli varm, och sova. Så enkelt att det är lätt att glömma bort! Fungerar lika bra på fjälltur som under bergsmaraton.
 
Två eller fyra meters stuvbit brukar man kunna pruta rejält på. Sömnaden är löjligt enkel, men om 100-130 g väger för mycket så pröva då en blöt nytvättad sovsäck!
Rävens tips om att sova i förstärkningsplagget är utmärkt, mina är från Sidenselma, Ullmax eller motsvarande. Glöm inte sockor och balclava. Nu är det tid för höstsovsäcken.
Go tur
 
billigt sidentyg

hittar man här.

Hur det är med kvaliteten vet jag inte, men jag tror nog det är tillräckligt tjockt. Det väger 95 gram/löpmeter (140 cm brett), vilket väl skulle innebära ca 120-150 gram för ett sovsäckslakan. Alltså något kraftigare än de som friluftsvaror har.

Om man gillar, eller kanske kan acceptera mönstren så är det ett billigt alternativ.

Jag beställer 8 meter till hela familjen idag och berättar här om tyget när jag fått det.
 
Jag skickade ett mail till Roberts.pl för att höra vad dom ville ha för ett sovsäckslakan i Pertex quantum (30 g/m^2 och mjukt som siden), svaret blev 77 euro + frakt (för quantum är "very expensive"), ett "common down proff fabric" skulle bli 34 euro..

Undra vad det senare är, och det kasnke inte blir riktigt lika coolt ;)

Men 800 spänn för ett sovsäckslakan känns i överkant, håller mig nog till underställ ;)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.