Sovsäcksgrubblerier...

Jag blir inte klok på det här med sovsäck... Sålde min för jag tyckte den var för lång och efter det har jag i princip varit sovsäckslös. Nu behöver jag verkligen en ny!

Jag skulle behöva något som funkar på hösten och våren nu snarast, sen behöver jag ju en sommarsäck också, eller kan man ha samma? Vintersäcken tänkte jag vänta med tills det blir aktuellt...

Jag har en Haglöfs-säck som jag köpte för några år sedan, -20 som extrem tror jag. Väldigt skön å varm, stor (svår att komprimera) och den väger 2.1 kg... Kanske är den temperaturmässigt bra nu? I vilket fall är den lite otymplig. Men kontra pris?

Jag är väldigt frusen av mig kanske jag bör tillägga.

Rörigt? Skoja inte. Så får ni gärna tipsa om säckar som finns här... http://www.oslosportslager.no/maincategory/7908.html (eftersom jag har rabatt just nu)
Men jag har inte lust att lägga många tusen... Har så mycket annat jag måste köpa också. *suck'

Det första som gäller i sovsäcksvalet är at bestämma om du är en i eller en medvändare.
Mycket frusen kan handla om teknik, kvällsgympa, sovplagg, nattmössa mm.
//J

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En i eller medvändare. Jöss, vad är skillnaden i sovsäck? Jag är nog en i-vändare skulle jag tro. Men det beror väl på hur tight sovsäcken är? Vad menar du med teknik i sammanhanget frusen? Jag är en sån som sover med duntäcke, filtar, varmvattenflaska, flanellpyjamas, och det har hänt, med mössa, inomhus när det är riktigt kallt... Dvs inte ens minusgrader.

En i eller medvändare. Jöss, vad är skillnaden i sovsäck? Jag är nog en i-vändare skulle jag tro. Men det beror väl på hur tight sovsäcken är? Vad menar du med teknik i sammanhanget frusen? Jag är en sån som sover med duntäcke, filtar, varmvattenflaska, flanellpyjamas, och det har hänt, med mössa, inomhus när det är riktigt kallt... Dvs inte ens minusgrader.

Hur behåller jag värmen bäst?

* Rätt tält som skyddar mot vind och som har god ventilation ger torrt och varmt i tältet
* Torr sovsäck, tätomslutande mot ansiktet
* Underlag med god isoleringsförmåga
* Mössa
* Underställ
* Sovsäckslakan
* Mätt och icke i behov av toalettbesök

// Jocke

De flesta gånger jag har frusit har det egentligen handlat om att jag underskattat kylan som kommer på småtimmarna/morgonsidan. Dvs jag har inte använt båda säckarna ordentligt när jag i själva verkat haft dubbelsäck med mig, eller inte stängt säcken ordentligt. Eller så har jag haft förstärkningsplagg som jag kunde ha utnyttjat åtminstone som extratäcke.

När man sedan ligger och fryser och sover dåligt på sena natten är risken stor att man är så kall och trött att man inte vill börja arrangera om det som borde gjorts annorlunda från början.

Till viss del handlar det då kanske om att förbereda allt för en något kallare natt än man tror är sannolikt, men se till att bara dragkedjan är lite extra öppen, och enkelt kan stängas på natten.

Om du har en -20-säck och är osäker på om den kanske ändå passar för ändamålet så föreslår jag att du helt enkelt prövar vid nästa tillfälle. För varmt är inget vidare, men betydligt bättre än för kallt.

Jag ska självklart prova min säck som jag har. Problemet är att den är i Sverige och jag inte är det så jag funderade på om det kanske ändå var vettigt att köpa en ny...

Men vad är en rimlig packvolym och vikt på en säck som man inte behöver betala en månads lägenhetshyra för? Eller är det kanske värt att betala en hacka för en ordentlig sovsäck? Ordentlig i den meningen att den inte tar upp hela ryggsäcken etc.

Hur många säckar har ni?

Den jag har heter Outback #20 från Haglöfs. (http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2068)

Jag tillhör de som tycker att en riktigt lätt sovsäck av bästa dunkvalitet är en av de bättre friluftsinvesteringarna man kan göra. Men det blir förstås dyra..

Om pengar inte spelade någon roll så skulle jag satsa på en vår/sommar/höstsäck som Western Mountaineering Ultralite Super, som anges klara -9 grader. Du anger ju att du är frusen, annars skulle du kanske klara dig med en säck som klarar någon minusgrad.

En sådan säck kostar 3 300 kr på Getout. Det är en ruskig massa pengar och måste naturligtvis sättas i relation till hur mycket man använder säcken. Men den håller säkert i 15-20 år vid "normal " användning (1-4 veckor per år). Och den är såpass liten och lätt att även om sovsäckarna blir lättare allteftersom åren går så kommer den aldrig att vara helt hopplöst stor och tung.

Att en sovsäck är för varm är ganska lätt åtgärdat, man kan alltid sova med den öppen eller lagd över sig som ett täcke.

Jörgen

Ajungilak

Hej!
För att återvända till din ursprungliga fråga :) så skulle jag ta och slå till på Ajungilak Kompakt, den som kostar 899 på framsidan på den sidan där du har rabatt. Har använt en sådan i 4 år på våren, sommarn och hösten utan att frysa i turer till fjälls, i skog och i båt. Ajungilak gör bra sovsäckar och den här är inget undantag...

/Martin

Tnf

Min favoritsovsäck vår, sommar och höst är The North Face Cat's Meow. Den känns "fluffig" och är varmare än Ajungilak Kompakt, lite lättare och dyrare. Kostar runt 2000 kronor men är värd varenda krona. Finns också i olika längder om du inte är så stor.

En sak som ofta förbises i "frysa"-diskussioner är att det är skilnad på att frysa och att bli nerkyld.

Är man frusen så fryser man lätt även fast kroppen inte blir nerkyld, det handlar helt enkelt om att känseln är känsligare. Ofta har man även lätt för att tycka att det är för varmt (när det är varmt).

Sen finns de de som inte känner temperaturen alls, de tycker alltid att det är lagom varmt även om de är på väg att bli nerkylda eller få värmeslag.

Du skriver att Du behöver en vår/höstsäck nu och en vintersäck senare. Det blir just som Du säger ofta en dyr affär. Många här rekomenderar fina säckar som kostar (undantag finns). Själv gör jag som Bill Mason rekomenderat i sin bok "Song of the paddle" och använder säckarna i varandra. Mina är dock inte hopsydda. En bra vår/höstsäck + en liten lätt sommarsäck (högsommar och vinterns stugturer), med sommarsäcken inuti får vara min vintersäck. Helheten blir faktiskt varmare än delarna eftersom det bildas ett extra luftlager mellan säckarna. Anna

Angående Ajungilaks säckar vill jag utfärda en varning: Vissa modeller är oerhört smala!! Köpte en för ett par år sen. Använde den två nätter aldrig mer. Ajungilak säljer till och med extra kilar att sätta in så att säcken blir bredare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips