Sovsäckar till barn?

Hej igen!

Vi ska dessutom införskaffa sovsäckar till våra barn: 4 år och 1 år.

Är det någon som har bra tips på vad man ska tänka på?

T ex finns det någon risk med att köpa för stora sovsäckar (förutom vikten), p g a att det kan bli för mycket luft däri som kan bli kall (liten kropp som inte kan värma upp så mycket luft)?

Bör man ha separata sovsäckar till barnen eller är det bättre med sådana som kan zippas ihop, t ex med en vuxen? (Min fru och jag har redan ihopzippbara Northface Cat's Meow och Blue Kazoo från 2002-2003.)

Bör en sovsäck till barn vara extra värmande?

Något fabrikat som gör extra bra barnanpassade sovsäckar?

Något annat att tänka på?

Med vänlig hälsning,
Andréas

Hi! (sorry for my English, can't write Swedish properly, I'll learn it one day though...)

You might like to avoid down sleeping bags for younger kids. If they'd have "an accident" at night, the bag would loose a lot (almost all) of its insulating properties while synthetic bags won't be affected as much by the moist...

As you point out, a good fitting sleeping bag usually is warmer, but when I was a kid I managed just fine with a longer one. But I didn't go out camping in the cold those days...

Good luck with your hunt!
Lasse

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Dra ihop med en rem

Jag har hört från olika håll att man kan ha en längre sovsäck till barn men bara dra ihop den nedanför barnens fötter med en rem. Jag har inte provat det själv.

Vi har en Fjällräven juniorsäck till vår dotter som nu fyller 3 och hon hade den utan problem i somras.
Det enda som är nackdel med den är att den inte har någon temperaturangivelse. Som att barn inte skulle kunna sova ute när det är lite kallare än sommartemp.

/ Niclas

Jag håller med LasseBE om att olycksrisken är tråkig. Vi fick ägna en halv dag på camping i somras åt att tvätta en nedkissad dunsäck. Roligare saker kan man göra när man är ledig. Efter två olyckor på raken blev det nattblöja, trots att barnen slutat med sådant sedan länge. De tyckte själva att det var en bra lösning, för det är ju inte roligt att misslyckas. Undrar om det har med temperaturen att göra. Det ska tilläggas att vi då bara sommartältade i relativt god värme, och med pyjamas och strumpor på barnen.

Om det ska vara separata säckar eller kopplingsbara måste man nog känna efter själv, beroende på hur man sover i vanliga fall. Värmen är nog lättare att reglera med kläder i säcken, än enbart själva säcken. Testa först hemmavid under ordnade förhållanden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips