Sovsäckar till 4 och 6-åring

Hittar bara väldigt gamla trådar om barnsovsäckar så tänkte se om någon har tips på bra säckar. Jag har forskat lite.och hamnat på nedanstående. Har varit mycket i fjällen själv men det här var lite nytt när det är dags att dra med familjen. Vill ju att de ska vara tillräckligt varma (gärna så man kan förlänga när de blir längre), inte enormt stora packmässigt, vikt mindre viktigt samt ha bra funktioner. Vaude kobel har en fiffig grej att man kan sitta i den och umgås med båda armarna fria. Tacksam för tips, gärna från er som har barn och sovsäckar som testats praktiskt.

Är såklart ute efter en tulipanaros som är varm i fjällen men sval sommar i södra Sverige, liten och hyfsat OK pris (ser gärna att det stannar under tusenlappen).

Jack Wolfskin Grow Up Kids (130-170 cm):

Vaude Kobel 500 Adjust (130-165 cm):

Vaude Alpli Adjust (105-135 cm mes

Little Mammut (100-160 cm):

Deuter Starlight PRO (130 - 170):
 
Tack för input! De är ca 103 cm resp 113 cm så känns som vi missat tåget med little star, båda skulle behöva förlängningen direkt. Ska klura lite till men då vet jag att Deuter är bra grejer rent allmänt!
 
Följer med intresse! Tyckte liksom trådskaparen att tidigare trådar är väl gamla...Beställde hem en sån här till mitt 3,5-åriga barnbarn. Väntar otåligt på leverans...
 
Vi kör på en little mammut. Passar både den stora 10-åringen och den lilla 4-åringen. Går att justera längd. Funkar jättebra.
 
Lutar just nu år Little Mammut, kollat BVC-diagram att barnen bör bli 140 cm långa vid 9-10 år så då räcker den säcken lagom länge.
 
Senast ändrad:
Brorsan gav våra varsin förlängningsbar säck som han hittat på Lidl av alla ställen. De duger fint, vi var ute i blåsigt väder med dragigt tält (bara myggnät i innertältet) med våra ungar (3 och 6 år) för någon månad sedan. Var väl någonstans mellan noll och fem grader på natten. Treåringen frös iofs, men det var för att hon kröp ur sovsäcken.

Ungar brukar ju vara varma när de sover, och är det kyligt får man dra på dem ett fleeceställ utanpå understället. Så kan man köpa upp sig på lite kralligare säck när de blir lite större.
 
Hej!

Har ett par sovsäckar som barnen växt ur, en North Face och en Marmot de klarar kroppslängder på +- 1,5m om du är intresserad så kan jag mäta och fota dem

/Uffe
 
Tack men hann just köpa två Little Mammut på XXL för 750 kr/st med nån 25% rabatt. Jämförde dem med Vaude och tyget kändes som mina egna säckar på Mammut och lite tunnare på Vaude. Hon som är 113 cm rymdes lagom i den med fotboxen i minsta läget. Tror de anger 125 cm alt. 160 beroende på stängd eller ej.

Ingen av säckarna hade möjlighet att dra igen huvan så bara näsan sticker ut, dvs viss risk att varmluft sipprar ut. Syns på bild att den inte blir tight runt ansiktet. Får återkomma med recension.

3F628D94-08E4-48CD-A4D3-B8F183B3E2A2.jpeg
 
Följer med intresse! Tyckte liksom trådskaparen att tidigare trådar är väl gamla...Beställde hem en sån här till mitt 3,5-åriga barnbarn. Väntar otåligt på leverans...

Den köpte jag för två år sen till min son som då fyllde tre år och den har funkat över förväntan. Passar fortfarande.
 
Vilket temperaturintervall skulle du säga att den lämpar sig för?
Vi har nog bara sovit ute på sommaren när det kanske krupit ner till någon grad under 10 typ, så inte testat nån gräns. Skulle säga att det är en tresäsongssäck och att den bör vara helt ok ner till några minus. Min son tycker att han behöver öppna upp den under de varmare sommarnätterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8
TB Fjällbyxa till barn (140 cl)? Barn och friluftsliv 11
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...