Sovsäck, varm men kompakt

Hej gott folk,

Har tittat lite på TerraLite, och den har ju även så man kan öppna fotboxen helt. Jag kan inte sova på rygg och vill kunna röra benen och flytta omkring, så jag tycker denna verkar intressant för mig. Har idag en 3-säsongers från Fjällräven, inte dun, som väger runt 1330 gram och en komfort temp på -4. Kan trimma vikten med drygt 400 gram och samtidigt få en rymligare säck. Enda nackdelen jag kan hitta är att den inte har ngn värmekrage.

Är det någon här som har ngn erfarenhet från denna säck?

Med vänlig hälsning,

Tanglan

Har denna säck men inte använt den utomhus än. Har dock testat den några nätter inomhus. Jag är i samma sits som du att jag inte kan sova på rygg. Jag vänder mig från sida till sida och sover även på mage ibland.

Med denna säck kan jag vrida mig fram och tillbaka utan att säcken följer med. Den ligger helt still mot liggunderlaget. Jag kan även dra upp knäna helt till fosterställning när säcken är stängd längs sidan. Gillar även öppnningen nedtill där jag kan vädra fötterna när det blir varmt.

Plus för att dragkedjan inte fastnar i tyget när man öppnar och stänger längs sidan.

Fler testresultat kommer när jag använt den ute då det är kallare.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja den verkade intressant.

den verkar ha allt utom att jag kan öppna fotändan så man kan gå runt med sovsäcken om sig... ser det som en stor fördel när man sover i hängmatta och man ska göra sig iordning för att lägga sig ned.

https://www.outdoorexperten.se/p-35419-sea-to-summit-trek-tki-regular.aspx

denna är det väl?

någon som känner till en liknande med öppen fotända?

Ja, de ska heta Tk I, Tk 2 samt Tk 3
Kanske bara färgerna de ändrat lite. Titta direkt på seatosummit för rätt färger, specifikationer mm

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du har även sovsäckar från snugpak.
De väger visserligen lite mer än en dunsäck.
Du kan välja mellan centrerad dragkedja eller på sidan samt möjlighet att bredda sovsäcken.

Om du bara ska använda den i din hammock är ju en topquilt ett lättare alternativ. Cumulus har några alternativ, har ingen av dom själv men sneglar där allt aom oftast... Som bonus slipper du fippla med en dragkedja.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips