Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter?

Hej! Jag ber om ursäkt på förhand för att jag gör ytterligare en tråd om sovsäckar där det förmodligen redan står om allt detta i tidigare diskussioner, men jag har verkligen försökt läsa mig till det och förstå. Såhär då;

Jag är på jakt efter en lätt, billig och varm dunsovsäck (som alla andra). Efter många efterforskningar har jag troligen bestämt mig för att beställa från Cumulus, antingen en Panyam 450 eller en Lite Line 400, men kan inte riktigt bestämma mig för vilken av dem;

Det som talar för Panyam 450 är att den har ytterligare en grad comforttemperatur (-7), men i övrigt är ju LiteLine 400 både ca 60gram lättare och 50 USD billigare. I övrigt kan jag inte se riktigt vad som skiljer dem åt, är det någon som har erfarenheter av den ena, den andre eller kanske båda?

Jag är inte direkt frusen av mig men inte heller varm. Vill ha så låg komfortgrad som möjligt så att jag kan använda den på vårvinter/höstvinter också utöver sommaren tillsammans med underställ etc. En tidigare användare skrev att de fått Cumulus-säckar måttredigerade efter önskemål, funderar på om det skulle kunna vara något för mig som bara är 175 cm att be dem korta säcken för att få ner vikt och volym ytterligare, kan det vara en idé?

Tack på förhand hörni
 
En väsentlig skillnad på dessa säckar är att Lite Line verkar sakna invändig krage vilket gör det svårare att behålla värmen i säcken.
 
En väsentlig skillnad på dessa säckar är att Lite Line verkar sakna invändig krage vilket gör det svårare att behålla värmen i säcken.

Både ja och nej. Det finns en dunfylld krage på insidan ovansidan av öppningen, men den har ingen egen resårlina utan det är samma som går runt huvudkåpan.
 
Den mest påtagliga skillnaden är som du själv skriver de 50 g extra av dunfyllning - till synes effektivt, eftersom detta inte föranleder ytterligare viktökning brutto. Tittar man närmare efter, ser man att en del måste ha gått åt till den åtdragbara krage som LiteLine saknar, och en del kanske till att säcken är längre. En annan skillnad, där det kanske jämnar ut sig vad gäller resp. loft, är att Panyam är något smalare i fotänden men bredare i axelpartiet.

Vilket man väljer är därmed inte bara frågan om klassning, utan också om den sortens skillnader/preferenser. Jag som är 170 cm lång har t ex ingen nytta av den extra längden, som magsovare kan jag inte heller riktigt utnyttja fördelarna med åtdragbara kragar. För dig kanske det är tvärtom.

Jag är enligt egen upplevelse ganska lättfrusen i vila. Har sovit under bar himmel i LiteLine 400, med ullfrottéunderställ, strumpor, mössa och sovsäcksöverdrag, under några vindstilla men stjärnklara nätter med några minusgrader på morgonen. Utan att frysa men som det kändes utan ytterligare marginaler. Har inte sovit i Panyam och kan alltså inte göra någon jämförelse i det avseendet.

Är rejält bredaxlad, absolut inte spinkig, ivändare och som sagt magsovare, men hade inga problem med 77 cm axelbredd. Sovsäcken kändes ordentligt rymlig på bredden, men inte särskilt mycket för lång för min längd. Men jag vill gärna ha lite extra längd för typ kalla gastuber och vattenflaskor, utan att ha dem direkt mot fötterna ;).
 
Tackar! Det blev en LiteLine, priset och vikten vägde över.

Blir intressant att få hem!


Det skall bli intressant att höra din feedback, men med tanke på dunvikten och Cumulus sätt att mäta temperaturen tror jag komfortgränsen på denna säck ligger strax under noll grader. Låt inte vikten på några gram riskera att du gör ett felköp, att frysa sig genom natten är inte kul:(

Vill du ha komfort -7 som i ditt första inlägg är det nog Panyam 600 som ligger närmast till.
 
Jag ändrade mig faktiskt ganska omgående efter att ha bestämt mig för liteline. Främst pga att jag verkligen inte vill frysa, som du säger, och med ex en panyam 600 blir användningsområdena större då jag kan använda den även på vintern med lite tillbehör. Ska försöka ändra i min order till panyam 600.

Edit: har köpt ett sovsäckslakan/liner, sea to summit thermolite reactor compact plus. Enligt tillverkarens produktbeskrivning ska detta kunna öka temperaturkomfortnivån med upp till 11grader celsius (klara elva grader kallare). Någon som har prövat denna eller liknande? Stämmer detta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.