Sovsäck och tältpinnar

Hejsan!

Jag har suttit i flera dagar och sökt här på forumet men inte hittat det jag söker. Så jag tar mig friheten att skapa en ny tråd.

Strax efter midsommar skall jag ge mig ut på en längre vandring i Padjelanta, och behöver komplettera min utrustning med en ny sovsäck och ett par lämpliga tältpinnar.

När det gäller sovsäcken vill jag köpa en dunsäck som fungerar för juli/augusti i Lappland. Och det här med komforttempraturer gör mig minst sagt konfunderad. Jag vet av egen erfarenhet att temperaturerna kan växla mellan 0-25 grader under denna period.

Jag har inga problem att sova med mössa, underställsbyxor och en värmetröja om det skulle bli lite kyligt. Vilken sovsäck skall jag välja? räcker det med en komforttemp runt 2-3 grader?

Gällande tältpinnarna, vad rekommenderar ni att jag skall använda för att garanterat kunna slå upp tältet i en miljö som Padjelanta? Alla modeller och former på dessa gör mig mest förvirrad.

Tacksam för alla svar!
 
Hej! Det är väldigt individuellt hur frusen man är. Själv är jag inte så frusen av mig men om jag idag skulle köpa ny sovsäck skulle jag ändå sikta mot komf temp på ett par minusgrader. Komf temp är beräknad med underställ på och efter en dag i surregn uppskattar jag lite extra värme. Enklare att släppa ut överskottsvärme än att hålla på och mecka med extra förstärkning. Sen spelar iofs liggunderlag stor roll också. Till syvende handlar det om vikt och pengar. Men en bra dunsäck håller väldigt många år. Tältpinnar har jag själv kört med allt från stora spikar till d v-formade i aluminium jag har nu. Gillar nog aluminiumet bäst. Men det finns nog bättre experter än jag här på forumet för det. Hoppas du får en fin tur!
 
Hejsan!

Jag har suttit i flera dagar och sökt här på forumet men inte hittat det jag söker. Så jag tar mig friheten att skapa en ny tråd.

Strax efter midsommar skall jag ge mig ut på en längre vandring i Padjelanta, och behöver komplettera min utrustning med en ny sovsäck och ett par lämpliga tältpinnar.

När det gäller sovsäcken vill jag köpa en dunsäck som fungerar för juli/augusti i Lappland. Och det här med komforttempraturer gör mig minst sagt konfunderad. Jag vet av egen erfarenhet att temperaturerna kan växla mellan 0-25 grader under denna period.

Jag har inga problem att sova med mössa, underställsbyxor och en värmetröja om det skulle bli lite kyligt. Vilken sovsäck skall jag välja? räcker det med en komforttemp runt 2-3 grader?

Gällande tältpinnarna, vad rekommenderar ni att jag skall använda för att garanterat kunna slå upp tältet i en miljö som Padjelanta? Alla modeller och former på dessa gör mig mest förvirrad.

Tacksam för alla svar!

Hej!

EDIT: Nu såg jag att du ville ha en dunsovsäck, så tipset är nog om intet, dun har jag närmast ingen koll på.

Valet av sovsäck är mycket beroende på hur frusen/varm du är när du sover. Jag är 183cm lång, väger ca 75-78 kg beroende på säsong har hittat en schysst 3 säsongslösning i Haglöfs Zensor 3s. Det är en varm och relativt lätt syntetsovsäck som jag är väldigt nöjd med.

Tältpinnar (alltså de korta pinnarna du sätter i marken antar jag vi pratar om?) jag kör till mitt tält är Hillebergs y-formade, helt enkelt för att jag hittade en förpackning billigt en gång och de har hållit sedan dess. Det finns antagligen andra märken som fungerar lika bra. Jag vet ju inte hur ni tänkt röra er i Padjelanta, men det finns partier som har gott om sten i marken där jag verkligen uppskattat de lite bredare pinnarna som inte viker sig så lätt om man som jag är lat och trampar ner dom i backen.

Hoppas det gav någon hjälp,
Negativ
 
Roberts...

Som nämnt så många andra ställen så kolla på roberts.pl - många bra sovsäckar, bra pris, och fantastisk kundeservice...

Annars håller jag med om att några minusgrader är en bra T-komf. Jag har en Roberts Backpacker med -3ºC som komforttemperatur. Den packar jag fint ner i en 8L kompressionspåse, och den väger in till 1088g på köksvågen hemma (i packpåsen). Har haft den både -5 (första maj) samt en varm och vindstilla skogsnatt i förra veckan - och det var varmt och gott bägge nätterna... det är betydligt behagligare att slänga av sig en varm säck än att frysa i kylan.

Tycker nu jag :)
 
Lätt är rätt :)

Hejsan,

Personligen föredrar jag att bära en så lätt ryggsäck som möjligt och har av den anledningen införskaffat en ren sommarsäck, nämligen Marmot Plasma 30 (http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTPLASMA30). En mycket trevlig sovsäck som i alla fall jag lätt klarar mig i ner till ett par minugrader och med 670 gram i vikt är den bland de lättare på marknaden.

Men hade jag köpt ny sovsäck idag hade jag definitivt övervägt att beställa från Roberts, som redan nämnts. Deras Ultraligtserie (http://www.roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_ultralight#_spiwory) ligger mycket nära Plasman, med det viktiga skillnaden att det går att "skräddarsy" exakt den säcken man vill ha. Finns i 22!!! olika storlekar och 4 olika mängder dun, vilket onlikligen ger en goda möjligheter att få exakt den sovsäck man vill ha!

Vad det gäller markpinnar är mitt grundtipps, undvik alla V-formade! De är allmänt klena och vill alltför lätt vika sig i hård mark. Ska upp till västra Padjelanta till sommaren och vi kommer ha med oss en blandning mellan Hillebergs trippeg som jag gillar i riktigt stenig mark (http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HILLEBERG_TRIPEG) + ett gäng av Hillebergs Y-peg (http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HILLEBERG_YPEG). Hade jag köpt en hade jag köpt Y-pegen som i de flesta fallen är det bättre valet.

/ Stefan
 
Vad gäller sovsäck, välj en som har TComfort på några minusgrader. Detta bidrar till att även du som man kan sova komfortabelt även när du är frusen, och då en dunsovsäck har lång livslängd (kanske 20-30 år) om du sköter den rätt så garderar du dig för att du blir mer frusen med ökad ålder pga avtagande metabolism. Jag har själv upplevt snö och låga dygnstemperaturer i Padjelanta på 800 möh nivån i slutet av Juli.
Jag har själv två dunsovsäckar att välja på (Marmot Pinnacle och Hydrogen). Skall jag till fjällen även sommartid väljer jag den varmare, Pinnacle, då jag skaffat mig erfarenhet genom att frysa mig genom nätterna i allt för tunnna sovsäckar i yngre år;)

Vad gäller tältpinnar så har jag använt många olika modeller genom åren. Min erfarenhet är att Y-pinnar sitter bäst även i lös jord, dessutom svårare att kröka än V-pinnar. Efter Y-pinnar är V-pinnar näst bäst, men betydligt lättare att kröka så tag med några extra.
 
Hejsan,


Men hade jag köpt ny sovsäck idag hade jag definitivt övervägt att beställa från Roberts, som redan nämnts. Deras Ultraligtserie (http://www.roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_ultralight#_spiwory) ligger mycket nära Plasman, med det viktiga skillnaden att det går att "skräddarsy" exakt den säcken man vill ha. Finns i 22!!! olika storlekar och 4 olika mängder dun, vilket onlikligen ger en goda möjligheter att få exakt den sovsäck man vill ha!

/ Stefan
jag kikade på sovsäcken du länka till är, M/R säcken till personer upp till 205 eller?jag är 185 cm då skulle det räcka med en M alltså?



300 M/R 175/205 78/65/52 175 +23 +6 -1 -13 306 100% goose 90/10/750 610 5 30 Quantum Quantum 239 .lagom till sommar säck tro?
 
Tack för alla fina svar! Med tältpinnar menar jag förstås markpinnar. Dvs det man spänner ner tältet med. Är därmed Hillebergs "tri-peg" den bästa kompromissen i stening terräng?

Skulle denna sovsäck göra jobbet?

http://www.outnorth.se/robens/caucasus-600.php?nosto=productpage-nosto-1


För min del skulle den duga gott, är du frusen eller vill minska ner slitaget på säcken så köper du en tunn innersäck att sova i, typ sovsäckslakan format som en påse. Kompisen har silke, jag microfiber. Det är nog en smaksak vilket material som upplevs bäst.
 
Tack för alla fina svar! Med tältpinnar menar jag förstås markpinnar. Dvs det man spänner ner tältet med. Är därmed Hillebergs "tri-peg" den bästa kompromissen i stening terräng?

Skulle denna sovsäck göra jobbet?

http://www.outnorth.se/robens/caucasus-600.php?nosto=productpage-nosto-1

Hillebergs Y-pinnar funkar fint.

Vad gäller sovsäcken du länkar till så har den ganska låg dunkvalitet och ankdun istället för gåsdun, därav vikt och pris. Modellen verkar dessutom vara ganska klaustrofobiskt skuren vilket kan vara obekvämt om du inte sover på rygg eller vill kunna vända dig i säcken. Temp mässigt bör säcken fungera för sommarfjäll.

Vad gäller den tunnare säcken från Robens (Caucasus 300) är jag tveksam till den uppgivna temperaturen. Jag jämför med min Marmot Hydrogen som har knappt 400g fyllning 850CUIN och EN testad till TComfort +4C, TLimit -1C. Att Robens säcken med bara 300g fyllnadsvikt 600CUIN skulle vara lika varm är lite märkligt om inte skärningen är mycket tight (dvs korta dunkanaler).
 
Senast ändrad:
Tack för alla svaren! Robens har iallafall EN-rating på de olika tempraturzonerna, så jag beställde en säck från outnorth och tänker prova hur den känns att ligga i. Priset var naturligtvis den avgörande faktorn, då dunsäckar med komforttempraturer under nollan brukar kosta betydligt mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.