Sovsäck hjälp och fråga

Tjena!

Tänkte köpa en ny säck.
Har tidigare haft syntet men funderar på att välja dun nu. Dun skall ju vara lättare, säcken blir mindre och den skall hålla längre, vilket ju såklart verkar bra.

Har hittat den här på outnorth.se. Har ingen koll på sea to summit, gör de bra grejer? Kommer förmodligen mest vara ute på sommaren, både i fjällen och i skärgården. Blir den här säcken för varm tror ni?

Jag brukar helt inte ha något på mig i säcken, kallingar möjligtvis :) Hur är det med sovsäckslakan? blir det apvarmt med dem på eller finns det någon annan lösning?

http://www.outnorth.se/sea-to-summit/trek-series-tkii.php?nosto=productcategory-nosto-3

Tack!
 
För sommar skulle jag satsa på en lite svalare sovsäck med temperaturgräns (T lim) på 0 till -2 som varmast. På sommarfjäll kan det bli minusgrader men har du med dig varma förstärkningskläder så kan du ha på dig dessa i sovsäcken och klara några minusgrader.

Sovsäckslakan är definitivt en bra grej och gör att du slipper tvätta sovsäcken så ofta. För sommar turer kan du satsa på ett tunt lakan, i siden eller liknande, de värmer inte så mycket.
 
Det är nog inte överhettning du borde oroa dig för. -1 grad som komforttemp är absolut inget overkill för en sommarfjällvandring - snarare tvärtom. Jag skulle inte välja något över -5 grader, och då sover jag ändå i ullfrottéställ. Det räcker ju med att inte snöra ihop sig heltajt, när det är litet varmare, säcken går t o m att öppna helt och använda som täcke.

Outnorth är oförskämt dåliga på att redovisa specifikationer på det de säljer. Här får du det info, som låter dig jämföra med andra säckar. Titta i första hand på dunkvaliteten och totalvikten av dunfyllningen när du jämför, i andra hand på ytter- och innertyg, samt naturligtvis måtten, särskilt om du är storväxt eller har speciella önskemål. Sömmar, effektiv baffelkonstruktion, blixtlås/blixtlåsklaff etc är också viktigt, men förhoppningsvis OK hos en så pass etablerad tillverkare (jag har dock inte själv använt någon av deras säckar).
Det speciella med den säck du länkar till är att
  1. den är lite extra generös med måtten kring benen;
  2. blixtlåset går runtom foten så en kan bli helt "platt" om man vill använda den som täcke;
  3. dunet är hydrofoberat, dvs drar inte åt sig lika mycket fukt.
Punkt 1: en personlig tycke-och-smak-fråga; "priset" är att du får en lite kallare säck för samma mängd dun (det fördelas ju på en större omslutningsarea) och lite större luftvolym i säcken att värma upp med din kropp.
Punkt 2: samma här. "Priset" här är lite högre vikt och mer värmeläckage, samt risk för mer krångel med blixtlåset och/eller skyddsklaffen.
Punkt 3: hydrofoberat dun är fortfarande lite nytt, men kan säkert vara till fördel på vintern (när det är svårare att hantera kondensproblemet), och/eller om du tänker sova mycket i bivack (alltså utan tält).

Säckens dunkvalitet är annars medioker och tygen inte av det mer avancerade slaget. Om det inte är någon av de speciella egenskaperna under punkt 1-3 du är ute efter, så finns det ingen anledning att välja just denna säck. 500 g dunfyllning är rimligt, men skulle kunna ge lägre komforttemp. till lägre totalvikt, om dunkvaliteten var högre, tygsorterna lättare, måtten konventionella och blixlåset nomallångt.
 
Tack för ditt utförliga svar!

Det jag gillade med säcken jag länkade till var att den var lite rymlig kring benen. Kan störa mig på när benen exempelvis inte går att böja ut i vinkel när jag ligger på mage ;)

Priset var det heller inget fel på. Kring 1500:- går mitt tak. Jag vet att jag inte kommer använda säcken jättemycket. Det kommer bli några dagar/någon vecka per år. På sommarhalvåret, som det ser ut nu.

Med det i åtanke, vilken säck skulle du rekommendera? Det är inte så att jag absolut måste ha en dunsäck, jag har dock fått för mig att det skall vara bättre :O
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
ulfö Hjälp med sovsäck Bo och sova 7
marab Hjälp, ny sovsäck?! Bo och sova 10
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
flindra Snabb HJÄLP: Sovsäck! Bo och sova 9
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.