Decathlon Forclaz Trek 900?

Hej,

Gör en research för sovsäcksköp. Vill ha en som väger under 1 kg och som gärna kan vara för varm trots sommarbruk men passa för alla säsonger, dock inte under -10. Pajak Core serie, cumulus Panyam och sea to summit SPIII ligger i top. Kom gärna med tips!

Men till sak..
Snubblade över Decathlons foreclaz sovsäck och blev förvånad! Det ser bra ut! borde inte denna fillpower vara varmare än för nollan. Sedan märktes också kunskapsluckan här på utsidan! Vad är erat intryck? finns det erfarenheter av säcken?


Allt gott
 
Den borde vara varmare än så, men jag har inte testat den.

Storlek L 985 g, användare 1,70-1,85 m. Mått hoprullad: Ø 17 x 34 cm. Volym 7,8 liter. 500 gram dun.


Den definition som anges på decathlon är EU-standard NF ISO 23537:2017.
"*Komforttemperaturen är den lägsta temperatur vid vilken en utsträckt användare över lag upplever värmebalans och inte är varm eller kall (definieras för en standardkvinna och under normala användningsförhållanden)."

Detta borde motsvaras av Tcomf enligt EN13537.

"*Temperaturgräns: den lägsta temperatur vid vilken en hopkrupen användare över lag upplever värmebalans i sovsäcken och inte är varm eller kall (definieras för en standardman och under normala användningsförhållanden)."

Detta borde motsvaras av Tlim enligt EN13537.

Min marmot hydrogen har 310g 800-dun och har en Tlim på -4,8. Nu är det många som säger att den nog snarare motsvarar -1.
500g dun i samma kvalitet borde ge en Tlim på-10 åtminstone, om jag få gissa litet.

Jag har 660g dun i min Marmot sawtooth. Den har en Tlim på -13,3, men det är med 650-dun.
 
Och jag har en Mammut Sphere 3-säsong med samma mängd dun fast i storlek 195 cm, den har T-limit -7. Men min 195cm har 25% mindre packstorlek.
Den Forclaz låter ju väldigt bra. Säkert en bra 3-säsongssovsäck. Nånstans har de sparat pengar men det får vi inte veta förrän du har prövat den. :)
 
Den Forclaz låter ju väldigt bra. Säkert en bra 3-säsongssovsäck. Nånstans har de sparat pengar men det får vi inte veta förrän du har prövat den. :)
Forclaz är Decathlons eget varumärke. Jag har ett antal forclaz-prylar. Dunjacka, handskar, regnställ och nån mer grej. Alla är lika välgjorda som betydligt dyrare märken som är mer normalt förekommande på svenska marknaden.

Jag tror en stor del av prisskillnaden ligger i marknadsföring och mellanhänder. Finns väldigt mycket bra och relativt billiga prylar på Decathlon.
 
Man ska komma ihåg att när det gäller Decathlon så har de ju stor R&D-avdelning som testar och tar fram mkt bra grejor. Typ 1500 butiker i 1000 städer i 50 länder eller ngt sånt. Största sportkedjan i världen har jag för mig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.